Vakkundig Splendid speelt Paard wederom plat

Weinig verrassende set blijkt beste feestformule

Koen Kleiberg | Foto's: Sjon de Mol ,

Het is een understatement te zeggen dat Splendid niet tot een van de grootste bands van Den Haag behoort. De band, die alweer bijna 15 jaar actief is, trekt vooral de laatste jaren een steeds groter publiek en weet niet alleen in Den Haag, maar ook in de rest van het land steeds meer en steeds grotere zalen uit te verkopen. Op zaterdag 11 april deed de band voor de tweede keer binnen een jaar de – wederom uitverkochte – grote zaal van het Paard van Troje aan voor de albumpresentatie van ‘The Good Life’.

Het eveneens Haagse Son Mieux mag de avond openen en speelt vanavond zijn eerste show. Best wat om dan gelijk in een uitverkochte grote zaal voor Splendid te mogen openen. Het blijkt te gaan om het nieuwe project van Camiel Meiresonne (Soul Sister Dance Revolution) waarbij hij voor het eerst sinds All Missing Pieces weer de rol van frontman op zich neemt.

Zijn broertje Quinten (Taymir) ondersteunt hem op bas, maar om te zeggen dat het hier om een 2/3e reünie van All Missing Pieces gaat is te makkelijk, want daarvoor is de muziek net even wat te verschillend. De minimalistische folk-singer-songwriterpop ligt prima in het gehoor en krijgt de volle zaal aardig mee. Heel origineel is het allemaal niet, maar voor een eerste optreden doet Son Mieux het zeker niet gek.

Splendid stond in mei 2014 nog in dezelfde grote zaal, maar in de tussentijd is er best wat veranderd voor de band. Er is een spiksplinternieuw album (‘The Good Life’), waarop Splendid terugkeert naar zijn roots en alle tierelantijnen van de afgelopen jaren, waaronder de twee achtergrondzangeressen, weg heeft gedaan.

In de praktijk is er echter weinig verandering te merken. Splendid speelt nog steeds dezelfde aanstekelijke combinatie van rocksteady, reggae (faux-Jamaicaans accentje inbegrepen) en pop en is daarin zo erg doorgewinterd dat de band wederom de zaal zonder zichtbare moeite meekrijgt. Het kost de band zo’n drie nummers om op stoom te komen, maar bij vierde nummer ‘Love Is’ (van succesalbum ‘Connect Back to the Stars’ uit 2011) ontstaat er van podium tot geluidstafel een kolkende pit die de rest van de show aanhoudt.

De rest van de set bestaat alleen uit hits van de vorige twee albums, aangevuld met wat nummers van ‘The Good Life’, die, waarschijnlijk door hun nieuwheid, iets lauwer worden ontvangen. Zo speelt Splendid dus een set die bijna identiek is aan die van vorig jaar en die dus ook niet echt verrast. Het gezegde luidt niet voor niets 'never change a winning team' en het publiek vindt het in ieder geval prima.

Na zo’n anderhalf uur zweten, springen en dansen kondigt Splendid het laatste nummer aan en geeft de band het publiek de kans om met de rustige titeltrack van ‘The Good Life’ en ‘Open Up Your Eyes’ even op adem te komen. Hierna gooit de band nog een laatste keer alles eruit en zet de zaal met ‘Control’ en ‘Again’ van voor naar achteren op zijn kop. Niemand die het dan nog iets uitmaakt dat Splendid eigenlijk keer op keer dezelfde feestformule gebruikt, want zolang de shows zo’n groot feest blijven, is het einde van Splendids succes nog lang niet in zicht.