Binnenkort zal Meppel getuige zijn van een uniek event waar hiphop, spoken word en skateboarden samenkomen: Kevlarfest 1. Headliner van de avond is Jeru the Damaja, de Amerikaanse rapper die in de jaren '90 doorbrak met singles als 'Come Clean' en 'Me Or The Papes'. Een andere internationale act van de avond is de Engelse Shumba Maasai. Ook staat er een diversiteit aan Nederlandse rappers op het programma. Naast alle livemuziek staat er een panelgesprek over hiphop in Drenthe gepland, evenals skate-clinics, demo's, en spoken word/columns.

Om meer te weten te komen over de motivatie, uitdagingen en visie van dit event ging ik in gesprek met Pim, de drijvende kracht achter Kevlarfest. Pim, ook bekend als Pimpomsy, en ik hebben afgesproken op een frisse zaterdagmorgen en zijn met een kop koffie met elkaar in gesprek gegaan.

Het ontstaan van Kevlarfest
De naam "Kevlarfest" roept onverwoestbaarheid op, maar hoe is deze naam tot stand gekomen? Pim onthult dat hij al lange tijd deze naam in zijn hoofd had. Hij wilde al geruime tijd een grootschalig hiphopfeest organiseren. Het begon met kleine optredens in lokale kroegen, maar de droom was altijd om groter te gaan. Pim legt uit dat de naam "Kevlar" is afgeleid van het materiaal in kogelwerende vesten en dat er een diepere betekenis achter schuilt.

"Het uitgangspunt van hiphop is unity and having fun. Er zit een verborgen boodschap in om hiphop kogelvrij te houden en om het gezellig en leuk te houden."

"Waarom kan het hier niet?"
Het organiseren van een hiphopevent in Meppel lijkt op het eerste gezicht een gedurfde keuze, maar voor Pim was het een weloverwogen beslissing. Als hiphopliefhebber voelde hij een diepe persoonlijke verbinding met deze muziek en de bijbehorende cultuur. Toen hij na een tijd niet in Drenthe te hebben gewoond ernaar terugkeerde, merkte hij op dat er nog steeds weinig gebeurde op het gebied van hiphop.

"Toen ik jong was, was er niets en moest je het vooral zelf creëren. Toen ik terugkwam zag ik hetzelfde. Er is nog steeds weinig op hiphopgebied. Je moet naar Groningen, Zwolle of verder. Waarom kan het hier niet?"

 

Pim voelde een diepe behoefte om deze leegte te vullen en de lokale gemeenschap iets nieuws te bieden. Je kunt duidelijk zijn vastberadenheid voelen wanneer hij praat over zijn wens om een nieuw soort event te creëren in Meppel, met als doel een plek te bieden voor jongeren en de hiphop- en urban cultuur.

"Ik wilde een event dat meer is dan alleen livemuziek. Ik wilde ook iets met kennis gaan doen. Ik kan het het beste omschrijven zoals KRS-One dat ooit deed: Edutainment."

Meppel als ideale locatie
Waarom koos Pim specifiek voor Meppel als de locatie voor Kevlarfest? Hij legt uit dat het grootste deel van zijn netwerk in Meppel zit en de stad een gunstige ligging heeft. Meppel ligt op een knooppunt van het noorden en zuiden, waardoor het voor mensen uit beide richtingen gemakkelijk te bereiken is per trein. Ondanks de afwezigheid van een poppodium in Meppel, gelooft Pim dat de stad potentie heeft om te groeien als een centrum voor hiphopcultuur. Hij wijst op de sterke behoefte aan meer culturele activiteiten voor jongeren in Meppel en zijn verlangen om die behoefte te vervullen.

"De gangbare evenementen zoals een Donderdag Meppeldag zijn er wel. Maar voor jongeren met andere interesses is er eigenlijk niks. Het is vaak rock, top 40 of piratenmuziek. Daar is niks mis mee. Maar er wordt wel een doelgroep vergeten."

Pim ziet een groeiende bevolking en nieuwe huisvestingsprojecten in de stad, maar wijst erop dat er ook aandacht moet worden besteed aan de recreatieve en culturele behoeften van jongeren. Plotseling verandert zijn toon en wordt hij serieuzer terwijl hij opmerkt:

"Als jongeren geen plek hebben kunnen ze op straat hangen en stiekem drugs gebruiken en alcohol drinken. Ze moeten iets te doen hebben. Ik spreek uit eigen ervaring toen hier niks te doen was. Ik ben toen ook op straat gaan hangen. We gingen skateboarden en werden weggestuurd waarna we stiekem gingen blowen. Of je wordt depressief en je gaat op je zolderkamertje zitten en niet weten wat je met je leven aan moet. Dat soort dingen willen we voorkomen."

"‘Doen jullie maar gewoon wat jullie doen, wij doen wat wij doen’"
Pim deelde ook zijn perspectief op hiphop in Drenthe en benadrukte het belang van erkenning en authenticiteit. Hij vergelijkt de situatie in Drenthe met de opkomst van de hiphopcultuur in het zuiden van de Verenigde Staten.

"Qua hiphop zie ik de randstad als New York en Los Angeles en Drenthe meer als het zuiden van Amerika. Dat werd namelijk ook vergeten. Op een gegeven moment stond het zuiden echter op met groepen als Outkast. Zij maakten hiphop met een andere sound. Ze werden totaal over het hoofd gezien. Ze zeiden 'doen jullie maar gewoon wat jullie doen, wij doen wat wij doen. Wij zijn wij'. De kracht ervan was dat ze zichzelf waren en dat ze hun eigen twist gaven."

Regionale talenten worden vaak over het hoofd gezien, maar Pim gelooft dat er kracht schuilt in het omarmen van je eigen achtergrond en authenticiteit. Hij hoopt dat Kevlarfest een statement zal maken en laten zien dat Drenthe een plek is waar hiphop zich kan ontwikkelen.

Actief in gesprek over hiphop in Drenthe
Actief in gesprek gaan met elkaar op een avond vol muziek lijkt misschien wat vreemd, maar Pim vindt van niet. Op het programma staat namelijk een panelgesprek van Breaking Rules On Tour namens het LKCA (Landelijk Kennisinstituut Cultuureducatie en Amateurkunst).

"Ik heb contact gezocht met Breaking Rules On Tour omdat ik graag iets met kennis(deling) wilde doen. Dit is namelijk één van de pilaren van hiphop die vaak vergeten wordt. Breaking Rules On Tour heeft als doel om te onderzoeken waar artiesten en organisaties in de hiphopscene tegenaan lopen en welke verandering er nodig is."

Volgens Pim is de professionalisering en het bewustzijn van de meerwaarde van een stevig alternatief, zoals een gedegen en gedragen hiphopcultuur (met activiteiten), hard nodig. Pim hoopt dat er naast de algemene bezoekers ook andere, wellicht niet voor de hand liggende, bezoekers komen. Terwijl hij dit zegt verschijnt er een subtiele glimlach op zijn gezicht.
"Ik heb alle raadsleden van de gemeente Meppel uitgenodigd. Op deze manier kunnen ze kijken of ze hier ook iets in willen betekenen. Ik begrijp het als men het druk heeft, dus er is geen verwijt als ze niet komen."

Woorden zonder beats
Terwijl hiphop de hoofdrol speelt op Kevlarfest, vallen ook de optredens van columnisten en spoken word-artiesten op. Pim geeft toe dat hij niet op de hoogte was van de groeiende populariteit van spoken word in Nederland, maar hij ziet zeker de potentie ervan.

"Ik ken niet heel veel spoken word artiesten uit Drenthe. Wellicht dat dit event opening kan bieden. Ik ben wel benieuwd hoe het zou lopen als we hier meer aandacht aan zouden besteden."

Skateboarden en hiphop: goede vrienden die samen door het leven rollen
Kevlarfest verwelkomt niet alleen muziek, maar biedt ook een podium voor skate-clinics en demo's. Wat op het eerste gezicht wellicht als twee verschillende werelden lijken. Ondanks hun ogenschijnlijke verschillen ziet Pim, zelf skater en rapper, een synergie tussen de twee.

"Ik zie het als een culturele overeenkomst. Skaten wordt vaak onder de noemer van urban cultuur geplaatst, net zoals hiphop. Skaten zie ik als het kleine broertje of neefje van hiphop. Of zelfs goede vrienden van elkaar die samen rollen."

Een oog op de toekomst
Op de vraag welke hoop er is voor hiphopcultuur in Drenthe geeft Pim vooral aan erkenning en groei te wensen. Hij benadrukt dat het belangrijk is om jezelf te kunnen zijn, ongeacht waar je vandaan komt. Pim pleit voor het omarmen van je eigen authenticiteit. Hij gelooft dat Kevlarfest een statement zal maken en laten zien dat Drenthe een plaats is waar hiphop kan floreren en jongeren een platform kunnen vinden om zichzelf te uiten en te ontwikkelen.

"Het gaat enerzijds om erkenning waar je vandaan komt en anderzijds om erkenning van buiten naar binnen toe. Er wordt soms op je neergekeken waar je vandaan komt. Je mag jezelf zijn en dat is oké."

Voor degenen die een scherp oog hadden, is opgevallen dat het event Kevlarfest 1 heet. Pim geeft aan dat er nu al nagedacht wordt over een vervolg.

"Het is nog afwachten hoe de bal gaat rollen. Ik heb in gedachten om meerdere Drentse steden aan te doen met dit event. De droom is een buitenfestival en meerdaags."

Pim straalt energie uit terwijl hij praat over de impact die events als Kevlarfest kunnen hebben. Zijn drive en vastberadenheid vullen de kamer, zelfs nu de koffie allang op is. We ronden af, geven een boks en zien elkaar terug op de eerste editie van Kevlarfest.