Voor een sobere act als deze, met enkel zang en gitaar en bovendien nog onbekend repertoire, is het moeilijk om te overtuigen in een schaars gevulde kroeg met een afwachtend publiek. Hierdoor komt Anny!, ondanks alle inspanningen en pogingen tot interactie, niet geheel uit de verf in Helmond. (PK)
Popronde Helmond 2013: genoeg om over na te praten
Verslag met recensies over shows Anny!, Dudettes, Twin Shades, Girl Beard en Kleinindustrie
In 2012 debuteerde Helmond als Popronde-stad. Er was bijzonder weinig animo voor de programmering verspreid over de gehele binnenstad, maar goed, alles wat nieuw is moet groeien. In 2013 is er gewoon weer een nieuwe editie, met enkele smaakmakers van deze Popronde. 3voor12/Eindhoven pikte wat krenten uit de pap en ging kijken naar de twee meest geboekte acts Anny! en Girl Beard, nieuw 3FM Serious Talent Dudettes, de psychrockers van Twin Shades en een van de meest donkere acts uit het programmaboekje: Kleinindustrie. Kortom, een gevarieerde avond.
Anny!
Dudettes
Van de ingetogen Anny! Is het door naar de powerpop van Dudettes. Een goed gekozen naam voor een collectief van drie vrouwen - op gitaar, drums en zang - en een man op bas. Hun intense popmuziek verhaalt voornamelijk over de worstelingen van sterke, jonge, zelfbewuste vrouwen, die vechten voor hun geluk. Maar die kunnen ook goed herkenbaar zijn voor iedereen van het andere geslacht. Toch is het niet zo heel vreemd dat de bassist af en toe even zoekt naar de juiste houding tussen drie van die krachtige vrouwen. In de muziek is de formatie altijd op zoek naar de juiste hoek, die vaak wordt gevonden in de bas of het verfijnde gitaarspel. Zelfs in de semi-ballad ‘Gotta Go’ lukt dat bijzonder goed.
De zangeres is een blikvanger, een echte frontvrouw, zo een waar je niet om heen kan. Ze eist alle aandacht op, met haar uithalen en energieke voorkomen, maar soms ook door de wat aanstellerige en naïeve toespraken voorafgaand, en zelfs tijdens, de nummers. Wellicht is dat wat jeugdige overdaad. Echter niets van de podiumpresentatie is geregisseerd of zelfs maar een beetje opgepoetst en dat maakt de aanspraak op de compassie van het publiek oprecht. Als ze maar blijft aangeven dat ze haar frustratie wil kwijtraken, levert haar dat zelfs een spontane knuffel op. Ze voelt de ruimte om het er allemaal uit te gooien en dat resulteert in vocalen die meeslepend, maar bij vlagen ook overweldigend zijn.
Alle bandleden vullen hun rol goed in, maar een bijzondere vermelding is er nog voor de gitarist, die niet alleen verrast met haar in effecten ondergedompelde gitaarspel, maar ook met de invulling van de tweede stem. De echte hits, die nodig zijn voor airplay op het station dat ze tot Serious Talent heeft gebombardeerd, ontbreken nog, maar de potentie is volop aanwezig. Sterke show van een onconventionele popband. (PM)
Twin Shades
Het einde van het jaar nadert en dan kan weer begonnen worden met het maken van lijstjes. Lijstjes die terugblikken op het huidige jaar en de hoogtepunten opsommen, maar ook lijstjes die de sterren van morgen aankondigen. Noteer maar alvast: 2014 wordt het jaar van Twin Shades. De retro jaren 60-psychedelica, gebracht door twee zanger-gitaristen, een bassist en een drummer, sluit naadloos aan op de populaire stroming die nu wordt aangevoerd door bands zoals Tame Impala, Allah-Las en Night Beats. Deze jongens hebben zo’n zelfde geluid met veel reverb op gitaar en zang, een resonerende bas en nonchalante zang. Vernieuwend is het dus niet echt, maar daar malen liefhebbers van dit genre echt niet om.
‘Circles’ is het stokpaardje, ‘Reaper’s Mind’ het paradepaardje. Wat een (potentiële) hit is dat zeg. En wat wordt hij live goed gebracht. De twee gitaristen, die de zang afwisselen, voeren de boventoon tijdens de show, maar de bassist weet zo nu en dan goed uit hun schaduw te stappen. Door bijvoorbeeld even de tweede stem voor zijn rekening te nemen of zo heerlijk groovend op te gaan in zijn baspartijen, die sterk zijn aangedikt in de geluidsmix. Zoals het hoort bij dit soort garagerock.
Twin Shades maken compacte liedjes, met enige ruimte voor psychedelische instrumentale tussenstukken, zonder zich daar ook maar een moment in te verliezen. De podiumpresentatie is wat sober, maar de howls van een van de zanger-gitaristen maken het nodige goed. En dan nog, deze band hoeft het daar helemaal niet van te hebben. Blijf maar cool, en ogenschijnlijk onverschillig hoor, het staat jullie goed. Iedere Popronde-editie heeft wel een ontdekking, een revelatie; die van Helmond is dit jaar zonder twijfel Twin Shades. (PM)
Girl Beard
Mayfield haakt gretig in op het gesprek van de dag en kondigt de nummers vanavond veelal aan als ‘Rotpiet’ en ‘Kutpiet’. Het blijken hoekige gitaarliedjes te zijn met hier en daar fikse drum- en gitaaruitbarstingen. Dit alles overgoten met een gruizige garagesound. De spelvreugde is duidelijk aan het tweetal af te zien. Mayfield staat zeer energiek op het podium en lijkt te genieten van zijn – nieuwe – rol, terwijl Overmars helemaal los gaat op haar drums. Zo hard zelfs dat ze onbedoeld de bekkens het publiek in ramt.
Girl Beard heeft voor een ongebruikelijke opstelling gekozen in het Muziekcafé. Op het podium staat Mayfield, schuin tegenover hem is het drumstel van Overmars op een verhoging tegen de bar geposteerd. Doordat ze tegenover elkaar spelen is de vele interactie tussen het tweetal goed zichtbaar. Het publiek wordt meerdere malen uitgenodigd om tussen de twee artiesten in te gaan staan, maar wie zijn oren lief heeft, weet wel beter. Het gros van de mensen kiest er (noodgedwongen) voor om achter in de kroeg te hangen. Dit heeft niets te maken met de muzikale prestaties van Girl Beard, die enthousiast worden ontvangen, maar met het enorm hoge volume dat het tweetal produceert. Bij het laatste nummer vraagt iemand van het Muziekcafé of het wat zachter kan. Mosterd na de maaltijd vindt ook Mayfield die aangeeft het laatste liedje dan ook nog even lekker hard te willen spelen. Achter de muur van geluid die Girl Beard vanavond is, liggen heel aardige liedjes verscholen. Het is te hopen dat Mayfield dit project niet als tijdelijk ziet, want er lijkt nog veel meer in het vat te zitten. (PK)
Kleinindustrie
Gezien: Popronde Helmond, op diverse locaties in de binnenstad van Helmond, op 1 november 2013.