Hit The City: Staande ovatie voor Birdt in Studentenkapel

Indrukwekkende albumpresentatie tijdens Hit The City

Tekst: Thijs Portz / Fotografie: Patric Muris ,

Birdt, voorheen Bird, is de band rond de Eindhovense singer/songwriter Bardt van der Dennen. De afgelopen periode speelde hij veelal alleen, maar voor de opnames van de nieuwe plaat, 'Place For One Day', heeft hij zich weer omringd met een complete band. Bijgestaan door partner Janne Mansens op viool, Gareth Davis op basklarinet en Sascha Schmitt op accordeon, wordt het nieuwe album aan het Eindhovense publiek gepresenteerd in de Studentenkapel.

Gezien
Birdt, op 18 november 2012 tijdens Hit The City, in de Studentenkapel.

Muziek
Birdt speelt trage, uitgesponnen nummers en neemt daar de tijd voor. Hoofdrollen zijn er steevast voor de zanglijnen, ondersteund door slepende, Nick Cave-achtige vioolpartijen. Het instumentarium wordt vanavond verder aangevuld met accordeon en basklarinet, instrumenten die zorgen voor een warm en vol geluid. Melancholie voert de boventoon en de teksten gaan veelal over de problemen die relaties met zich meebrengen. Wel altijd met een sprankje hoop.

Plus
Het optreden van vandaag is een aaneenschakeling van hoogtepunten. Birdt is op zijn plek in de Studentenkapel en krijgt de stilte en aandacht die het verdient. De innemende Van der Dennen weet het publiek direct voor zich te winnen met uitspraken als “Het volgende liedje is heel klein. Ja, niet dat de rest van de nummers zo groot is, maar deze is héél klein.”
Het geluid in de kerk is om je vingers bij af te likken en de band speelt, in al haar kleinheid, dynamisch. Nieuwe nummers als ‘Old The Rose’ en ‘Planet You’ krijgen adembenemende uitvoeringen en de hele set is van uitzonderlijk hoog niveau.

Min
Met zoveel goede nummers, zijn er altijd een paar die de setlist niet halen. ‘Come Away’ is er zo een. Over spel, bezieling en kwaliteit valt er echter niets te klagen. Het experimentele gedeelte in het midden van de set, als ‘Place For One Day’ gebracht wordt, is misschien iets minder dan de rest, maar daar is dan ook alles mee gezegd.

Eindoordeel
Als Prinses Maxima in de Studentenkapel aanwezig was geweest, was het niet bij één gestileerd traantje gebleven. Het was een tranendal geworden. Birdt rijgt de hoogtepunten aan elkaar, komt binnen als een sloopkogel en laat de aandacht geen moment verslappen. Dat Birdt een bijzondere act is, was al langer bekend, maar met het optreden van vandaag doet de band er nog een schepje bovenop. Het levert de band, geheel terecht, een staande ovatie op. Onwaarschijnlijk goed optreden.

Cijfer
9+