Een busje stopt, een deur glijdt open en een lawine van luidruchtige Hagenezen rolt het – verbazingwekkend luxe – vervoersmiddel uit. Pat Smith (waarin naast Pat zelf ook twee mannen van Playground Zer0 en Camiel Meiressonne zitten) en Woot delen een bus, een recept voor een feest van formaat. De mannen zijn uitgelaten, de mevrouw van balie ziet de bui al hangen. Niet veel later stopt er een rode Renault en komt FEXET met iets minder bravoure de bus uitgestapt. Alsof het afgesproken werk is komen op dat moment ook de mannen van Friends of the Family en The Womb aangelopen en is het feest compleet. Oude-jongens-krentenbrood, stoere handdrukken en nog stoerdere knuffels worden uitgewisseld en de Reeperbahn weet dat de Haagse delegatie is aangekomen (alleen Noblesse komt later op de avond nog aan). Op naar de Reeperbahn.
Verslag Reeperbahn Festival 2015: Dag 1
De dampende Reeperbahn
Al negen jaar lang worden Haagse bandjes op pad gestuurd. Naar SXSW (Verenigde Staten), The Great Escape (Groot-Brittannië) en naar het Reeperbahn Festival (Duitsland).
Showcase festivals waar de nieuwste bandjes van de wereld zich voorstellen aan ‘de industrie’. Maar hoe vergaat het die Haagse bands op die festivals? 3voor12 Den Haag is deze week mee naar de Reeperbahn en verslaat de avonturen van Friends of the Family, Woot, Noblesse, Pat Smith, The Womb en Fexet. Vandaag, deel één, waarin de bandjes aankomen en zich laten overweldigen door de Reeperbahn. De straat vol hoeren, stripclubs en heel veel goede muziek.
De bands, organisatie en wat Haagse programmeurs (Paard, Grote Markt) die op eigen houtje gekomen zijn, trappen het festival af met een borrel en een hapje eten. Even acclimatiseren en de laatste zaken doorlopen. Ernst van den Berg van The Hague Marketing vertelt in zijn speech over de Reeperbahn Festival-organisatie en hoe de eerste lijntjes van deze samenwerking werden uitgegooid tijdens het South By South West festival in Austin. Hij drukt de bands op het hart om tijdens de optredens af en toe te verwijzen naar “onze” stad en te komen kijken bij elkaar shows. De bands spreken onder het genot van pizza Diablo – die door ietwat gestreste Italiaantjes wordt rondgebracht – hun tactieken door. Friends of the Family plant hun eerste guerrilla gigs voor de volgende dag, buiten wordt FEXET geïnterviewd door Justin Verkijk voor het dagelijkse bulletin op Den Haag FM. Morgen zijn de eerste shows, vanavond is het nog vrij spelen.
De Reeperbahn, een straat die mooi is van lelijkheid en zich nog het meest laat vergelijken met de Grote Marktstraat van ver voor de facelift. Het is een kilometer lang disco’s, podia, stripclubs, hoeren, wapenwinkels, platenzaken, zwervers, hipsters, antifascistische leuzen, drugsdealers op hoekjes, nachtwinkels, dure cocktailbars eindeloos enzovoort. En alles ademt (of dampt) sfeer, je snapt dat de Beatles hier andere jongens werden en voelt dat 'onze' de stad hier veel kan leren. Overal is het druk en overal is het feest.
Het Reeperbahn Festival wordt te midden van deze chaos georganiseerd. Het is een showcase festival, een festival waar bandjes zichzelf presenteren aan de muziekwereld. Hier lopen de boekers, platenbazen, promoters en programmeurs rond om te kijken wat ‘the next big thing’ is. In wat normaal een stripclub is staat nu een Londense elektronica act te spelen. Ook lopen er tienduizenden muziekfans rond en irritant veel muzieksnobs die niet alleen naar muziek luisteren maar er ook met een bepaalde blik naar kijken. Kijk mij, ik snap deze muziek.
Op de woensdagavond is het voor de Haagse bandjes nog even wachten. Dus na de borrel verspreidt het gezelschap zich over de Reeperbahn, en de avond lang loop je dus Haagse jongens tegen het lijf. Bij Magnus die een dijk van een set neer zet in de Molotov (wat de Nederlandse uitvalbasis lijkt te worden waar ook andere Nederlandse muziekliefhebbers en bobo’s verzamelen), in de Moondoo bij de Tears and Marble-esque act Hvob of in discussie met een portier van een stripclub. Maar je komt de bands ook tegen op elke lantaarnpaal van de stad, vooral Pat Smith en Fexet zijn verwoed in een heftige sticker oorlog. Kijken of dat morgen ook resulteert in een bomvolle venue, die zaal heet Bahnhof Pauli en is spiksplinternieuw en staat midden op de Reeperbahn.
Het gevaar schuilt hem er natuurlijk in dat je de eerste avond meteen verslagen wordt door de Reeperbahn, want hier gaat het licht nooit uit. Langzaam druppelen daarom bij het hotel dan ook de eerste slapers binnen, vooral de zangers gaan vroeg hun nest in. Die stemmen moeten rusten. En ook de echte feestbeesten gooien al redelijk vroeg de handdoek in de ring, morgen begint het echte feest. De Music City The Hague Showcase party begint namelijk om half zeven met Fexet, Friends of the Family en Noblesse.