#10JAAR3VOOR12EHV: hoe het allemaal begon in 2007

In gesprek met oprichter en oud-hoofdredacteur Tijs Dijstelbloem

Tekst: Patric Muris ,

Het zal je niet ontgaan zijn: 3voor12/Eindhoven bestaat dit jaar tien jaar. Dat gaan we uiteraard vieren, op 16 september in de Effenaar. Samen met tien bands die wij de afgelopen tien jaar hebben gevolgd. Tien bands waarin we geloofden. En nog steeds geloven. Voordat dat zover is, duiken we eerst even de geschiedenis in. Hoe is de Eindhovense lokaalsite van 3voor12 ontstaan? Wie was de oprichter en wat bewoog hem om ook Eindhoven een eigen popportal te geven? En als je dat wil als beginnende muzieksite, hoe pak je dat dan aan? Dat en meer lees je in ons interview met de grondlegger van 3voor12/Eindhoven, voormalig hoofdredacteur Tijs Dijstelbloem.

Even helemaal terug naar het begin; hoe is 3voor12/Eindhoven ontstaan? Is het echt waar dat jullie dachten ‘als Tilburg een lokaalsite heeft, dan wij ook’?
“Zoiets. Ik studeerde af in Suriname en de enige link met muziek in Nederland was 3voor12; dat was mijn main portal. Met de lage snelheid van de internetverbinding daar kwam de Luisterpaal maar amper door, maar in die tijd begonnen die lokaalsites te ontstaan. Toen zag ik inderdaad dat 3voor12/Tilburg al bestond en dat wilde ik toen ook. Ik wilde niet dat Eindhoven onderdeed voor Tilburg.”

Was je toen aan het vloeken daar in Suriname?
“Ja, redelijk. Hoezo Tilburg en wij niet? Kom op. Ik studeerde toen in Tilburg dus dat was een beetje een prestigedingetje. Toen ik terug was gekomen ben ik bij (wijlen red.) Rare Records gaan werken en heb ik eigenlijk vrij snel David (Markus red.) erbij gevraagd omdat ik eigenlijk niks kan met computers. Ja, ik kan hem aanzetten… Maar hij kan alles met computers.”

Toen dacht je: die heb ik nodig?
“Ja, zeker als je een website wil beginnen. Dus toen hebben we een avondje bij de Bommel gezeten. Hij had een laptop bij zich en ik geloof dat hij in tien minuten een soort website in elkaar gedraaid had. Ik had een naam waarmee ik kon inloggen en ik weet niet eens meer hoe het precies werkte, maar ik kon stukken inzenden en online zetten.”

En toen was je eigen popportal geboren?
“Toen hebben we 3voor12 gemaild en zijn we geloof ik gewoon begonnen.”

“Ik wilde niet dat Eindhoven onderdeed voor Tilburg”

Dus jullie hebben alles zelf gedaan? Tegenwoordig krijgen aspirant-lokaalsites alle tools door 3voor12 aangeleverd.
“Nee, we hebben alles zelf gedaan. Ja, we kregen wel wat logo’s aangeleverd, maar Bas (van Genugten red.) deed de verdere vormgeving. Je kon wel de teksten invoeren, een foto toevoegen en nog wat eindredactie eroverheen, maar dat was het geloof ik wel. Ik weet niet eens meer precies hoe het werkte, maar het zag er heel vreemd uit.”

Tegenwoordig worden lokaalsites heel goed begeleid. Ze krijgen een cursus in hoe de redactietools te gebruiken, maar ook journalistiekinhoudelijk. Dat was toen dus allemaal niet?
“Oh, nee. Dat was toen helemaal niet. Wel was er een lokaaldag waar je workshops kreeg, maar die waren algemener van aard. Bijvoorbeeld over hoe je een stuk moest schrijven, of in fotografie. En voornamelijk een gezellige barbecue, maar dat is nog steeds geloof ik.”

Maar goed, de website was er. En de organisatie eromheen?
“Ik was dus niet zo technisch, maar wel vrij goed in het bij elkaar brengen van mensen. Ik had dus al snel een sterke kernredactie bijeen. Bram Lemmens, Ilvy Maijen, Erik Jan Sijbers, Bas van Genugten, daar begon het allemaal mee. En waar ik wel trots op was, is dat Bas ons een heel eigen gezicht heeft kunnen geven door zijn vormgeving. Ik heb nog steeds de introductieflyer ergens liggen met een peer erop en daarin het logo van 3voor12. Dat was zo briljant gevonden.”

“Als je nog niks bent, zoek je een uithangbord. 3voor12 biedt je dat”

Die moet je dan maar even toesturen voor het archief. Het vinden van genoeg gemotiveerde mensen, die vrijwillig de site willen opzetten, is ongetwijfeld een van de grootste uitdagingen. Hoe kwam je zo snel aan zo’n goed team?
“Voornamelijk uit mijn eigen netwerk. Wat ik vrij snel in de gaten kreeg, is dat ik bezig wilde zijn met muziek. Ik wilde mezelf profileren in de stad Eindhoven. Er zat dus een groot deel eigenbelang achter. Als je nog niks bent, zoek je een uithangbord. 3voor12 biedt je dat. Het is een middel om ergens binnen te komen. Niet alleen voor mij, maar ook voor vele anderen binnen de redactie. Ik heb dat dus ook vaak als verkooppraatje gebruikt. Want als jij wil dat je foto’s op een landelijk gerespecteerde website gepubliceerd worden, dan bieden wij dat in de vorm van 3voor12/Eindhoven. En dat gold ook zo voor schrijvers.”

Dat werkt nog steeds zo. Hoe hield je als lokaalsite al die vrijwilligers verder gemotiveerd?
“David had op een gegeven moment een tooltje geïnstalleerd waarmee je kon zien hoe vaak artikelen werden gelezen. Dat werkte heel motiverend. Het was sowieso ook wel een broeiende tijd met de Effenaar dat net een paar jaar in dat nieuwe pand zat en wel wat publiciteit kon gebruiken, de (wijlen red.) Rembrandt die opkwam, Koninginnenacht en -dag wat een soort vrijplaats was en waar veel op gebeurde, het STRP-festival; er was genoeg te doen.

Tijdens een van die STRP-edities heb je zelf nog verslag gedaan van een niet onomstreden show van Aphex Twin (met visuals van poepseks) in de vorm van een niet onomstreden recensie.
“Oh, dat was verschrikkelijk. Nou ja, laten we zeggen dat het niet het meest journalistieke stuk was. Maar als ik hem teruglees, snap ik wel precies wat ik daar opgeschreven heb. Kijk, ik betrok het veel te veel op mezelf en dat kan ook helemaal niet, maar het roept nog steeds het gevoel van toen op: briljant musicus, de tijd ver vooruit, maar het was enkel choqueren om te choqueren. En daar houd ik niet van.”

“Het belangrijkste was dat we de Eindhovense muziekscene volgden”

Welke stukken zorg(d)en juist wel voor een positieve reactie vanuit het publiek?
“Overzichtjes van wat er te doen is. Ik was in die tijd overal wel mee bezig, maar het meest was ik thuis in de dancescene. Maar niet iedereen wist altijd even goed waar de hippe underground feestjes waren. En wat ik dus deed, is een overzichtje maken wat er waar te doen was. En dan niet alleen met de grote shows en dancefeestjes. Ik realiseerde me lange tijd niet dat mensen dat ook echt serieus namen, totdat ik later van mensen hoorde dat ze die stukken misten. En ze niet meer wisten waar het te doen was. Dat was wel leuk om te horen en je weet dan ook meteen waar je het voor doet.”

Hoe besliste je dat verder als beginnende lokaalsite, welke stukjes je gaat schrijven?
“Als ik erover nadenk, ik heb geen idee. Gewoon schrijven, gewoon beginnen. En veel schrijven. Dan komt er vanzelf een stramien in. Hetzelfde geldt voor stukjes: als je begint met schrijven, komt er vanzelf een kop en een staart, zonder te willen pretenderen dat ik goed kan schrijven. Verder liet ik mensen me altijd overtuigen waarom we ergens verslag van moesten doen en dan zorgde ik alsnog voor accreditatie. Zo hebben we ooit eens een recensie over Novastar gepubliceerd, omdat de zanger oorspronkelijk uit Geldrop kwam. Dat maakte het toen credible genoeg om te publiceren, maar of het echt iets toevoegde… Het belangrijkste was dat we de Eindhovense muziekscene volgden en dus bijvoorbeeld op festivals als STRP ook de Eindhovense acts door ons belicht werden. En dan ervoor zorgen dat alles binnen 24 uur na de show online stond.” 

Na de website kwam er vrij snel een radioprogramma. Hoe ging dat?
“Ah, ja, dat was prachtig om te doen. Dat er misschien geen hond naar luisterde, maakte niet uit. We zijn toen naar Studio040 (eerst EFM, later Studio040 en nu GlowFM red.) geloof ik geweest. Een heel klein studiootje was dat. Ik ben er alleen heen geweest om het rond te krijgen en toen heb ik vrij snel afgezwaaid. Sanne Reiniers is toen het programma gaan presenteren. Dat is geweldig leuk, net als de liveshows later in PopEi. Mooi dat het programma nog steeds bestaat.”

“Het radioprogramma was prachtig om te doen. Dat er misschien geen hond naar luisterde, maakte niet uit”

“Die beginnende bands een podium bieden, dat is iets om trots op te zijn”

Wat zijn verder voor jou de hoogtepunten van 10JAAR3VOOR12EHV?
“De clubavonden. Daar hebben we eigenlijk wel gewoon echt heel vette bands gehad. Elvin (Usidame, frontman van Hunting The Robot red.) was verdomme net zestien toen hij met Hunting The Robot bij ons optrad. Dat was voor mij wel echt een absoluut hoogtepunt. En die beginnende bands een podium bieden, dat is iets om trots op te zijn. En ja, ik was gewoon enthousiast. En ik vond – en vind – dat Eindhoven dat gewoon verdient.”

Nog even over de lokaalsite van Tilburg, toch een belangrijke stimulans gebleken: keek je weleens naar wat zij deden en kopieerde je dat? Of deed je juist het tegenovergestelde?
“Ja, dan eerder het tegenovergestelde. Ik had een haat-liefdeverhouding met Tilburg, maar die is nu geheel weg. Ik vind Tilburg heel schattig, maar het zal nooit iets worden, haha… Nee, dat is onzin. Maar ik weet niet wat het is. Ik denk dat het komt doordat zij een soort dedain hadden destijds van dat zij het allemaal wel beter wisten. En dan is het gewoon heerlijk om als losgeslagen bende uit Eindhoven daar tegenaan te schoppen. Maar dat is allemaal lang geleden. Uiteindelijk waren zij toen veel beter, maar dat gingen wij natuurlijk nooit toegeven. Maar ik heb zelfs de hoofdredacteur van 3voor12/Tilburg (Bas van Duren red.) nog laten dj’en op een van onze clubavonden, dus het valt allemaal wel mee.”

Over die clubavonden gesproken; van alle Eindhovense band die je hebt zien komen en gaan: waar geloof(de) jij het meest in?
“Dat vind ik een moeilijke vraag, omdat ik het niet meer zo volg als vroeger, maar wat ik echt heel vet vind, is Timecop1983. Dat vind ik echt heel goed. Hunting The Robot vond ik geweldig. Dat gaat nooit meer van de grond komen natuurlijk, maar dat vond ik echt heel goed. Dat was voor hun leeftijd te moeilijk, denk ik. Als ik nou naar Bazart kijk, waar ik helemaal wild van ben, dan denk ik: dat zouden zij ook kunnen doen. Er is meer hoor, maar Hunting The Robot vind ik veruit het meest fenomenale wat we ooit hebben geboekt.”

Een reünie van Hunting The Robot stond hoog op de verlanglijst voor het jubileumfeest van 3voor12/Eindhoven, 16 september in de Effenaar, maar de band is helaas voorgoed uiteen. Zij staan er dus niet, maar een heleboel andere voormalige clubavond-acts die ons mooie hoogtepunten hebben bezorgd wel, zoals Iris Penning, Grim Tim, Lookapony en Nouveau Vélo bijvoorbeeld. Houd onze site en het Facebookevent in de gaten. Meer namen volgen snel!

“Hunting The Robot vind ik veruit het meest fenomenale wat we ooit hebben geboekt”