Gezien
Rogier Pelgrim, op 15 juni 2013 tijdens Naked Song, in het Muziekgebouw.
Muziek
Eén jongen met een band, zoals Hans d’Olivat, de host van de Effenaar stage, hem in zijn aankondiging noemt. Beter kan Rogier Pelgrim niet beschreven worden. Pelgrim opent het Naked Song festival tokkelend op zijn gitaar. Zijn stem maakt indruk en houdt het publiek stil. Wellicht is dat een voordeel als openingsact; het publiek kan het nog opbrengen om stil te zijn. Bij het tweede liedje komt de begeleidingsband ook het podium op en wordt ‘Killing Time’ ingezet. Een drummer, bassist, toetsenist en achtergrondzangeres spelen samen met Pelgrim de rest van de set die enkel bestaat uit popliedjes.
Naked Song 2013: Gemiste kans voor Rogier Pelgrim
Singer-songwriter komt alleen beter tot zijn recht
De winnaar van de Grote Prijs van Nederland 2012 categorie singer-songwriter heeft de eer de Effenaar-stage van het festival te openen. Met een EP op zak en een album in het verschiet laat Pelgrim horen wat hij in z’n mars heeft.
Plus
Vaak is een praatje tussen de liedjes door iets wat plichtmatig wordt gedaan. Pelgrim neemt de tijd om uit te leggen waar liedjes over gaan. Het zorgt ervoor dat wat meer naar de teksten geluisterd wordt. Erg toepasselijk op dit festival is het liedje over de naakte man en vrouw uit het welbekende boek Genesis.
Min
Stiekem maakt het openingsliedje de meeste indruk. Daarna zakt het wat in. Het Naked Song festival biedt het perfect podium voor artiesten om liedjes uitgekleed te laten horen. Een gemiste kans voor Pelgrim die juist een keer met band speelt. De begeleidingsband maakt het geluid voller, maar de muziek niet interessanter. Verder denk je na een paar nummers het wel gehoord te hebben.
Conclusie
Pelgrim heeft een prima stem, maar de muziek is hier en daar nog wat saai. Met wat meer bagage kan Pelgrim wellicht meer boeien.