De band laat zich echter van zijn beste kant zien en speelt een half uur rock die duidelijk geënt is op de oude meesters, maar nu gedragen wordt door de indrukwekkende muzikaliteit van zanger en gitarist Davey Steevens. Die staat onbewogen, verveeld bijna, op het podium maar strooit met knappe gitaarsolo’s en laat zich ook vocaal niet onbetuigd. Hoewel er nog flink wat werk, vooral op het gebied van podiumpresentatie en spelplezier, aan de winkel is voor dit jonge viertal, laat An Illusion zien dat het veel in huis heeft en dat een plek op het podium van Nirwana meer dan verdiend is. (TP)
Festivalverslag Nirwana Tuinfeest 2014: de zaterdag
Met recensies over shows van onder andere Dotan, Mozes and the Firstborn, De Staat en Band Of Skulls
Na de zwaar op gitaren leunende vrijdag, gaat Nirwana op de wederom uitverkochte zaterdag verder met een iets gevarieerder programma. Hoewel rock nog steeds de boventoon voert, is er met acts als Chef'Special en Dotan ook plaats voor een wat luchtiger geluid. Met een aantal Nederlandse topacts op het affiche, zou er naast de dreigende regen zomaar iets heel moois in de lucht kunnen hangen vandaag.
An Illusion
De band laat zich echter van zijn beste kant zien en speelt een half uur rock die duidelijk geënt is op de oude meesters, maar nu gedragen wordt door de indrukwekkende muzikaliteit van zanger en gitarist Davey Steevens. Die staat onbewogen, verveeld bijna, op het podium maar strooit met knappe gitaarsolo’s en laat zich ook vocaal niet onbetuigd. Hoewel er nog flink wat werk, vooral op het gebied van podiumpresentatie en spelplezier, aan de winkel is voor dit jonge viertal, laat An Illusion zien dat het veel in huis heeft en dat een plek op het podium van Nirwana meer dan verdiend is. (TP)
Dotan
Dotan blijft de gehele set de angel er hardhandig uit halen. De set die op Naked Song nog zo goed paste, slaat hier, om begrijpelijke redenen, regelmatig de plank mis. Wellicht is het dat de sympathieke zanger zijn vraag beantwoord ziet en het publiek zo vroeg op de dag nog alle geduld kan opbrengen, meer waarschijnlijker is het dat afsluiter ‘Home’ voor velen het wachten waard is geweest. Eindelijk komt de bekende subtiele bombastiek met volle samenzang en stevige slagen op de extra floortom dan tot uiting. De fluwelen handschoentjes zijn afgedaan en een ware festivalact richt zich op. De band ziet dat het nummer zijn verwachte werking heeft, maar kan nog niet alle schroom van zich af gooien. De blikken gaan wat angstig rond en ieder lachje verdwijnt snel weer in een ernstig grimas waardoor moeilijk vast te stellen is of de band het een beetje naar zijn zin heeft. Van het publiek kan dat gerust met enige zekerheid gezegd worden. (PM)
Mozes and the Firstborn
Mozes and the Firstborn is een hitmachine. Dat zou je op basis van de uitstraling van de band niet verwachten, maar de nummers, die op het kruispunt van garage en grunge liggen, zijn stuk voor stuk ijzersterk. Het grootste bewijs daarvoor is misschien wel dat het geweldige ‘Burn, Burn, Burn’, dat vandaag een van de hoogtepunten vormt, niet op het debuutalbum verscheen, maar slechts als B-kantje van ‘I Got Skills’ uitgegeven werd. Maar ook de nummers van het vorig jaar verschenen, titelloze album liegen er niet om. ‘Bloodsucker’, ‘Seasons’ en ‘Gimme Some’; ze komen allemaal voorbij en worden hard, strak en zuiver gebracht.
De band wordt daarbij geholpen door het goede geluid in Lierop en ook het onstuimige weer geeft het optreden extra lading. Mozes and the Firstborn is, hoe kan het ook anders, feilloos op elkaar ingespeeld en werkt zich moeiteloos door de setlist heen. Helaas slaat het enthousiasme op het podium niet over op het tamme publiek, maar daar laat Mozes and the Firstborn zich niet door ontmoedigen. Het laat de haren wapperen, de gitaren piepen en knarsen en zorgt voor een vroeg hoogtepunt op de zaterdag. (TP)
White Cowbell Oklahoma
Zonder cowbell blijft White Oklahoma over. Dat brengt onvervalste bluesy rock-n’-roll, voorzien van ontelbare solo’s en lange jams, waarin het de grotere thema’s des levens bezingt. Hoewel niet slecht gespeeld, duren de nummers zonder uitzondering veel te lang en maakt de gimmick rond de band het moeilijk de muziek op waarde te schatten. Positieve uitzondering vormt de langharige gitarist die één nummer lang de kans krijgt zijn vocale capaciteiten te etaleren. Dat doet hij met verve: hij steekt zowaar Bruce Dickinson van Iron Maiden naar de kroon en kan bovendien ook nog jodelen. Het is helaas het enige memorabele moment in een set van een uur. (TP)
Chef'Special
De zanger vroeg, in zijn voortdurend gebruikte Nederlands-Engelse slang, of Lierop wil bouncen zoals het nog nooit heeft gebouncet. En dat is precies wat het nu doet. Chef’Special is een festivalact bij uitstek: het heeft een aanstekelijke zomerse set, energieke – en zeer bekwame – muzikanten, hits en de verbroederingsfactor. Iemand met een Bert Visscher-shirt staat te springen naast iemand met een Alter Bridge-shirt terwijl er een met een Peter Pan Speedrock-shirt rustig naast staat. En dan moet het live altijd weer aangrijpende ‘In Your Arms’, een van de beste popliedjes van Nederlandse makelij in de laatste jaren, nog komen. Daar wordt natuurlijk mee afgesloten, wat ervoor zorgt dat de feeststemming eigenhandig weer de nek om wordt gedraaid. En daarmee laat Chef’Special de festivalweide achter zoals die is aangetroffen: veilig en rustig. (PM)
De Staat
Want als De Staat op het podium staat, gebeurt er iets. Het samenspel en de afwisseling in zang tussen Torre Florim, toestenist Rocco Hueting en bassist Jop van Summeren en de complete gekte in de nummers zorgen voor een muzikale beleving die vandaag nog niet vertoond is. De Staat speelt als een geflipte metronoom. De hoekige, bijna militante drums van Tim van Delft zorgen voor het strakke fundament waarop de band de ene na de andere bizarre vondst neerlegt. Niet zelden lijkt een nummer totaal te ontsporen waarna het toch allemaal weer ‘goedkomt’ en doorswingt. Want als De Staat een ding doet, is het dat: monumentaal swingen. (TP)
Band Of Skulls
Met inmiddels drie, zij het steeds wat aan impact afnemende, albums en een paar aardige hits is Band Of Skulls nog steeds een goeie band voor het festivalseizoen. De grote festivals worden dit jaar in Nederland overgeslagen, maar voor de kleinere zoals Paaspop en Nirwana Tuinfeest is het dan ook meteen een smaakmaker. Ook in Lierop, dat goed reageert op de set ondanks dat die wordt begonnen met drie nieuwe nummers. De verdeling is echter goed, want vrij snel daarna wordt ‘I Know What I Am’ ingezet en die hit heeft ook Lierop bereikt: er wordt meegezongen en zowaar voorzichtig wat gesprongen en geduwd. Het tot dan toe vrij tamme publiek lijkt nu wat te willen ontketenen. Het dwingt de zanger-gitarist van de band ertoe het publiek vaderlijk toe te spreken ‘aardig voor elkaar te zijn’. Een storm in een glas water, want de sfeer is gemoedelijk en Lierop heeft wel zin in deze rock-‘n-roll, zoals de band zijn geluid noemt als het publiek wordt toegesproken.
Van alle albums komen wel wat nummers voorbij, met ‘I Guess I Know You Fairly Well’ en afsluiter ‘Death By Diamonds And Pearls’ als enkele hoogtepunten. De nummers van het laatste album, ‘Himalayan’, bieden meer ruimte voor de afzonderlijke zang van de gitarist en bassist. Die pakt in de late avond op Nirwana erg goed uit, mede doordat het geluid perfect staat afgesteld om de stilistische rock van de band goed over te laten brengen. Het blijft een fijne band om aan het werk te zien, dat Band Of Skulls. Lierop reageert er ook goed op, maar als de Toy Dolls hun eerste feestnummer inzetten, is meteen duidelijk waar het hartje van ze werkelijk sneller van gaat kloppen. (PM)
The Toy Dolls
White Cowbell Oklahoma is niet de enige gimmick die vandaag het podium in Lierop bestijgt. Ook het Britse The Toy Dolls moet het voor een groot deel hebben van zijn imago. De oerpunkers, opgericht in 1979, zijn nog steeds ‘lekker gek’ en weigeren volwassen te worden. Slimme zet van de organisatie om het trio als headliner te programmeren. Want met het nodige bier achter de kiezen, is de aanstekelijke drie-akkoorden-punk van The Toy Dolls de ideale soundtrack.
De band krijgt vijf kwartier de tijd en speelt daarin – we zijn al snel de tel kwijtgeraakt – een nummer of dertig. Of veertig. Hoe het ook zij, het optreden van The Toy Dolls werkt; ze stoppen persoonlijk het ‘feest’ in het Nirwana Tuinfeest. Hoewel de mannen toch al redelijk op leeftijd zijn, stuiteren ze als een stel jonge honden over het podium en volharden in hun synchrone loopjes, dansjes en andere trucs. In de schier eindeloze stroom aan nummers vormt ‘Nellie The Elephant’ uiteraard het hoogtepunt. Wat er gezongen wordt is niet belangrijk, maar iedereen kent de melodie en kan nog net zijn of haar armen omhoog steken. Muzikaal gezien niet het beste wat we vandaag voorgeschoteld kregen, wel de geijkte band om in Lierop het licht uit te doen. (TP)
Gezien: Nirwana Tuinfeest 2014, de zaterdag, op 16 augustus 2014, in Lierop.