Jonge rockers Black-Bone laten zich zien in de Effenaar

Releaseshow is een culminatie van jaren bloed, zweet en tranen

Tekst: Guido Segers / Fotografie: Brendy Wijdeven ,

De erfgenamen van Peter Pan Speedrock, het zou niet de eerste keer zijn dat een uitdrukking van die strekking in een review terugkomt als het over Black-Bone gaat. Vanavond is dat ook weer de vraag; zijn deze jonge honden de opvolgers van het huidige boegbeeld van Eindhoven Rockcity. We gaan het meemaken in de kleine zaal van de Effenaar.

De plaat waar het vandaag om draait is de tweede van Black-Bone, getiteld ‘Blessing In Disguise’. Met deze opvolger van het succesvolle ‘Back To Mayhem’ laat de band in ieder geval zien een blijvertje te zijn. Het oude logo is weg op de hoes, de uitstraling is compleet anders, maar je hoort gewoon het trouwe Thin Lizzy geluid (maar dan vetter) van Black-Bone. Dat is in ieder geval een goed voorteken.

Black Bottle Riot

Het druppelt wat langzaam binnen voor opwarmer Black Bottle Riot. De band uit Nijmegen mag morgen ook een release show doen voor hun derde album ‘III: Indigo Blues’, maar speelt vandaag nog tweede viool voor de band uit Son en Gerwen. Enigszins weifelend start de band op, maar met gitarist Mike Seedee meteen in de juiste groove is er niet veel werk nodig om de motor draaiende te krijgen. Deze jongens spelen enorm strak, catchy en energiek en weten het publiek wakker te krijgen met hun stevige southernrock vol solo’s en typische ‘heall yeah’ passages. Je krijgt gewoon zin om bier te drinken en een barbecue aan te steken. Het is niet de avond van Black Bottle Riot, maar de heren maken zeker een goede indruk.

Black-Bone

Dan is het even wachten geblazen voordat Steef van den Boogaard en zijn mannen aantreden. De tent is nog steeds niet gevuld, maar je zou het niet zeggen als je in de zaal staat. Er is veel rumoer en er blijft bezoek binnen komen. Wanneer de band opkomt, is er dan ook een luid applaus. Van den Boogaard is duidelijk de leider en de frontman van de band, wat blijkt uit de continue sturende gebaren en blikken van de zanger/gitarist. Daar komt hij ook nog eens aan toe, naast het strakke spel en een ijzersterke podiumpresentatie. Met allerlei fotogenieke posities blijft hij smakelijke gitaarpartijen de zaal ingooien. De ritmesectie oogt af en toe wat aarzelend, maar één blik op hun roerganger en vol overtuiging wordt het volgende nummer in gezet.

Met een nieuwe plaat op zak heeft de band genoeg materiaal om een stevige set neer te zetten. Het podium is verder opgeleukt met een heel arsenaal lichten om een nog groter gevoel van een rockshow neer te zetten. Tussen de nummers door volgen er veel bedankjes, tijdens de nummers wordt er gezwaaid en gewezen. Dat is ook meteen het opvallende aan dit optreden; het lijkt alsof het drietal voor ouders, familie en vrienden staat te spelen. Als er weer iemand met voornaam bedankt wordt, lijkt het hele publiek die persoon ook te kennen. Als Van den Boogaard een nummer onderbreekt om met een bevriende bezoeker te knuffelen bekruipt je toch het gevoel dat je een privé feestje aan het bezoeken bent, waar jij de enige bent die de gasten niet kent.

Doet dat af aan de kwaliteit van de show? Geenszins, Black-Bone speelt namelijk met een ongekende bezieling, strak en vol vuur en kan leunen op nummers als 'Nothing But History' en ‘Never Too Loud’. Het publiek komt aanvankelijk wat moeizaam in beweging, hoewel één man speciaal naar voren loopt om een paar gitaarbewegingen te maken en vervolgens de bar weer opzoekt. De catalogus van de band staat gelukkig niet toe dat je stil blijft staan, waardoor op het einde van de set de handjes op elkaar gaan en zelfs nog een kleine moshpit ontstaat voor het podium. De dankbaarheid van de band is overduidelijk gedurende de hele show, niet alleen voor vandaag, maar voor alles wat tot dit moment geleid heeft. Dat geeft een bijzondere glans aan het optreden.

Zijn dit nu de nieuwe goden van Rockcity? Die kroon blijft nog even bij dat andere bandje, maar de potentie, passie en liefde zit er zeker in bij Black-Bone. Deze mannen laten wel zien dat er een frisse rock-’n-roll wind waait in Eindhoven en dat werd hoog tijd.

Gezien: Black Bottle Riot en Black-Bone, op vrijdag 18 september in de Effenaar.