Heel Eindhoven wil wel achterop bij Gers Pardoel

Voorprogramma’s Braz en Per.verz hebben meer moeite met publiek

Tekst: Rob de Vries ,

In een land dat vastgelopen is door hevige sneeuwval staat vanavond Zieke Zuiden op het programma. In de Kleine Zaal van de Effenaar mag Gers Pardoel zich de hoofdact van de avond noemen. Hij wordt geflankeerd door twee opkomende talenten, te weten Braz en Per.verz.

Braz

Aangekomen bij de Effenaar, is het grootste deel van het publiek al binnen. Aan de bezoekers is dan ook gevraagd op tijd aanwezig te zijn in verband met de drukte op de wegen. Voor de garderobe staat de langste file en daar is meteen te zien dat veel mensen dit poppodium voor de eerste keer bezoeken. Ze staan er te wachten in de veronderstelling dat het de rij is om de zaal in te komen. Bij het betreden van de zaal komt een geur van Red Bull je tegemoet; de tap hoeft vanavond geen overuren te maken.

Om kwart over acht is het aan Braz om het spits af te bijten. Helemaal vanuit Bergen op Zoom door de sneeuw krijgt hij de moeilijke taak om dit publiek op te warmen. Na een wat stroeve opening waarin Braz moeilijk te verstaan is, volgt een gedeelte zonder beat. Dit werkt een stuk beter; de teksten zijn nu hoorbaar. Helaas heeft het publiek niet echt veel zin in een voorprogramma. Dit is vooral merkbaar wanneer de zaal wordt gevraagd mee te doen en het helemaal stil blijft. Braz blijft er vrij relaxed onder en sluit af met ‘Lot’. Een nummer dat hij maakte met Fresku die er helaas niet bij is vanavond.

Per.verz

De DJ van vanavond is nog niet gesignaleerd dus na Braz is het al vrij snel tijd voor de tweede naam van het programma: ‘Per.verz’. Deze blanke jongen uit Roermond maakt meteen indruk bij zijn opkomst. Het oogt allemaal wat professioneler en hij is een stuk beter te verstaan. De nummers zijn lekker kort waardoor er voldoende variatie in de set zit. Zelfs dit publiek heeft er zin in en doet mee met een dansje als dat gevraagd wordt. Hoogtepunt van het optreden is een tekst die hij zonder beat rapt over een meisje dat een verkeerde vriend heeft. Per.verz zet een goede show neer vanavond en het publiek lijkt klaar te zijn voor de hoofdact.

Gers Pardoel

Gers Pardoel’s ster is rijzende. Niet voor niets is de show al ruim van tevoren uitverkocht en staan er nog twee Effenaar shows op het programma dit jaar. Wanneer zijn broertje, de DJ, het podium betreedt, lijkt het publiek in de war. ‘Hij zal toch niet zelf gaan draaien?’, vraagt een ieder zich af. De gelijkenis is dan ook erg groot. Gers trapt af met ‘Deze Wereld Is Van Jou’ en het publiek is klaar om een feestje te bouwen. ‘Eindhoven de gekste’, ‘handen in de lucht’, ‘handjes heen en weer’ alles wordt met luid gejuich ontvangen en iedereen doet mee.

Zelfs wanneer gevraagd wordt aan het publiek om te bukken tot de grond, doet iedereen mee. Van tienermeisjes tot een vader met zijn zoon op zijn nek: iedereen houdt van Gers. Hij krijgt het zelfs voor elkaar om ‘Het Is Een Nacht’ door het publiek te laten zingen. Een belofte aan Guus Meeuwis is ingelost.

Alle hits zijn na ongeveer drie kwartier gespeeld, een toegift lijkt overbodig, maar hij komt toch terug om voor de tweede keer zijn nieuwe nummer 1 hit ‘Bagagedrager’ af te werken. Buiten het feit dat het publiek Gers op handen draagt, is het een prima show. De teksten zijn goed te verstaan, de beats zijn leuk en vrolijk. Na een show van Gers Pardoel ga je gewoon met een glimlach naar buiten.

Gezien: Gers Pardoel, Per.verz en Braz op 3 februari 2012 in de Effenaar.