Paaspop 2013: Mozes and the Firstborn surft door Jack Daniel's Stage

Eindhovense band blijkt terechte hype

Robin van Essel ,

Mozes and the Firstborn geeft praktisch een thuiswedstrijd op Paaspop. De band speelde de afgelopen maanden zo ongeveer in elk donker en minder donker hol in Nederland en wordt met elk optreden groter. De veel afgezeken term 'on-Nederlands cool' is hier van toepassing, maar deze Eindhovenaren hebben meer te bieden.

CONCERT
Mozes and the Firstborn, Jack Daniel's Stage, vrijdag 29 maart.

MUZIEK
Garage is behalve een schuur waarin je je auto parkeert ook een muziekgenre, en wel eentje dat de afgelopen tijd aan revival bezig is. De bands die klinken alsof ze opgegroeid zijn op het strand van Californië in de jaren 70 en uit pure verveling een gitaar hebben opgepakt, schieten als magic mushrooms de grond uit. Mozes and the Firstborn lift (of moeten we zeggen 'surft') goed mee op dat succes. De band voegt wel een goede dosis punkattitude toe.

PLUS
Waren wij maar half zo cool. Haar voor je ogen, nasale praatzang van Melle Dielesen, coole gitaarposes. En als je dan als je opkomt meteen een half krat bier het publiek in gooit, dan kan het natuurlijk helemaal niet meer stuk. Maar het is te makkelijk om het succes van Mozes and the Firstborn te verklaren door hun genre-keuze en coolness. De band speelt daadwerkelijk sterk. De goed getimede breaks, subtiele solo's, bekkens die aan gort worden geramd en supercatchy songs, zoals opener 'Bloodsucker' en 'What's Wrong, Mama'. Mozes got the skills.

MIN
Uuhm... Eehh... Nou, drummer Raven Aartsen zei een keer: “het is buiten koud, dus als jullie nou losgaan, krijg je het warm.” Ja, dat is makkelijk, vinden wij.

CONCLUSIE
Voorheen kwamen bands die zo goed én tegelijk zo cool waren als Mozes and the Firstborn altijd uit België. Nu niet meer. En het publiek op Paaspop trekt het ook. De band hoeft niet te vragen om meeklappen, het publiek doet het spontaan. Dat is altijd een goed teken op festivals. Zeer terechte hype.

CIJFER
9