Candybar Planet laat het Evoluon een stukje opstijgen

‘Timelapse’ weet live ook te bekoren voor nieuwsgierig thuispubliek

Tekst: Guido Segers / Fotografie: Paul Verhagen ,

Optreden in het Evoluon, het is maar weinig bands gegund. Er een rocktempel van maken, is een ware primeur die enkel is voorbehouden aan Candybar Planet en D Deadly, twee Eindhovense rockbands die vandaag hun album presenteren in de koepelhal. Daarnaast biedt het voor de burger weer eens een mogelijkheid om een bezoek te brengen aan het iconische gebouw. Niet zo vreemd dus dat velen vandaag afreizen naar het unieke Eindhovense gebouw, voor wat zonder schroom een iconisch evenement voor de stad Eindhoven genoemd mag worden.

D Deadly

D Deadly is de nieuwe band van Denvis (Dennis Grotenhuis, voor wie dat al lange tijd vergeten was). Hoewel de vetkuif een moeilijke opgave zou worden, nog altijd een rock-’n-roll-held voor Eindhoven. Eigengemaakt rockicoon Bertus Borgers introduceert de bands van vanavond met mooie woorden over Eindhoven, het Evoluon, rock-’n-roll en hoe het vanavond allemaal zo mooi samenkomt. Daarna kan er eigenlijk al niks meer stuk aan de avond. D Deadly betreedt het podium en neemt plaats op de vier krukken, die netjes op een rijtje staan.
Dan lijkt het een nummer lang erop dat we naar Denvis & Sons zitten te kijken. De tokkelende banjo, waarvoor Paul van Hulten (Woody & Paul, Man From The South) op het podium is gevraagd ligt namelijk meer in de richting van gevoelige folkrock dan van de verwachte rockmuziek. Die krukken verdwijnen gelukkig na de opener en de band zet daarna elk nummer een stapje verder; of het nu countryrock is of klanken die herinneringen aan jaren negentig gitaarrock oproepen, steeds wordt het iets heftiger en vuiler totdat er gewoon vieze rock overblijft. Dat is het moment waarop de frontman in zijn element raakt en het publiek weer doorheeft waarom het hier is. Een door Denvis toegedichte heldenrol is er voor de aanwezige Jon Auer, frontman van The Posies, die speciaal is ingevlogen om mee te spelen vanavond. Dat meespelen blijft niet beperkt tot alleen een stukje gitaar hier of daar, maar Auer speelt de volledige set mee en neemt naast enkele lead gitaarpartijen ook de tweede stem voor zijn rekening.
 

Candybar Planet

Candybar Planet, terug van weggeweest, start met lome stonermuziek die traag voortstoomt in de ruimte, maar al snel een enthousiast publiek in beweging brengt en naar het podium toe trekt. Het viertal oogt een beetje nerveus bij aanvang, maar de kolkende klanken kunnen op meer dan genoeg meeknikkende hoofdjes rekenen. Het mag dan jaren geleden zijn dat deze gasten voor het eerst samenspeelden, een nieuwe plaat na zoveel tijd schept verwachtingen en Candybar Planet wil die waarmaken. In navolging van The Dire Straits staan deze jongens nu te spelen in een gebouw dat al jaren geen rockmuziek gehoord heeft. Die schijf moet toch een tikje opstijgen met zoveel zware stuwkracht van onderaf.
Nu is er met een plaat als ‘Timelapse’ weinig noodzaak tot zorgen. De plaat staat als een huis, die de band live uitstekend weet te brengen met hernieuwde energie. Ondertussen dwalen vele bezoekers wat rond door het markante gebouw. Enkelen gaan op de eerste ring een kijkje nemen en vanaf daar luisteren, met het hoofd net over de rand, want anders is er niet zo veel te horen. De locatie is uniek, maar feitelijk staat de band op de begane grond te spelen langs de lift. De koepel zelf wordt niet gebruikt en dat is een beetje jammer. Denvis attendeerde de bezoekers tijdens zijn set al op het dak: “Als je het niet zo boeiend vindt, kun je altijd naar dat gave plafond gaan staren.” Een advies dat door velen wordt opgevolgd, want er is misschien wel evenveel belangstelling voor het pand als voor de bands.

Gezien: D Deadly en Candybar Planet, op 27 september 2013, in het Evoluon.