Bij binnenkomst in het Muziekgebouw staan maar liefst negen blazers, aangevuld met een drummer en percussionist, de bezoekers op te wachten. Zij zorgen voor een warm welkom en een beleving die begint zodra de eerste voet binnen wordt gezet bij het festival dat vandaag alle zalen van het poppodium bezet. Gallowstreet speelt opzwepende funk in de stijl van de band die hier een jaar geleden Typhoon ondersteunde: de Titanenband. En dat doet de flamboyante formatie niet alleen voor de voorbijgangers. Genoeg mensen blijven bij binnenkomst staan om een paar nummers mee te pakken en in spaarzame gevallen de veelal fonetische zang (kreten?) van Gallowstreet mee te ‘zingen’. (PM)
Festivalverslag So What’s Next? 2015: Kamasi Washington is de ware ster van deze editie
Recensies van James Farm, Kamasi Washington, Jamie Woon, Jett Rebel en heel veel meer
So What’s Next? 2015 opent vandaag haar deuren voor de derde keer. Na twee succesvolle edities met headliners van buitenaf (Gregory Porter in 2013, Selah Sue in 2014) wordt vandaag de headliner gezocht binnen de eigen landsgrenzen: Jett Rebel. Voordat dat zover is tegen middernacht staan eerst nog acts als James Farm, Kamasi Washington en Jamie Woon op het programma. Zij zorgen voor jazz in de cross-over. 3voor12/Eindhoven pakt ze allemaal mee en doet uitgebreid verslag vanuit het Muziekgebouw.
Gallowstreet
James Farm
Voor de meer conventionele jazz begeeft de vroege bezoeker zich naar de hoofdzaal waar James Farm de aftrap verzorgt. “James Farm is not a gender. It is not a person. We are James Farm en James Farm is us”, maakt de saxofonist en frontman van de formatie maar meteen even duidelijk. Waar Gallowstreet een band vooral bestaande uit blazers is, ondersteunt bij James Farm de band, bestaande uit een pianist, een contrabassist en drummer juist de enkele blazer. Van het getokkel op de piano tot aan het geroffel op de drums; deze formatie is speels. Vooraan in de al goed gevulde DLL-zaal staan mensen met grote verwondering te kijken. De saxofoon is leidend en de man die erin blaast stuwt de noten met heel zijn lichaam de zaal in. De gebaren zijn groot. En het tempo ligt hoog. De nummers duren lang en klinken soms als free jazz of improv. Redman (niet de rapper, maar de saxofonist) stapt regelmatig opzij om zijn band even de eer op te laten strijken. En ongetwijfeld om even op adem te komen na de lange stukken op saxofoon. Zodra hij zijn plek op het podium opnieuw inneemt, krijgt hij direct groot applaus. Het zwaartepunt van de set ligt op het onvolprezen ‘City Folk’. Als ‘Unknown’ wordt ingezet, volgt een kentering waarbij de groove plaatsmaakt voor kalmte. De beheersing neemt toe en ook al zijn de saxofoonklanken wat intiemer, ze boeten niks aan kracht in. Ook hier is de lenigheid van de band weer goed hoorbaar, maar dan op een meer beheerste manier. (PM)
Ebbo Kraan
Kamasi Washington
Derrick Hodge & Alan Hampton
Dit duo staat geprogrammeerd op het podium van de foyer bij de kleine zaal. Al is de setting intiem, de sfeer wordt dat nooit. De singer-songwriter met ukele en de contrabassist produceren een fragiel geluid en als de uitversterking dan ook nog eens minimaal is, blijft er niet veel over. Zelfs niet wanneer de ukele later wordt verruild voor een elektrische gitaar. En dat is jammer, want de zang van Hampton is zuiver, mooi en bij vlagen innemend. De zangstijl lijkt wat op die van Teitur; mijmerend, met altijd een zoektocht naar de ziel van de luisteraar. De onrust bij het podium van komende en vertrekkende mensen zorgt er echter voor dat er te veel in de weg staat om die ook daadwerkelijk te bereiken. Ook de bas staat veel te zacht waardoor de drukke gebaren van Hodge op de contrabas lang niet altijd in geluid uitgedrukt worden. Het is duidelijk niet hun avond, al weten ze een stelletje helemaal vooraan toch maar mooi in zwijmel te hullen. Alleen het podium of de plaatsing de schuld geven is wat te makkelijk, want Taylor McFerrin maakte hier vorig jaar grote indruk. Dat is deze twee mannen vandaag helaas niet gegeven. (PM)
Hiatus Kaiyote
Jamie Woon
Jett Rebel
Hoe anders is de beleving bij Jett Rebel waar van minuut 1 tot aan de afscheidswoorden, die geheel onverwachts mededelelt dat er gratis condooms zijn voor iedereen - maar dat terzijde, een bombardement van energie op de zaal wordt losgelaten. Niet meedoen wordt eigenlijk simpelweg niet getolereerd. Natuurlijk is het soms wat aanstellerig en tilt het belang van het showelement hier misschien iets te zwaar, maar het werkt wel zo laat op de avond. Van opener ‘Sunshine’ tot aan voorlaatste afsluiter ‘Louise’. En alles wat er tussenin zit. Hij rent over het podium, zoekt de interactie met zijn band én publiek en speelt tussendoor ook nog eens heel fatsoenlijk op gitaar en piano. De sound van Jett Rebel laat veel overeenkomsten horen met Prince, maar in performance kiest hij toch echt zijn eigen manier. Het geluid in de grote zaal is echter van stukken mindere kwaliteit dan bij Kamasi Washington en Jamie Woon en dat komt de stem van de zanger niet ten goede. Die klinkt vaak schel en schreeuwerig zonder gepolijst randje. De bombast van de enorme band bestaande uit twee toetsenisten, een saxofonist, een drummer en gitarist weet de show wel veel volume en energie mee te geven. En dat laatste is van fundamenteel belang voor een Jett Rebel-show.
Inhoudelijk lijkt zijn show niet aangepast te zijn op het publiek van vanavond, dat niet voornamelijk bestaat uit jonge meisjes, maar eerder uit de ouders daarvan. Als hij dan heel expressief zijn feminiene kant laat zien in ‘Mary Anne’ (“I am just a feminine boy”), is het een mooi contrast met de mannen op leeftijd die er in colbert naar staan te kijken. Ook het publiek bespeelt hij alsof het wil feesten tot zonsondergang: “Het voelt hier zo goed. We mogen maar een uur en een kwartier spelen, maar misschien spelen we wel vier uur.” De helft wordt uiteindelijk bij lange na nog niet volgespeeld. Hij eindigt wel wat later, maar hij was dan ook later begonnen. Die belofte wordt dan niet ingelost, maar die van gedroomde headliner wel; de excentrieke duizendpoot is afstandelijk op dat grote podium waar hij zo druk in de weer is en dichtbij tegelijkertijd. Dat komt door diezelfde speelse vreugde waarin hij het publiek probeert mee te nemen, precies op eenzelfde manier zoals Typhoon dat in deze zelfde zaal een jaar geleden deed. Niet zo vreemd dus dat deze mannen voor zo’n bijna ieder festival in Nederland zijn geboekt afgelopen jaar, maar om het spannend en origineel te houden, moeten er in de toekomst wel wat nieuwe trucjes aan het kunstje toegevoegd worden. (PM)
Gezien: So What's Next? Festival, op 7 november 2015 in Muziekgebouw Eindhoven