ZES brengt nieuw album vol dromerige elektronica uit bij Fog Mountain Records

Interview met dj/producer die bezig is met opvolger ‘Outcry LP’

Tekst: Patric Muris ,

ZES, het is de artiestennaam van een jonge twintiger die al een heel leven, in een heel andere scene, onder een andere artiestennaam heeft doorgemaakt. Dat leven is voor hem te snel gegaan. Hij mistte het grijze gebied en besloot zich terug te trekken. In de anonimiteit. Op zijn slaapkamer, op zijn studentenkamer en alle mogelijke plekken van de wereld. ZES maakt dromerige elektronica met een verhaal. En dat verhaal is precies waar ook zijn artiestennaam voor staat. Zijn eerste release is de digitaal uitgebrachte ‘Outcry LP’ waarvan al regelmatig wat nummers gedraaid worden in 3voor12/Eindhoven radio. Een nieuwe release is aanstaande en daarop wordt nog meer de diepte ingegaan. Een interview met een jongen die zijn identiteit geheim houdt, maar voor de rest veel te delen heeft.

Hij twijfelt even of hij zijn alter-ego waaronder hij jarenlang heeft gedraaid, in binnen- en buitenland, moet noemen. “Ik wil gewoon echt niet dat ZES er mee wordt geassocieerd. Mensen zeggen wel eens dat ik juist heel trots moet zijn op wat ik onder mijn andere artiestennaam heb bereikt, en dat ben ik ook wel, maar dit is echt heel anders. Muziek maken met ZES is anders. In de scene waar ik de afgelopen jaren in verkeerde moest het allemaal zo hard mogelijk. Mensen kwamen voor de harde muziek, niet voor de act. In ZES vertel ik een verhaal.”

Achter de nieuwe artiestennaam ZES schuilt vast ook een verhaal?
“Ja, het klinkt zo misschien wat ver gezocht, maar het getal zes keert altijd terug in mijn leven, het vormt een rode draad. Het staat voor de zes belangrijkste gebeurtenissen in mijn leven. Die gebeurtenissen zijn als zes stappen in mijn leven. Ik heb thuis een collage aan mijn muur, met allemaal foto’s en herinneringen aan die zes gebeurtenissen en altijd als ik daarvoor sta, weet ik dat het klopt. Veel wat ik meemaak, verwerk ik ook in mijn muziek. ‘Outcry’ heb ik in één maand geschreven en opgenomen. Een maand waarin ik veel meemaakte; dingen die afgelopen waren en dingen die juist begonnen. Alle nummers zijn aparte stukjes leven.”

In 3voor12/Eindhoven radio wordt regelmatig ‘Airborne’ van de ‘Outcry LP’ gedraaid. Een mooi, melancholisch nummer dat ook wat dromerig aandoet, wat is daar het verhaal achter?
“Airborne heb ik op Schiphol geschreven en opgenomen. Ik zat daar eens tot 06.00 uur. De laatste trein vanuit Eindhoven kwam al om 00.30 uur op Schiphol aan, maar ik vloog dus pas de volgende ochtend. Je ziet daar dan echt de tijd veranderen. Mensen bewegen voortdurend, ze komen en gaan. Ze zijn zo anders. Het is de totale beleving die je hoort in Airborne: ik was die avond bij mijn ouders geweest, ik had niet fijn afscheid genomen en ik houd niet van vliegen. Dat geeft dan een melancholisch gevoel. Toen ik daar zo alleen zat, had ik een leeg gevoel. Toen pakte ik mijn laptop en maakte ik Airborne.”

Handig zo’n mobiele studio. Hoe worden de nummers gemaakt? Gebruik je enkel en alleen software en bestaande samples of gebruik je ook ‘echte’ instrumenten?
“Ik maak nummers altijd op gevoel. ‘Outcry’ is op mijn slaapkamer geschreven, op oude speakers van mijn oma. Ik heb ze wel eerst moeten repareren, maar dat ging verder prima. Ik heb in die periode van ‘Outcry’ ook veel nummers geschreven in de trein. Er gebeurde toen veel in mijn leven en ik was vaak onderweg waardoor ik ook veel heb kunnen werken aan het album. Ik gebruik van alles in mijn muziek: drumsamples, rare geluiden – bijvoorbeeld van dingen die ik open maak –, finger snaps, maar in mijn nieuwe nummers ga ik ook experimenteren met mijn gitaar en vocalen. Ik heb al een nummer opgenomen en naar een label toegestuurd. Die konden niet geloven dat ik de vocalen en de gitaar via de microfoon van mijn laptop heb opgenomen haha...”

De ‘Outcry LP’ is in eigen beheer uitgebracht en via Soundcloud gedistribueerd. Blijf je zo werken of ben je voor het volgende album al in gesprek met labels?
“Ja, ik ben onlangs benaderd door Fog Mountain Records, een klein label van Lemontrip, dat artiesten heel goed aanvoelt. Het label zit nog in de beginfase, maar heeft wel een hele toffe visie. Ik ben daar op gesprek gegaan en heb er een goed gevoel aan over gehouden. Ze laten artiesten helemaal vrij, maar pakken het wel professioneel aan. Ik heb nog niet officieel een contract getekend, maar ze hebben wel al meteen een fotoshoot geregeld. Dat doe je ook niet zomaar als je niet echt geïnteresseerd bent. Die fotoshoot was nog best wel lastig, aangezien ik graag anoniem blijf. Ze hadden eerst een foto van de zijkant genomen, maar toen die online stond, konden mensen me toch nog herkennen waardoor we hem maar hebben vervangen door een foto van alleen de achterkant.”

Zijn er al concrete plannen voor een release op Fog Mountain Records?
“We willen het graag goed aanpakken: eerst bekendheid creëren en dan pas met de release van een album komen. Ik heb een eerste single gemaakt die op Fog Mountain gereleaset zal worden voor het bekend maken van ZES als nieuwe artiest van het label. (‘Static Centre’, onlangs voor het eerst te horen in 3voor12/Eindhoven radio red.). Daarnaast ben ik ook nog met een ander nummer bezig waarin ik voor het eerst gitaar speel en zing. Dat nummer heb ik nu ook naar een ander label gestuurd, een best wel groot label waar ik echt heel graag onder zou willen vallen. Zij hebben aangegeven wel geïnteresseerd te zijn. Ik merk dat ook wel: zij proberen echt al mee te sturen. Als ik dan verschillende demo’s opstuur, krijg ik reacties met een voorkeur voor welke kant het op zou moeten gaan. Ze zijn heel specifiek in wat ze mooi vinden. De gesprekken zijn nog te vrijblijvend om de naam van het label al bekend te maken, maar het ziet er wel goed uit. Er is ook al gesproken over een release op vinyl. Dat is echt een grote wens van me. Ik vind dat als je als artiest iets op vinyl uitbrengt, dat het dan echt is. Vinyl is zo definitief.”

Wanneer verwacht je een nieuw album af te hebben?
“Dat kan heel snel zijn, al binnen een paar weken. ‘Outcry’ is ook in een maand tijd gemaakt. Het ligt ook een beetje aan de inspiratie en aan de drukte; ik doe dit er maar bij, ik studeer hiernaast ook nog en ik heb mijn andere project nog steeds waar ik nog best veel voor wordt gevraagd. Maar ik heb al aan mijn boeker aangegeven dat ik mijn prijs wil verhogen zodat de vraag minder wordt en ik alleen nog maar de shows hoef te doen waar ze me echt willen hebben, ook als ik iets meer kost. Het is de bedoeling dat ik zo dan ook meer tijd heb voor ZES. Ik zou ook dingen kunnen uitbesteden, dan kost het minder tijd. Ik doe nu alles zelf; het schrijven, opnemen en produceren. Ik ben 100% DIY, maar dat vind ik ook heel erg fijn.”

Ik heb nog nergens een show van ZES aangekondigd gezien. Zijn er wel al plannen voor een live-act?
“Ik verwacht binnen een paar maanden live te kunnen spelen, maar ik weet niet of er dan ook al meteen live-componenten zoals gitaar en zang gebruikt worden. Het wordt heel anders dan wat ik nu onder mijn andere artiestennaam doe. Dat is hard, dit wordt rustig. Meer luistermuziek. Het lijkt me heel tof om een volwaardige live-act te hebben, met ook visuele aspecten. Het is wel even kijken hoe we dat gaan doen met optreden, want ik wil wel graag anoniem blijven. Het liefst zo lang mogelijk. Fog Mountain helpt me al bij de invulling daarvan.”

Dit zijn de hoogtijdagen van DIY’ers, met XXYYXX en Youth Lagoon als heel jonge welbekende slaapkamerartiesten. Ben jij door één van hen geïnspireerd?
“XXYYXX vind ik echt heel tof. Hij brengt zoveel verschillende muziek uit. Dat vind ik altijd tof, als een artiest veel van zich laat zien. Ik volg hem al een tijdje, maar het is niet zo dat hij een voorbeeld is of zo. Burial, dat is mijn grote voorbeeld. Zijn muziek is zo geweldig. Maar ook als act vind ik hem een voorbeeld: anoniem zijn, bij een mooi, groot label zitten waar de artiesten het label vormen en alle vrijheid hebben.”

De ‘Outcry LP’ van Zes is nog steeds gratis te downloaden via Soundcloud. Zijn nieuwe release zal op Fog Mountain Records verschijnen, met ‘Static Centre’ als voorloper.