Grim Tim kruipt uit vicieuze cirkel met release Cygnet Strumpet House

Keerpunt in lokaal podium van Best leidt tot releaseparty in hoofdpodium van Eindhoven

Tekst: Patric Muris / Fotografie: Nout van Deijck ,

Eindhoven heeft nogal wat eigenzinnige bands die zich niet zomaar laten taxeren. Die veel te zelfverzekerd, maar eigenlijk ook veel te goed voor hun leeftijd zijn. Grim Tim is zo’n band. Voor het eerst gespot tijdens een Serious Request show in Altstadt, al rollend over het podium. De muziek klinkt als die van een ervaren bluesrock band, maar de makers ervan zijn feitelijk nog studenten. Een fijne atypische band die ook in zijn muziek eigen regels erop nahoudt. Alles heeft een verhaal bij Grim Tim en dat verhaal vertellen ze nu.

Na dat optreden in de Altstadt is 3voor12/Eindhoven de band blijven volgen. Prima nummers gepakt in matige opnames werden toch maar gedraaid in ons radioprogramma, maar het was altijd wachten op het echte werk. Dat komt er nu aan in de vorm van een debuut EP genaamd ‘Cygnet Strumpet House’. De releaseparty ervan wordt gehouden tijdens Club 3voor12/Eindhoven op 2 juni 2012 in de Effenaar. De nummers ervan zijn al bekend en geliefd; ze werden al gespeeld tijdens een showcase festival op tweede Paasdag waarvan 3voor12/Eindhoven via Twitter verslag deed en overtuigd raakte dat er een taak lag deze jongens even goed voor te stellen aan Eindhoven. ‘La Belle Nouvelle’ en ‘Sixty Eight’, twee tracks van die EP, zijn bovendien vaak terug te vinden op de playlist van 3voor12/Eindhoven radio. Die langverwachte release is eindelijk daar. We spraken de band over alles dat eraan vooraf ging.

De eerste kennismaking met de bandleden vindt plaats bij de picknicktafel van Sterk Water, een koffiezaakje op Strijp-S. De drie jongens die Grim Tim vormen, stellen zich voor:
David Henry – Gitarist en zanger
Koen Jansen – Bassist
Dustin Boerrigter – Drummer

De naam Grim Tim, ook een type spijkerbroek van jeansmerk Nudie, vindt dan ook echt zijn oorsprong in de favoriete broek van Dustin die David later voor zijn verjaardag kreeg. Het is even apart als toevallig om een uitgesproken spijkerbroek cadeau te krijgen en dat moment werd dan ook aangegrepen om de naam van de jeans te gebruiken als bandnaam, ondanks dat Koen er nooit eentje heeft gehad. Hij voelt zich daardoor overigens niet buitengesloten, verzekert hij ons.

De jongens kennen elkaar allemaal al lang. Via een verleden bij muziekvereniging Paraplu en vorige bands waarvan onder andere Dild, Pool of Sharks en Synergy worden genoemd. David vertelt dat hij nooit les heeft gehad en zichzelf alles heeft aangeleerd. Dat is extra saillant aangezien in de
review van Verse Eieren zijn gitaarspel en zang nog als ‘jaloersmakend’ werden omschreven. “Mijn zang is technisch eigenlijk helemaal niet goed, dat kwam laatst iemand me nog vertellen. Ik ga binnenkort een zangcoach bezoeken, anders is het niet vol te houden als we dadelijk in grote stadions spelen haha. Ik heb altijd maar wat gedaan, dat wat ik zelf mooi vond klinken, zonder na te denken of dat goed is of niet.” 

Die zelfrelativering en zelfkennis zitten er goed in bij alle bandleden. Ze zijn serieus en ambitieus, maar kennen ook hun grens. Of beter gezegd, die van hun nummers. “We maken geen commerciële muziek die heel toegankelijk is. David bedacht ooit de term rattlerock en die vinden we eigenlijk nog wel het meest treffend. We begonnen ooit als poprock band, maar zijn de laatste jaren steeds steviger geworden. We zijn ook altijd zo bezig van ‘we gaan muziek maken en dan zien we wel wat er uitkomt’.”David licht toe: Vaak zijn we bij het ontstaan van nieuwe liedje tijdens repetities wat aan het jammen en dan begin ik maar wat te zingen. Ik ben tweetalig opgevoed, zowel Nederlandstalig als Engelstalig, dus ik gooi er dan heel de tijd wat woorden uit en op een gegeven moment staan het couplet en refrein vast. Soms ontstaat de definitieve tekst pas op het podium door een soort vijfde element zoals Jimmy Page het ooit eens omschreef. Het voelt gewoon zo goed met z’n drieën muziek maken dat soms in dat gevoel de dingen ontstaan.”

Die vrije, soms wat luchtige, instelling is ook terug te zien in de live performance van de band, soms ook enigszins misleidend. Dan oogt een deel van een optreden als een jamsessie, maar is feitelijk één van de langere nummers alleen nog wat meer uitgerekt. Dan is er verder dus wel degelijk regie. De nonchalance en bluf waarmee de band speelt, zijn soms ook niet meer dan ogenschijnlijk. Want de band geeft alles tijdens een optreden. “Ik ben na afloop ook altijd kapot. En dan spelen we maar een half uur tot drie kwartier gemiddeld haha” grapt David. Grim Tim ziet de positieve ontwikkeling van veel Eindhovense bands die nu ook buiten hun eigen stad goed worden opgepakt. Ze zijn bevriend geraakt met Hunting The Robot tijdens het optreden van de introdag van de hogescholen in Eindhoven waar 3voor12/Eindhoven het lokale podium heeft geprogrammeerd, maar volgen ook Mozes and the Firstborn. “Die gaan ook hard. Die kwamen uit het niets en stonden meteen overal. Die lui zijn volgens mij ook echt ambitieus. Wij zijn nu op een punt aangekomen dat we dezelfde ambities hebben. We willen verder en er nu echt voor gaan.”

Eind vorig jaar kwam er een keerpunt voor Grim Tim tijdens een optreden in een lokaal podium in Best waar zich iets afspeelde dat al vaker was voorgekomen. “Vooraf waren de vooruitzichten prima en had iedereen zin in het optreden; technisch ging er nog wel wat mis, maar het was een prima zaaltje en de organisatie was optimistisch over de opkomst. Uiteindelijk speelden we weer voor dezelfde mensen die er altijd wel zijn; je vaste aanhang. Het is natuurlijk tof dat die mensen iedere keer weer komen kijken, maar op een gegeven moment wil je meer. We voelden na afloop van dat optreden alle drie dezelfde woede over dat het gewoon niet opschoot zo. We hadden echt zo’n gevoel van ‘we schrijven nummers, we repeteren hiervoor en we doen zo ons best en dan sta je weer te spelen voor een paar man’. We hebben het toen echt goed met elkaar erover gehad hoe nu verder te gaan en toen ontstonden de serieuze plannen om een EP op te nemen.” David vervolgt: “Dat kwam ook omdat we maar in die vicieuze cirkel bleven van ‘we willen graag veel optreden, maar voor optredens heb je toch eigenlijk een EP ofzo nodig en een EP kun je pas opnemen als je geld hebt en geld krijg je pas door te spelen etc.’ Nu hebben we een EP en nu hopen we ook echt dat die goed wordt opgepakt. De releaseparty op 2 juni is voor ons een belangrijk moment waar we dan ook echt naar uitkijken.”

De opname van de EP is een combinatie van de ad hoc matige werkwijze van Grim Tim en de professionaliteit van producer Gijs Coolen, gitarist van Anneke van Giersbergen en voor alle bandleden een bekende van bandcoaching. “Dat scheelde ook wel dat we elkaar al kenden. Ik belde hem op en vroeg of hij voor een x budget onze EP wilde produceren. Hij kende ons nog wel en wilde het wel doen. Uiteindelijk heeft hij er veel meer tijd in gestopt dan hij had verwacht, maar hij is dan ook heel tevreden over het eindresultaat. Gijs is niet iemand die echt heel veel loslaat over wat hij vindt, maar hij heeft wel laten weten dat hij onze EP de beste opnames vond hebben die hij ooit heeft gemaakt, dat is wel echt tof” vertellen Koen en David.

Als wordt gevraagd naar zijn inbreng in het productieproces en de manier van werken vervolgen de bandleden: “Gijs heeft ons echt enorm geholpen met onze sound. Dat was in het begin ook wel een lastig proces, want wij waren helemaal niet zo blij met de allereerste opnames. Toen hebben we hem heel gedetailleerd verteld hoe we graag willen klinken, hoe onze sound bedoeld is. Toen bleef het heel lang stil totdat ik (Koen) maar besloot eens te vragen hoe het ermee stond. Bleek hij al die tijd doorgewerkt te hebben aan een nieuwe mix. Dat heeft hij er ook wel voor over gehad omdat de opnames zo goed gelukt waren. Terwijl die opnames en het regelen van de faciliteiten ook allemaal op het laatste moment geïmproviseerd moesten worden haha. Dat is ook echt typisch Grim Tim: ‘Oh ja, we willen iets doen. En nu?’ We dachten aan de Paraplu. Wij bellen, kan dat? Bleek dan nog net te kunnen voordat het gebouw van de Paraplu ging sluiten. Het was voor ons ook best wel bijzonder om de EP daar op te nemen. We hebben zoveel uren in dat gebouw doorgebracht…”

Doordat de EP tijdens de kerstperiode van 2011 is opgenomen, heeft de EP voor de band ook wel de naam ‘Kerst EP’. Voor ieder ander is de titel ‘Cygnet Strumpet House’, oftewel jong zwanenbordeel. Het verhaal daarachter wordt verteld door Koen: “We gingen op vakantie naar Frankrijk en reden iets voorbij de voorsteden van Parijs en zagen daar een schuur. Echt zo’n chabby ding met de naam ‘Cygnet Strumpet House’. Later zag ik 'Cygnet Comittee' van Bowie en toen dacht ik ‘wow, dit past bij ons. Bij de sfeer van de EP.” Ook over het artwork was nogal wat te doen. Dustin vond een uitgestrekt – bij voorkeur woestijnachtig – landschap met in de blauwe lucht de titel van de EP wel iets, maar de rest wilde het donkerder. Samen met fotograaf Jan Bartelings, heel veel theelichtjes, een paar fakkels en engelenvleugels vastgeplakt aan een meisje ging de band naar Strijp-S waar zelf licht werd gecreëerd in het donker, net genoeg om sfeervolle foto’s te krijgen. Dezelfde foto’s zijn gebruikt voor het artwork van de EP die alleen op 2 juni, tijdens Club 3voor12/Eindhoven, te koop is met korting, voor slechts €3,-.

Grim Tim presenteert ‘Cygnet Strumpet House’ op 2 juni 2012 tijdens Club 3voor12/Eindhoven. De band speelt om 21.45 uur.

Gesproken: Grim Tim, op 19 mei 2012, aan een picknicktafel op Strijp-S.