Metalbands battelen in Het Podium

Vier Drentse bands strijden voor een plaats in de halve finale

Stefan Klomp ,

Zaterdagavond 17 februari vonden in Het Podium te Hoogeveen de voorrondes plaats van de Metal Battle 2024. Hier is bepaald wie er namens Drenthe verder gaat naar de halve finale op 22 maart in Groningen (Simplon). Daar strijden de bands uit Friesland, Groningen, Overijssel en Drenthe om een plekje in de landelijke finale op 20 april in Harderwijk (Estrado) om uiteindelijk gekroond te worden tot “Metal Battle winnaar 2024”. Hier in Hoogeveen zijn vier bands uitgekozen om het tegen elkaar op te nemen. Deze bands zijn Traversus uit Emmen, Over The Coke uit De Wijk, Unmaker uit Assen en Bad Standing uit Zuidwolde.

Als eerste is Traversus aan zet en zorgt voor een verpletterend begin van de Metal Battle. De vierkoppige band onder leiding van de enige vrouwelijke deelneemster Madelief legt de lat direct erg hoog. Je kunt merken dat ze al een paar jaartjes mee draaien. Na Traversus is Over The Coke aan zet met aan het roer Sander. Deze band deed vorig jaar ook mee en kreeg toen te horen dat ze de beste zanger hadden maar nog te weinig ervaring op het podium. Als Over The Coke klaar is betreden de mannen van Unmaker het podium. Deze band bestaat ook uit 4 mannen met als frontman Rowan. Deze band is erg sterk en voelt het publiek goed aan met “screams” en “grunting”. Als laatste is Bad Standing aan de beurt. Deze band bestaat weer uit drie mannen met aan kop Lenny Veldman. Hij kondigt zijn eigen band aan met de woorden dat ze wel metal maken, maar niet zo duister zijn. Hij noemt het meer schemerig.

De uitslag

Er werd bekendgemaakt wie de winnaar was en als beste kwam Traversus uit de bus. Geen enkele andere band kwam qua niveau bij hen in de buurt. Als tip kregen ze nog wel mee om het podium meer te gebruiken. Over Over The Coke zei de jury dat de vocals opnieuw erg goed zijn. De showsteler van de avond was Unmaker, dit was het derde optreden dat de band gedaan heeft. Als tip gaven ze de drummer z’n “China Bekken” iets losser te draaien en misschien een nieuwe bandnaam,maar daar komt de jury later nog eens op terug. Qua top kreeg de band te horen dat het optreden geweldig was. Bad Standing kreeg tenslotte te horen dat hun optreden “vet” was. Ook zij kregen de tip om het podium meer te gebruiken.

Na het optreden sprak ik Madelief nog even en ze vertelde mij dat ze zich goed voelde bij de winst, maar dat ze het totaal niet zag aankomen. Ze voelde zich namelijk vrij onzeker over het optreden. Na een kort gesprek kwam Sander van Over The Coke Madelief feliciteren met de winst.

Hoe nu verder..?

De verdere strijd van de Metal Battle wordt dus uitgevochten als “Veldslag Noord” in Simplon te Groningen. Tegelijkertijd vindt “Veldslag West” plaats in Baroeg te Rotterdam waar de winnaars van Noord Holland, Zuid Holland, Noord Brabant en Zeeland strijden en “Veldslag Oost” in Willemeen te Arnhem waar de winnaars van Flevoland, Gelderland, Utrecht en Limburg de strijd met elkaar aangaan. Op 20 April zullen de winnaars van deze drie halve finales het tegen elkaar opnemen in Estrado in Harderwijk.