Wolfskop maakt meteen indruk tijdens EP- en bandpresentatie

Torenhoge verwachtingen van meet af aan waargemaakt in stampvolle Altstadt

Tekst: Paul Knippenberg / Fotografie: Brendy Wijdeven ,

Na vele omzwervingen zijn de vrienden Daan Koch, Wannes Coolen en Erik van Schenk Brill, voorheen bandleden van The Goods, weer gezamenlijk het repetitiehok ingetrokken. Vanavond staat het drietal, aangevuld met drummer Marcin Hurkmans op vertrouwde grond; het podium van Café Altstadt. De nieuwe band zal aan zijn thuisstad worden voorgesteld, en er is meer. In de relatief korte historie van dit project is rap de weg naar de studio gevonden. Het resultaat, een debuut-EP uitgebracht bij Lighttown Fidelity, wordt eveneens gepresenteerd. Een band- én een EP-presentatie dus en dat alles onder de in het oog springende naam Wolfskop.

Ernest van Aaken

Het begint bijna een gegeven te worden. Wanneer een Eindhovense act nieuw materiaal presenteert, mag gitaarvirtuoos van Ernest van Aaken openen. In het verleden al gezien als voorprogramma bij Woody & Paul en James Wood, vanavond warmt hij het publiek op voor Wolfskop. Enkel vergezeld door zijn gitaar brengt Van Aaken een klein half uur door op het podium waar hij eigen bewerkingen van oude country- en blues-traditionals speelt. Vooral het ogenschijnlijke gemak waarmee hij zijn gitaar beroert, is jaloersmakend. Binnen een mum van tijd schetst hij met muziek en teksten de sfeer in de Mississippi Delta van pakweg honderd jaar geleden.
 
Waar Van Aaken duidelijk kan rekenen op erkenning binnen de Eindhovense muziek scène, is het publiek vanavond – op een enkeling na – niet geïnteresseerd in zijn kunnen. Het gebrek aan ambiance lijkt de purist maar weinig te deren. Pogingen om het publiek aan te spreken of te betrekken laat hij achterwege. Waarom ook vechten tegen de bierkaai wanneer je zelf voldoende plezier uit je spel en muziek haalt.    
 

Wolfskop

Er hangt een uitgelaten sfeer in de stampvolle kroeg wanneer de bandleden van Wolfskop het podium betreden. Een opvallende entree is het absoluut. Het viertal is uniform gekleed, geheel in het zwart met daaronder witte sneakers. Het Wolfskop-logo prijkt prominent op de gitzwarte overhemden en op de basdrum. Het professionalisme straalt er vanaf. De toch al hooggespannen verwachtingen worden hiermee nogmaals opgedreven. 
 
Wolfskop vliegt ogenblikkelijk uit de startblokken met de openingsplaat van de EP, ‘Man Behind The Gun’. Met dit nummer weet de band meteen duidelijk te maken waar de naam en de sound van Wolfskop voor staat: harde, rauwe alternatieve rock, boordevol testosteron die tevens aanstekelijk en toegankelijk mag zijn. Bijwijlen doet Wolfskop aan Helmet – die grimmige staccato gitaarriffs – denken. Op andere momenten zit het bandgeluid en vooral de zang dicht tegen die van Foo Fighters aan. 
 
Verbeten, enthousiast en vol tomeloze energie ramt Wolfskop zich door zijn set. De podiumpresentatie van het viertal versterkt duidelijk de stevige en intense muziek. Vooral drumbeest Marcin Hurkmans, laat zich niet onbetuigd en slaat als een wildeman om zich heen. Bassist Wannes Coolen staat vrijwel het gehele optreden in klassieke rockpose – wijdbeens – te spelen, terwijl Daan Koch en Erik van Schenk Brill elkaar goed aanvullen qua zang en gitaarspel.

Slechts tweemaal wordt er voor even op de rem getrapt, om zoals het op een presentatie hoort, alle betrokkenen te bedanken en het artwork voor te stellen.
Tegen het einde van de set komt ‘The Burning’ voorbij, het nummer met wellicht de meeste hitpotentie. Wolfskop besluit zijn overrompelende optreden met een felle reprise van het openingsnummer, ‘Man With The Gun’, dat tijdens deze passage al op heel wat bijval kan rekenen.
 
Breed grijnzend verlaat het viertal het podium. Deze gelouterde podiumbeesten realiseren zich dat ze indruk hebben gemaakt met een vlammende eerste show. Een die goede reclame is geweest voor de EP, en doet benieuwen naar de toekomst van deze nieuwe band. Duidelijk is dat het vet nog lang niet van de soep is voor Wolfskop.
 
 
Gezien: EP- en bandpresentatie Wolfskop, op 3 mei 2014, in Café Altstadt.