Schaeffer: “Het is allemaal begonnen toen ik erachter kwam dat er een verzamelterm is voor allemaal verschillende dingen die ik leuk vind: psych. Stonerrock is fijn, garagebands zijn gaaf, ik heb heel veel postrock geluisterd, er komt weer nieuwe shoegaze aan; in veel subgenres gebeuren allemaal dingen en die komen op mooi vinyl uit. Het verzamelt zich onder de naam psych en ik word daar heel enthousiast van. Met als koning van de psychfestivals Austin Psych Fest. Eerst had ik zoiets van ‘ok, ik wil naar Austin’. Daarna dacht ik ‘je kan wel als droom hebben om naar Austin te gaan, maar waarom zou je niet als droom hebben zelf zo’n festival op te zetten?’”
Je wil Austin naar Eindhoven halen?
Schaeffer: “Precies. Maar ook weer niet helemaal, want Austin is natuurlijk wel heel Amerikaans, met een duidelijke retrofeel. En ik wilde juist wel graag dat het festival zou gaan over wat nu interessant is. Op Austin staan bijvoorbeeld The Zombies. Ik wil dat het festival gaat over wat nu aan de hand is in de vergaarbak die psych heet.”
Voor het opzetten van het Eindhovense psychedelische festival is naar Austin gekeken, maar nog meer naar de variant uit Liverpool: Liverpool International Festival Of Psychedelica. Wat maakte dat festival het goede voorbeeld dat doet volgen?
Schaeffer: “Wat zo goed is aan Liverpool is dat ze geen flowerpower-poster maken, of een andere typische jaren 60-poster, maar juist heel erg een poster van nu. Wat ook zo leuk is aan Liverpool is dat het geen Londen is, zoals Eindhoven geen Amsterdam is, het is geen Manchester, zoals Eindhoven geen Utrecht is, het is een stad waar de industrie is weggetrokken in de jaren 80 – net als in Eindhoven waardoor je heel veel leegstand hebt die ruimte biedt aan creativiteit met een sterke DIY-mentaliteit. Dus ik ben gaan kijken naar die gasten hoe zij dat doen en heb aangehoord wat hen beweegt. Het gesprek toonde al snel de overeenkomsten tussen Liverpool en Eindhoven waarop ik ze heb uitgenodigd naar Hit The City (dat andere nieuwe festival van de Effenaar dat in november 2013 voor de tweede keer plaatsvond red.) te komen kijken. Ze waren zwaar onder de indruk van Eindhoven waarna we definitief hebben besloten dit festival samen te organiseren. Maar de belangrijkste reden is dat je verwantschap voelt en dat je van dezelfde bands houdt.”
Het is opvallend hoeveel argumenten worden aangedragen die beginnen vanuit liefhebberij. Je beschrijft wat je mooi vindt, wat je graag zou willen en besluit dan om het te gaan doen. Is het echt alleen liefhebberij of is er ook het besef dat in deze gouden dagen van psychedelica, met populaire bands als Temples en Tame Impala, er ook wel duidelijk een markt voor is?
Schaeffer: “Het begint bij gewoon puur fanboy-enthousiasme: ‘wow dat is vet’. En samen met Bob (Dieleman, marketingmedewerker red.), Tijs (Heesterbeek, marketingmanager Effenaar red.) en Laura (van Gerven, marketingmedewerker red.) delen we heel erg veel: ‘heb je dit al gehoord’, ‘moet je dit eens luisteren’… en dat gecombineerd met dat we wel weten dat er in Eindhoven wel een gezonde voedingsbodem is hiervoor als stad met 35007 en The Alabama Kids vroeger en tegenwoordig Het Droste Effect, Radar Men from the Moon, Mozes en noem maar op.”