XO Live 2013: A-Trak, Major Lazer, Cinnaman en Sub Focus

Deel 3 van uitgebreid verslag outdoor dancefestival op Aquabest

Tekst: Michael Janiec, Patric Muris, Sanne van Gastel / Fotografie: Mandy Roos, Patric Muris, Erik Jan Sijbers ,

Met enkele grote exclusieve namen zoals Justice, Knife Party en Sub Focus, die op XO Live hun enige Nederlandse optreden geven, en zon voorspellende weersberichten, heeft Extrema het goed voor elkaar voor de editie van 2013. De line-up is gevarieerd en mooi uitgesmeerd over verschillende stages waar alle varianten van de dance terug te vinden zijn. Opvallend zijn de invloed van hiphop op alle stages en de dominante plek voor dubstep. Knife Party is de headliner van de indoor main stage, Justice die van de outdoor. Maar er zijn veel meer smaakmakers. 3voor12/Eindhoven was er de gehele dag bij en deed verslag, dat opgeknipt wordt in vijf delen. Om het behapbaar te maken. In deel 3: A-Trak, Cinnaman, Major Lazer en Sub Focus.

A-Trak | 18.30 - 20.00 uur | Diamond

Als je zo goed kan mixen als A-Trak, en er de hoogst haalbare prijzen mee hebt gewonnen, wil je dat dan laten zien op de mainstage van een, toch nog steeds, commercieel dancefestival? Doseren lijkt een goed advies dat A-Trak zich ter harte heeft genomen. Hij begint echter wel met flink te scratchen, skills die hem tijdens de tour met Kanye West ongetwijfeld goed van pas kwamen. Het scratchen gebruikt hij vaak in zijn set tot aan de break: om de spanning op te bouwen en nog meer accenten te leggen. Het is waanzinnig om te zien hoe argeloos A-Trak mixt; alsof het hem echt helemaal geen moeite kost. In het begin houdt hij het nog bij hard soul, een beetje in de stijl van Roog die eerder op de dag nog op de mainstage stond, met veel vocals en hand claps. ‘Good Life’ van Inner City en Nomad’s ‘Devotion’ komen onder andere voorbij. A-Trak gaat even mee in het ‘we all love 80’s and 90’s’.

Natuurlijk tapt hij ook uit zijn enorme vaatje van eigen producties en remixen met onder andere ‘Big Bad Wolf’ van Duck Sauce, het duo dat hij samen met Armand van Helden vormt, en zijn versie die commercieel gezien het origineel totaal overklaste: ‘Head’s Will Roll’ van Yeah Yeah Yeahs. Dat die laatste zijn goudmijntje is, beseft A-Trak maar al te goed. Hij teast en teast, maar het publiek moet tot het einde van de set wachten voor meer. Waar A-Trak, overigens net als vele anderen vandaag, in het begin van zijn set alle kanten op lijkt te gaan, is het middenstuk van zijn set ietwat eentonig. Visueel is er ook niet veel te beleven: hij staat als eenzame man op een gigantisch podium waar alleen zijn hoofd net boven de dj-booth uit komt. De visuals van ketchupflessen met zijn naam erin en in LED getekende poppetjes bieden wat afleiding, maar als het niet genoeg lijkt, klimt de dj op zijn booth om over de drukke mainstage heen te kijken en het publiek te begroeten. A-Trak, die alleen met twee cd-spelers draait, eindigt zoals hij is begonnen: met veel scratches. Als de tijd erop zit, laat hij de muziek met een laatste draai aan de table top stilvallen. Een bloedeloos einde van een set die in productie foutloos genoemd mag worden, maar in geur en smaak wel het nodige mist. Major Lazer kiest voor het andere uiterste. (PM)

Major Lazer | 20.00 - 21.15 uur | Diamond

“We’re gonna do it completely different.” Met die woorden komt de hele Major Lazer posse de Diamond stage op. En de ironie is dat wat A-Trak in heel zijn set maar niet lukte, Major Lazer in recordtempo voor elkaar krijgt: een uitzinnige mainstage. Terwijl Diplo vuvuzela’s uitdeelt (je weet wel, die soort van fluitinstrumenten die nogal hun stempel drukten op het WK in Zuid-Afrika), verschijnen de fraai geïllustreerde animaties van de huisstijl van Major Lazer op het grote projectiescherm. Het karakter dat wordt uitgebeeld, staat in het begin ook achter de dj-booth. De show van Major Lazer bestaat uit dj’s, mc’s en danseressen. Muzikaal is het niet live, maar ieder ander aspect van het optreden wel.

Het is in ieder geval van het begin tot het eind één bombastisch feest waar zelfs de grootste chagrijn nog vrolijk van wordt. Wat de act vooral goed doet, is zelf het goede voorbeeld geven: Diplo loopt voortdurend over de stellage, treffend een mega sound system uitbeeldend, die achter de dj-booth is opgebouwd, de mc’s geven instructies wat te doen aan het publiek dat overal voor in lijkt te zijn en de danseressen schudden hun billen zoals de trommelvliezen trillen van de bas. Als de Flosstradamus remix van het eigen ‘Original Don’ erin klapt, loopt Diplo in een plastic bal over het publiek. Van handen vuil maken, is hij niet vies. Op het dit jaar uitgekomen ‘Free The Universe’ staan veel samenwerkingen met sleutelfiguren in de dancehall waaronder Elephant Man en Shaggy. In de set van vandaag worden tracks gedraaid van enkele andere iconen binnen het genre waaronder Chaka Demus & Pliers.

Veel van de nummers van het album, dat bol staat van de dancehall electrohouse, komen voorbij in de set met ‘Get Free’ als rode draad. Het volledige nummer draaien, zou het tempo uit de set halen en dat laat Major Lazer echt niet gebeuren. Bijna geen enkel nummer wordt langer dan een minuut gedraaid. Het is één megamix van urban muziekstijlen en vuige electro. Felix Da Housecat moet haast wel een inspiratiebron geweest zijn. Terwijl druk van plek achter de dj-booth wordt gewisseld, blijven de mc’s bevelen geven aan het publiek. Wie ze allemaal opvolgt, haalt het einde van de dag niet. Meisjes moeten twerken op een bubblin’-versie van Macklemore & Ryan Lewis’ ‘Can’t Hold Us’ en mannen moeten hun shirt uitdoen en ermee zwaaien. En ze doen het. “This is why you came to a Major Lazer show.” Ja, je was gewaarschuwd.

Op entertainment scoort Major Lazer maximaal, op artisticiteit een stukje lager. Dat komt door het wat makkelijk scoren met hits en de beperking in de liveperformance. Wellicht is het een kwestie van verwachtingmanagement, maar als Extrema aankondigt dat Major Lazor live optreedt, is deze definitie van live iets te beperkt. Hoe groots het feest ook is, hoe geslaagd de missie ook is. Laat dan een van die leuke meisjes die zo aardig kunnen dansen ook af en toe een liedje meezingen. (PM)

Cinnaman | 20.00 - 21.00 uur | Cobalt

De uit Amsterdam afkomstige Yuri Boselie, ook wel bekend als Cinnaman, staat in Cobalt. Het is erg rustig in de tot stage omgebouwde botsautobaan. Tja, sterke concurrentie van de twee aangrenzende podia heerst, waar op hetzelfde tijdstip Major Lazer een show weggeeft op de Diamond stage en FeestDJRuud de boel op stelten zet met zijn eigen stage ‘Knaltival’. Het mag de pret in ieder geval niet drukken. De aanwezige bezoekers zijn vrolijk gestemd en dansen er lekker op los en ook Cinnaman maakt er een feestje van. Lekker nonchalant en laidback met een sigaretje in z’n mond en een fles sterke drank naast zich – waar hij later twee jongens uit het publiek op trakteert ­–, doet hij z’n ding.

En dat ding is house, zijn oude liefde, waar het voor hem allemaal mee begon. Hij heeft er deze set voor gekozen om bij één genre te blijven, ondanks dat Cinnaman een alleskunner is en erom bekend staat een veelzijdig arsenaal aan stijlen te kunnen mixen, niet bang is om hierin risico’s te nemen en het bekende met het onbekende weet te combineren. Het begint licht met feelgood house en gaat via UK house over naar de wat diepere Chicago house. Vocalen, keyboards en synthesizers voeren continu de boventoon. Het klinkt lekker zomers en vormt dus een prima set voor deze zonnige editie van XO Live. (SvG)

Sub Focus | 20.10 - 21.20 uur | Quartz

Aangeprezen als één van de artiesten, die ervoor gekozen heeft om dit jaar exclusief in Nederland alleen tijdens XO Live te draaien. Het is dan ook wel logisch dat er hier veel aandacht besteed is aan de lichtshow en aankleding. Sub Focus begint vrij rustig, terwijl het publiek binnenstroomt en langzaamaan de grote ruimte opvult.

Aftastend weet hij de energie van het publiek aan te voelen. Het lijkt erop alsof de mensen inmiddels in een lichte dip verkeren. De hoeveelheid aan grote shows, constante zonneschijn en alcoholconsumptie, kunnen de mens aardig loom maken op een gegeven moment. Het valt op dat de muziek hier goed op ingespeeld is, waarbij de bezoekers de kans krijgen om ook eens minder intens te moeten genieten.

De artiest staat op een verhoging die omringd is door een kronkelend leddecor. Bewegende schijnwerpers worden vervolgens ook nog ingezet, het geeft een heel mooie indruk. Een zomerse selectie aan dansbare drum ‘n’ bass geeft een tijdloze sfeer. Zijn remix van het Rusko’s nummer ‘Hold On’ geeft een heel relaxte en vooral gezellige vibe. De begeleiding van de mc is minimaal, maar qua timing gewoon goed. Naarmate de set vordert, weet hij er steeds groter wordende climaxen in te bouwen, waarbij het resulterende geheel ‘t publiek goed weet mee te nemen. (MJ)