OFF! en Trash Talk punkrock oefenmeesters in Area51

Kort, maar krachtig als understatement

Tekst: Roy Verhaegh ,

In de ware traditie van de punk duurt een nummer zelden langer dan twee minuten. Vanavond staat skatepark AreaFiftyone helemaal in het teken van deze traditie. Kort en krachtig is het motto en dat is mede te danken aan de twee bands die mogen spelen in deze sfeervolle setting. Het is aan oefenmeesters OFF! en Trash Talk om ons te leren waar punkrock over gaat.

Trash Talk

De hele avond staat in het teken van oude punkklassiekers. Dit is voornamelijk te danken aan de dj, die de ene klassieker na de andere draait, variërend van Bad Brians tot aan The Gun Club. Met de sfeer zit het zo wel snor. Overduidelijk is de tweedeling die te bespeuren is in het publiek. Achterin is gereserveerd voor de oudere bezoekers, terwijl het jongere volk voorin te vinden is. Ze komen dan ook wel heel duidelijk voor Trash Talk. De band komt het podium op en heeft nog geen fatsoenlijk nummer gespeeld of de eerste crowdsurfer is al gespot. De pit ontstaat zelfs al zodra de instrumenten alleen nog maar aangezet worden. Als vervolgens frontman Lee Spielman ten tonele verschijnt, barst de bom.

Van achteren komt een jongen vanuit het niets naar voren vliegen, waarbij menig blik verbaasd naar boven kijkt of er niet toevallig ergens een raam openstaat. Van een vierde muur waarover men in de toneelwereld wel eens spreekt is absoluut geen sprake. Spielman is bijna net zo vaak in het publiek te vinden als op het podium. Hij gaat de moshpit in, loopt een flink stuk de zaal in en crowdsurft gezellig mee. Dit gaat uiteindelijk ten koste van zijn microfoon, maar de rest van de band vangt dit prima op. Als afsluiter laten ze het publiek een wedstrijdje ‘wie het eerste bij de bar is’ spelen. Een omgekeerde Wall Of Death, waarbij de voorste rijen naar achteren moeten rennen voor de bar. Spielman zweept op, fokt op en stookt op. Hij bespeelt de jongeren met gemak.

Intens is het enige juiste woord voor deze show. Chaotisch en zo goed als niet te volgen, maar de energie die er van af komt is niet anders dan intens te noemen. Trash Talk is het punky broertje van Converge en speelt met zoveel power, dat het op een bepaald punt toch wel even happen naar adem wordt. Dertig minuten is meer dan genoeg en gelukkig stoppen ze ook op het moment dat het eentonig dreigt te worden.

OFF!

“My name is Keith and we’re OFF!”, hiermee geeft zanger Keith Morris het startschot voor een stevige pot punkrock van de bovenste plank. De band bestaat naast Keith uit gitarist Dimitri Coats (Burning Brides), bassist Steven McDonald (Redd Kross), en drummer Mario Rubalcaba (Earthless/Hot Snakes/Rocket from the Crypt). Je zou zeggen een groep vastgeroest veteranen, maar in dit geval is die ervaring juist de kracht. Het is verre van een roestige machine en ze spelen met het enthousiasme van een groep achttienjarigen.

Opmerkelijk is wel dat de zaal een stuk leger is gevonden. De publieksreactie is dan ook een stuk matiger en ze gaan niet echt in op de verhalen van Keith, waardoor deze al gauw als verplichte monologen aanvoelen om nummers in te leiden. Zoals bij het nummer ‘Borrow And Bomb’, waar hij een verhaal afsteekt over hoe scheef de wapenhandel in elkaar steekt. Het publiek heeft hier geen trek in en wil maar één ding: snoeiharde punkrock! Ondanks dat het lang niet zo intens is als Trash Talk, is er wel een stevige moshpit gaande en staan mensen duidelijk te genieten. Tegen het einde wordt het wat eentonig en is het enthousiasme er enigszins vanaf bij de band. Nog een laatste keer persen ze er drie nummers uit, maar dan is de koek ook echt op. Dat mag ook wel, want uiteindelijk was het een intense avond waarbij beide bands een stevige en sterke les gaven in punkrock. Punk’s still not dead for a long time!

Gezien: Trash Talk en Off!, op 7 juni 2012, in Area51.