Snoeck werkt buiten de radar aan debuutplaat

In gesprek met 3voor12/Eindhoven clubavond act die zo goed weet in te pakken

Tekst en fotografie: Patric Muris ,

Niets vermoedend van wat komen zou en met alle aandacht voor de hoofdact werd in april voorprogramma Snoeck voor het eerst live gezien door onze redactie. Het optreden maakte indruk. Meer dan dat. De dagen erna werd het optreden alsmaar grootser en beter in retrospectie. Al snel werd volledig in consensus het besluit genomen deze sensatie, die ons zo heeft weten te overrompelen, uit te nodigen om Club 3voor12/Eindhoven op 2 juni te openen. Er moest nog even een reis van de drummer verzet worden, maar dan stemde de band ook graag in. En dan is het wel zo leuk om ook even echt kennis te maken. We stellen voor: Snoeck.

Iedereen zou kunnen op 2 juni, behalve de drummer. Die had net een reis gepland naar Amerika in de periode van de lente-editie van Club 3voor12/Eindhoven. Het duurde amper een dag om het een en ander om te zetten en alsnog een volmondig ‘ja’ te geven op onze uitnodiging. Achterliggende gedachte van onze redactie op het moment van uitnodigen: dit moeten meer mensen zien. Dat is natuurlijk ook het exacte doel van de showcase die drie keer per jaar wordt gehouden in de Effenaar: de leukste bands uit Eindhoven van het moment voorstellen. Snoeck, dat nog redelijk anoniem is in Eindhoven, is al met enige bombarie geïntroduceerd in de recensie van het optreden in The Rambler. Nu dan de kennismaking met de bandleden, te beginnen met de namen en rolverdeling:

Mira de Graaf: zangeres, toetsenist (Korg) en aanvulling op ritmesectie
Sebastiaan Goudsmit: componist en gitarist
Ruud Koolen: drummer/percussionist
Jona Olejniczak: gitarist. En een beetje Korg, maar dat wordt steeds meer, aldus de rest van de band
Akko Goldenbeld: bassist

Zoveel is nog helemaal niet bekend van de band, behalve dat ze een originele mix maakt van jazz, funk, pop en rock. De vijf Gouwe Lempkes van Snoeck lieten al zien hoe verschillend de muziekvoorkeuren binnen de band zijn. En dat komt dus allemaal terug in de totaalsound van Snoeck. Fusion kortgezegd, enigszins avant-garde. Maar dan zonder pretenties. Dat de band die niet bezit, is overduidelijk aan het gehele voorkomen af te lezen. On stage, maar ook zeker daarbuiten. De band nodigt ons uit in de studio van We Are Music Junkies waar sinds juni 2011 wordt gewerkt aan de debuutplaat. Die studiotijd heeft de band overigens deels gekregen door de Kleine Prijs van Nederland – jaarlijkse bandwedstrijd georganiseerd door TU/e – in 2011 te winnen. Het woord wordt hoofdzakelijk gevoerd door Sebastiaan en Mira die ook grotendeels samen de liedjes schrijven. Sebastiaan licht toe:
“Ik schrijf de concepten en die geef ik dan door. Ieder bandlid pakt dat concept dan op en voegt zijn stukje toe. Akko zorgt bijvoorbeeld voor de funk en jazz invloeden, Mira schrijft veelal de teksten en voegt de zangmelodie toe en Jona zorgt weer meer voor de ambient geluiden. Ruud drumt bijna wiskundig; zo strak en voorwaarts, maar gelukkig ook met nuance. We hebben allemaal onze eigen stijl en iedereen laat zijn voorkeur horen. Behalve Ruud, die is zijn eigen mening nog aan het ontwikkelen haha. Soms snappen we elkaar ook niet hoor.”
Dat wordt gegrapt dat Ruud nog wat zoekende is, vindt zijn oorzaak in het verleden van Snoeck dat, zo blijkt, een doorstart is van Boolean, een experimentele indie band uit Eindhoven die inmiddels niet meer bestaat.

Mira en Sebastiaan maakten zelfs voor Boolean al samen muziek; Snoeck liedjes maar dan akoestisch. Het geluid van die tijd wordt door Sebastiaan met enige zelfspot omschreven als ‘ik zit onder een steen en ben zielig’. “Het was emotioneel best heftige muziek wat wij maakten en daar stop je bij het ontstaan van Boolean met onder andere drummer Ruud, gitarist Jona en bassist Wouter Walmink – inmiddels geëmigreerd naar Australie en er dus niet meer bij – dan een rockband bij. Boolean was altijd zo’n dingetje dat het goed deed bij jury’s, maar minder bij het publiek. Het was een fusie van dansbare melancholie. Nu zijn we Snoeck en klinken we al heel wat minder zielig haha.”

Zielig is zeker niet het juiste woord voor de sound van Snoeck, eerder intens. Door de verschillende stijlen van de bandleden ontstaat een gelaagd geluid met een behoorlijk aantal registers, soms zo subtiel gebracht dat het goed luisteren is om ze te ontdekken. Als de studio wordt ingegaan voor een eerste luistersessie van één van de nummers van het aankomende album, waar de band op de dag van het interview al uren aan zit te werken, wordt ‘Factory Song’ afgespeeld. 45 sporen staan er op de monitor. ‘Factory Song’ dekt de lading goed van wat Snoeck is. “Iedere seconde van onze nummers wordt overwogen. En dan kan het schrijven wel eens lang duren. Er gebeurt ook zoveel ‘on the spot’. Zoals vandaag, dan zijn we aan het opnemen en dan veranderen we nog het een en ander op het laatste moment. Dan wordt er nog best wel wat herschreven. Eigenlijk helemaal niet handig tijdens die kostbare studiotijd haha... Het is soms ook wel eens frustrerend omdat je zo lang toewerkt met een idee naar een moment als dit en dan ga je op het laatste moment nog dingen veranderen.”

Over het debuutalbum dat er inmiddels zo goed als helemaal opstaat en alleen nog afgemixt moet worden, wordt nog meer prijsgegeven: “Het album gaat ‘For The Machines’ heten. Oh sorry Akko, dat wist jij nog niet.” Er wordt gelachen en ook al heeft Akko vetorecht, hij vindt het niet nodig om er gebruik van te maken omdat de titel voor zijn gevoel wel logisch is. De titel verwijst naar het systeem van de wereld waar je in belandt en hoe je je daarin voelt. “We maken dan ook best wel een soort industriële, systematische muziek met een kadans die maar doorgaat, net als het leven (de robotdansachtige uitbeelding van Mira na deze zin van Sebastiaan is treffend). We schrijven veel over een zoektocht; over jezelf en een veilig plekje binnen de alledaagse chaos vinden. Onze muziek is blauw met grijze tinten en biedt je een veilig plekje in die chaos.”

‘For The Machines’ wordt op 14 september gepresenteerd in PopEi, dat staat al vast. Als wordt gevraagd naar het vervolg en de ambities zodra de plaat er eenmaal is, voelt die vraag opeens als – zoals ze het zelf omschrijven – ‘een reality check’. “Wij zijn heel slecht in promotie haha. We zullen wel alle randvoorwaarden scheppen om iets te laten gebeuren. We hebben hier zo hard aan gewerkt, zo veel tijd, geld en energie in gestopt, dan willen we ook wel dat zoveel mogelijk mensen het horen. Hoe we daarvoor gaan zorgen, weten we nog niet. Daar hebben we nog niet over nagedacht. Eerst maar eens de plaat afmaken.”

Er zijn originele plannen met betrekking tot het artwork. Sebastiaan, naast gitarist ook tekenaar, heeft al heel wat uren in een hoes en booklet gestopt. “Ik wilde graag een hoesje maken dat je kan uitklappen en dat het geheel dan een grote poster is ofzo. Daar gaat dan wel wat tijd in zitten. Al een jaar geleden werden de eerste ontwerpschetsen op papier gezet. Je wil de mensen toch echt iets moois geven. Iets dat ze willen hebben.” Die precisie en verfijning is in alles wat Snoeck doet terug te vinden. Het viel al op tijdens hun optreden in The Rambler en is nu ook al duidelijk hoorbaar in de studio-opnames. Ook al houdt Snoeck zich misschien nog wat stilletjes in Eindhoven, de band heeft een missie. “We blijven bewust een beetje ‘off the radar’, om dadelijk meteen met een goede plaat te komen. We geloven erin dat het beter is om eerst een album te hebben en dan echt naar buiten te treden. Dat is nu dan ook even ons belangrijkste doel: een mooie plaat maken.”

Het debuutalbum van Snoeck ‘For The Machines’ wordt in september uitgebracht. Op 2 juni zal Snoeck tijdens Club 3voor12/Eindhoven alvast een uitgebreid voorproefje geven met als risico definitief uit de anonimiteit te verdwijnen.

Gesproken: Snoeck, op 11 mei 2012, in de We Are Music Junkies studio in TAC. We spraken Snoeck in de huidige samenstelling. De band heeft echter laten weten dat gitarist en songschrijver Jeroen Coudron (o.a. Mindpark) Sebastiaan Goudsmit wegens persoonlijke omstandigheden medio 2012 zal vervangen.