Het Droste Effect: “We zijn altijd blijven houden van heavy muziek die toch sexy is”

Eerste twee EP’s uitgebracht op vinyl, nieuwe release komt eraan

Tekst en Fotografie: Patric Muris ,

In 2011 plaatste het obscure Het Droste Effect een titelloze debuut-EP op Internet. De gevolgen daarvan had de band niet kunnen overzien. De gratis download werd duizenden keren van het web gehaald en in een mum van tijd vergaarde de band een behoorlijke status. Tot aan Zuid-Amerika toe. Er ontstond een honger naar meer, naar een live-vertolking, ook ver buiten Nederland. Vrijblijvendheid veranderde in verwachtingsmanagement en toen ging het mis. Maar na een half jaartje stilte is de band terug met een in vinyl gegoten kroniek en nieuw werk. 3voor12/Eindhoven in gesprek met Het Droste Effect, de doorstart.

Het is dinsdagavond, repetitieavond. Er wordt met Het Droste Effect afgesproken bij Artspace Flipside, een atelier onder beheer van Luk Sponselee waar Hermann Blaupunkt onder dat pseudoniem opereert als eigenaar van opnamestudio Studio Casa Cassette. In zijn studio zijn albums opgenomen van Woody & Paul, Man From The South en uiteraard Het Droste Effect. Vlak voor de repetitie worden Blaupunkt, de gitarist van Het Droste Effect en Thompson Dubé (vreemd genoeg dan weer geen pseudoniem), de drummer van de band, gesproken over het enigma dat Het Droste Effect is, het optreden in Eindhoven dat er nooit is gekomen, de vinylrelease van de vorige twee EP’s en de toekomst. Met meer nieuwe muziek en wellicht toch ooit die thuisshow?

Als Blaupunkt zijn studio laat zien vertelt hij dat hij met Paul van Hulten van Woody & Paul en Man From The South ooit nog in een stonerband gezeten. “Toen wij zestien waren speelden wij Kyuss, Fu Manchu en dat soort dingen. Ik ben daarin blijven hangen haha. Paul is meer de liedjeskant op gegaan. Zijn solowerk vind ik echt ontzettend goed.” Als het gaat over de ingetogenheid van Man From The South, waarmee Blaupunkt momenteel aan het nieuwe album werkt, wordt de brug naar Het Droste Effect snel geslagen. Blaupunkt: “Ik vind dat wel mooi. Dat is misschien ook wel waarom wij een beetje mysterieus doen af en toe. Ik houd er wel van als het niet allemaal klip en klaar is. Er mag ook nog wel iets te raden blijven.” De incrowd in Eindhoven wist al wel wie er schuilen gingen achter Het Droste Effect, maar Bandcamp liet alleen maar een misleidende foto in space zien. Daar kwam je niet ver mee.

Het Droste Effect en de eerste releases
In april 2011 bracht Het Droste Effect de eerste release, een EP, uit via Bandcamp. Een gratis download die ook zeer gelimiteerd op, genummerde, cassettes te verkrijgen was. De band is niet zo heel gek lang daarvoor ontstaan. Dubé: “Volgens mij is het in oktober 2010 begonnen. Toen hadden we zoiets van - zet een onverschillig, wat nerdachtig stemmetje op - ‘zullen we een band beginnen of zo’. Zullen we gaan rocken?” Blaupunkt: “Ik had in die tijd weer eens mijn gitaar opgepakt, na hem zo’n zes jaar aan de wilgen gehangen te hebben. Ik had iets van tien riffjes en toen vroeg ik aan Dubé of hij zin om eens iets te gaan proberen. Ik had hem al eens vaker in mijn studio gehad als gastmuzikant dus we kenden elkaar al. En als we dan eens samen waren en iets samen deden, kwam er altijd dit uit. En dat was wel de drive om samen iets te gaan doen.” Dubé: “En daar kwamen eigenlijk al heel snel nummers uit.” Blaupunkt: “We hebben dan ook wel die gemeenschappelijke muzikale deler. We houden van heavy muziek die toch sexy is. Het mag hard zijn, maar het moet wel blijven swingen. En het moet psychedelisch zijn. Ik houd wel van trippen. Maar vrouwen moeten het ook leuk vinden.” Als dan gesteld wordt dat het uiteindelijk altijd maar weer om de vrouwen draait, volgt een duidelijk weerwoord. Blaupunkt: “Wij hadden echt het idee om muziek te gaan maken voor ons tweeën. En als het ergens anders op lijkt, schijt aan – maakt geen fuck uit, als het nergens op lijkt is het ook goed, als wij er maar van kunnen genieten. Dat hebben we op het eerste plaatje, dat we met z’n tweeën hebben ingespeeld wel goed vastgelegd. Blijkbaar vonden heel veel mensen dat gaaf. Dat hadden we totaal niet verwacht.” Dubé, met een lach vol ongeloof: “Nee, echt totaal niet.”

Het onverwachte succes en het wat het met zich meebracht
Blaupunkt over de debuut-EP: “We hadden duizenden downloads van dat eerste EPtje, dat zagen we totaal niet aankomen. Ook dat media als jullie het al oppakten en opeens een heel leger uit Zuid-Amerika fan was, dat is best wel bizar.” Dubé vult aan: “Dat je dan duizenden plays hebt en je opeens op Russische blogs staat. Dat is echt te gek.” Dan wordt het alsnog serieus en ontstaat er toch een bepaald verwachtingspatroon. Bij zowel de fans als de band. Blaupunkt: “Toen we na dat eerste EPtje besloten verder te gaan, kregen we aanvragen voor boekingen binnen, tot aan Italië toe. En ook echt gave dingen, zoals toffe stonerfestivals in Nederland. Toen moesten we gaan kiezen of we live zouden gaan spelen. En zo ja, dan hadden we een bassist nodig. En iemand die de spacegeluiden kon doen, die ik tijdens het opnemen zelf kan doen.”

Het afblazen van de tour, de zoektocht naar het missende bandlid en de break
Dat vinden van een bassist was nog een hele klus. Het is een hoofdstuk geworden in het bestaan van de band waar ze liever niet meer te lang bij stil staat. Het Droste Effect wilde live even dynamisch zijn als tijdens het productieproces en zeker niet gewoon de plaat naspelen. Blaupunkt over de zoektocht: “Ze zijn er wel, maar het moet ook maar net goed vallen. Sommigen hadden gewoon een heel ander leven dat niet gecombineerd kon worden met het spelen in een band. Na een paar andere bassisten hebben we Myrthe Velter erbij gevraagd, maar op de een of andere manier functioneren wij het beste met z’n tweeën. De groepsdynamiek verandert gewoon enorm.” Dubé: “Wij zijn ook niet de aller gemakkelijkste. Met z’n tweeën kunnen we dat nog wel handelen, maar als er een derde persoon bijkomt…”

De bassisten die de afgelopen tijd onderdeel zijn geweest van Het Droste Effect passeren de revue en zonder er teveel nadruk op te willen leggen, komen ze tot de conclusie dat nog niemand heeft kunnen brengen wat zij verwachten. En dat blijkt een belangrijke reden voor het uitblijven van de liveshows. Dubé: “Je speelt jezelf bijna stuk als er een nieuwe derde persoon bijkomt. Je bent dan aan het repeteren om te studeren, om het live te kunnen brengen, terwijl wij eigenlijk veel liever repeteren om nieuwe dingen te maken. Dat klinkt heel egocentrisch en asociaal, maar dat is wel wat ons een beetje heeft genekt.” Blaupunkt: “Je bent op een gegeven moment echt aan het werken. Bezig zijn om de nummers goed ingespeeld te krijgen, dat is totaal niet creatief. En dat is niet waar Het Droste Effect over ging. Toen dat is geëxplodeerd, heb ik de stekker eruit getrokken en de tour afgezegd. Dat vonden we erg jammer.”

Als wordt doorgevraagd waarom die keuze toch is gemaakt als het zo jammer wordt gevonden, is Blaupunkt kritisch: “Er stonden grote shows, we hadden geen live-ervaring en ik vond gewoon dat we er niet klaar voor waren.” Dubé: “Het is ook een kwestie van vertrouwen. Ik hoef de plaat niet zo nodig na te spelen, dat is helemaal niet interessant. Het gaat er meer om dat als je live iets anders doet, wat doet die ander dan? Als dat vertrouwen er niet is in een band, is het heel moeilijk om die stap te maken.” Blaupunkt: “Die shows kwamen ook gewoon veel te vroeg, wat overigens een super groot compliment was. Ik wilde dat publiek omver blazen, echt iets neerzetten, maar dat ging toen nog niet.” Met enige weemoed kijkt hij terug op die periode als hij spreekt over de shows die gepland stonden. Blaupunkt sluit dit hoofdstuk beredenerend af: “Ik zeg niet dat het nooit gaat gebeuren. Ik houd heel erg van reizen en spelen in andere landen, voor vreemde mensen. Dat vind ik echt heel erg gaaf. Ik zie dat ook nog wel gebeuren. Misschien zelfs met z’n tweeën. Er zijn geen vaste plannen voor.”

Na de break: vinylrelease als kroniek en doorstart met nieuw werk
Het afzeggen van de geplande tour en het cancelen van het optreden in thuishaven Effenaar kostte de mannen veel, naar eigen zeggen, liefdesverdriet. De band stopte voor een tijdje, nam de tijd om de teleurstelling te verwerken en wachtte totdat het plezier weer teruggevonden werd. Dat blijkt nu wel weer het geval. “Wij willen altijd graag veel nieuwe plaatjes uitbrengen. We merken nu we weer bij elkaar zijn dat de nummers weer om de oren vliegen bij wijze van spreken.” De derde release komt eraan, wordt alvast aangekondigd. Maar eerst is er nog alle aandacht voor de vinylrelease van de titelloze debuut-EP en de opvolger ‘Lingerland’. De release, die het verleden volledig documenteert, mag gezien worden als doorstart van Het Droste Effect dat in de studio allesbehalve met z’n tweeën is zoals valt te lezen in het - bijzonder fraaie - artwork van de plaat. Blaupunkt: “Ik vind het gaaf om keiveel mensen uit te nodigen. We zijn wel met z’n tweeën, maar op plaat doen we het met allemaal vrienden.” Edward Capel, bandlid van een afro-band en volgens Dubé een retegoeie saxofonist, en Chris Draaijer, nog bekend van Hijos de Mayo, worden onder andere genoemd, maar in het booklet zijn veel meer namen te vinden. “Voor die vinylrelease mogen we wel op de knietjes gaan. We hebben heel veel te danken aan Luk Sponselee”, laat Dubé weten. Sponselee bracht een reeks platen uit van Eindhovense muzikanten waaronder deze van Het Droste Effect. “Dat hadden we anders nooit kunnen betalen. We spelen niet live dus dan heb je ook geen bandpot. Dan houdt snel op met leuke releases”, licht Blaupunkt toe. Ook al speelt de band niet live, en is er geen gelegenheid om de plaat na de shows te verkopen, het gaat erg goed met de verkoop. Blaupunkt: “Het gaat vies snel. We hebben een verdeling gemaakt in het aantal platen voor Luk en voor ons. Ons deel is al bijna verkocht en dat in bijna twee dagen.”

De plaat is niet alleen bedoeld als kroniek, maar ook als verbeterde re-release. Dubé: “Alle platen zijn geremasterd bij Pieter Kloos, het klinkt gewoon beter. Vinyl klinkt natuurlijk altijd beter dan mp3. Er zit veel meer leven in al die nummers. Bij die eerste testpersing zaten we echt al te luisteren van ‘wow, je hoort alles nou zo goed’. Dingen die je op de mp3 ergens ver weg hoort, zitten er nou veel mooier in. Veel meer hoe het bedoeld is.”

Geluid en visie van de band
Als het gaat over de muziek van Het Droste Effect, komt ook de sound engineer in Blaupunkt naar boven: “Het is heel belangrijk hoe je het opneemt. De room moet je echt goed horen. Ik houd niet van die digitale galmen, tenminste niet in onze muziek. Ik houd gewoon van die rauwheid.” Dubé bevestigt Blaupunkt zijn visie: “Als ik iets smerig vind, is als het echt te gemaakt klinkt. Wat ik ook wel echt gaaf vind aan analoog opnemen, is de battle met jezelf: als het fout is, is het fout. We hebben één nummer op de eerste plaat volgens mij wel zeventig keer gespeeld, omdat het gewoon niet lukte. Er is geen moment dat je in kan prikken.” Blaupunkt vult aan: “Je moet of kunnen spelen, of voor lief nemen dat er foutjes op de plaat komen. Ik houd daar zelf heel erg van, het mag van mij best effe een maatje ernaast swingen. Zeker bij ons maakt dat ook echt niet uit.”

Het Droste Effect maakt krautrock/spacerock met duidelijke stoner invloeden, in een lo-fi verpakking. Op het onlangs uitgekomen vinyl heeft de productie echter een fraaie aansturing van de speakers, met een alleraardigste definitie, eigenlijk atypisch voor de muur van geluid die bij de band verwacht wordt. Blaupunkt over de manier van opnemen: “Ik voel veel meer voor hoe die garagescene nou bezig is: rauw opnemen en als je dan een keer uit de bocht vliegt, is dat helemaal niet erg. Het is een momentopname.” De plaat bevat artwork met minutieus tekenwerk van Eindhovens kunstenaar Erik Vermeulen dat vervolgens gezeefdrukt is. En binnenin zit er een envelop met een unieke dia bij iedere plaat. Het Droste Effect werkt op dit moment aan de derde release die voor het najaar gepland staat. In welke vorm en in welk formaat deze uitgebracht wordt, is nog onbekend. Dubé en Blaupunkt spreken van de mogelijkheid van een EP tot aan een album, met veel gastbijdragen, waaronder een saxofonist, een vibrafonist en een maker van spacegeluiden, zo wordt alvast geklapt. Alles kan bij Het Droste Effect. Het zal een ruwere plaat worden, meer heavy, maar ook met meer oog voor detail. Of het werk ook nog eens live wordt gebracht is nog even bezien. Ze houden ons op de hoogte.

De vinylrelease van Het Droste Effect is sinds 15 april 2013 in beperkte oplage te verkrijgen via de website van de band.