Peter Broderick speelt al een behoorlijke tijd als lid van Efterklang tijdens verschillende tours, maar ook solo heeft hij al een aantal behoorlijk prijzenswaardige concerten op zijn naam staan. Vanavond begint hij solo en speelt hij enkele nummers van onder meer zijn laatste album ‘The Walls Of Mine’. Direct bij aanvang van zijn set is het indrukwekkend stil in de bijna beklemmende omgeving van de Catharinakerk. Op het altaar met enkel een gitaar weet hij meteen te overtuigen. Zijn stem is vrij zacht, een beetje fluisterend, maar met verschillende uithalen weet hij toch goed zijn emotie te laten zien. Doordat hij met verschillende loops zijn stem opneemt, klinkt het net alsof er een klein koor achter het podium staat opgesteld dat met hem meezingt.
Na twee nummers besluit hij het podium te laten voor wat het is en loopt hij onversterkt met enkel een viool door het gangpad van de kerk. Het doet bijna middeleeuws aan, zoals de bard vroeger door het kasteel liep met zijn viool al verhalen vertellend en het volk vermakend. Hierna wordt hij ondersteund door een bassist voor de laatste twee nummers. Broderick mist in ‘I’ve Tried’ een paar keer het juiste moment om in te zetten waardoor de bassist niet mee kan. Hierdoor wordt het nummer opnieuw begonnen, maar het publiek heeft er maling aan, want Peter Broderick is een prachtig voorprogramma.
Efterklang preekt voor eigen parochie in Catharinakerk
Voorprogramma Peter Broderick doet het ook heel goed in zijn eentje
Het is woensdagavond, vanavond staat het tweede concert in een reeks van drie op het programma. Gisteren trapten Spinvis en Zapp4 de 3 Nights In Heaven van 2012 af in de Catharinakerk, vanavond is het de beurt aan het Deense Efterklang dat een samenwerking is aangegaan met verschillende orkesten over de gehele wereld. Onder de naam The Piramida Concerts spelen ze hun laatste album ‘Piramida’ integraal, samen met een symfonie orkest. In Eindhoven is dit samen met Sinfonia Rotterdam.
Peter Broderick
Efterklang maakte al veel indruk tijdens Cross-Linx 2011 waar ze speelden met een achtkoppig ensemble van blazers en percussie. Vanavond pakt de band in het kader van hun Piramida concertreeks nog wat steviger uit door te spelen met Sinfonia Rotterdam, een indrukwekkend groot orkest compleet met blazers, strijkers en percussie. Voor deze reeks concerten werkte Efterklang samen met Nils Frahm, eerder genoemde Peter Broderick en - om de arrangementen voor het concert te schrijven - werd de hulp ingeroepen van onder meer Daniel Bjarnason (Sigur Rós). De basis is het laatste album van de band, ‘Piramida’, dat dit jaar verscheen.
Het album wordt integraal gespeeld. Openingsnummer ‘Hollow Mountain’ is op de plaat al indrukwekkend door strijkers en verschillende dameskoortjes, maar live in de akoestiek van de kerk klinkt het nog spannender. Het oogt allemaal wat nonchalant, zoals zanger Casper Klausen over het altaar beweegt, maar ondertussen klopt alles aan de songs. Het tweede nummer ‘Apples’ doet vermoeden dat Efterklang tijdens het Cross-Linx optreden goed gekeken heeft naar The National. Vooral het eerste stuk van het nummer doet erg denken aan nummers van The National’s alom geprezen album ‘High Violet’ uit 2010. Zonder als copycat te klinken wordt het nummer naarmate het vordert alleen maar boeiender. Door de aanzwellende blazers krijgt het stuk zelfs iets plechtigs mee.
Ieder nummer wordt op deze prachtige wijze gebracht. Een beetje ingehouden, maar ondertussen precies wetend waar ze mee bezig zijn. Soms wordt even afstand genomen van het podium om het orkest de aandacht te geven die het verdient. Zeker in ‘The Living Layer’, een nummer dat wat breder uitgesponnen wordt dan op de plaat, krijgt het orkest alle ruimte te excelleren. Na enkele minuten loopt Klausen het podium af en aanschouwt al leunend tegen een grote pilaar aan de zijkant van het altaar de klasse van de Rotterdammers.
Als inspiratiebron voor het album dient Spitsbergen. En dan beter gezegd het dorpje Piramiden. Dit, volledig verlaten, spookstadje bestaat uit oude kolenmijnen en die mystieke omgeving is terug te horen in de nummers van ‘Piramida’. Sowieso doordat er geluiden zijn opgenomen op verschillende plekken in het stadje, maar ook de hele sfeer van de muziek ademt iets mysterieus. Zeker in publieksfavoriet ‘The Ghost’ is hoorbaar hoe de sfeer in dat dorpje geweest moet zijn. De repetitieve zang, opkomende blazers en het bijna dansbare ritme geven de tweestrijdigheid van een verlaten stadje op de rand van de Noordpool heel mooi weer.
Efterklang heeft vanavond in Eindhoven wederom een onuitwisbare indruk achtergelaten. Ieder nummer, iedere toon was raak. De gebaren en dansjes van de frontman doen soms wat ongemakkelijk aan, maar ogen nooit ongepast of nep. Hij geniet zelf van wat er door hem en zijn bandleden is gemaakt en dat werkt aanstekelijk. Het publiek voelt zich onderdeel van iets heel moois en merkt duidelijk dat het iets bijzonders aan het beleven is. Na een minutenlange staande ovatie komt de band - uiteraard - nog terug. Van het album ‘Magic Chairs’ wordt hitje ‘Modern Drift’ gespeeld. Dit wordt door het inmiddels uitzinnige publiek met gejuich ontvangen en is een vrolijke afsluiter van een indrukwekkende avond. Als dan zelfs nog een tweede toegift wordt gespeeld, eet het publiek helemaal uit de hand van Casper Klausen.
Gezien: Peter Broderick en Efterklang & Sinfonia Rotterdam tijdens 3 Nights In Heaven, op 7 november 2012, in de Catharinakerk.