Terwijl politiek Den Haag soebat over het cultuurpaleis wat op het Spuiplein moet verrijzen, steekt TodaysArt haar voelhorens uit in Scheveningen om nieuwe locaties voor het festival te vinden. “Op en rond het Spuiplein hebben we alle hoeken en gaten wel gezien”, vertelt Van Winden een week voor de verhuizing naar Scheveningen. “Het concept van TodaysArt is om gebruik te maken van de lokale infrastructuur. De kracht van Den Haag is Scheveningen, dus we waren bezig met de visafslag en het Gemeentemuseum. Het nieuwe Zuiderstrandtheater was geen onderwerp, want daar zou het residentieorkest tijdelijk gaan zitten tijdens de bouw van dat afschuwelijke cultuurpaleis van 180 miljoen wat niemand wil hebben.” Uiteindelijk gaan de plannen rondom het omstreden ontwerp van tafel en gaat de verhuizing niet door. Van Winden krijgt een telefoontje van de directeur van de Anton Philipszaal met de vraag of TodaysArt iets met het theater kan. “Er staat dus een theater wat vier tot vijf miljoen euro heeft gekost wat al leegstaat voordat het geopend is. Het is krankzinnig dat juist wij, die altijd fel tegen het hele plan waren, nu dat gebouw gaan openen en in gebruik nemen.” Want behalve het festival, verhuizen ook de medewerkers van TodaysArt naar het nieuwe complex op het voormalige Norfolk terrein aan de haven. “Ik wil in de oefenruimte van het residentieorkest gaan wonen met het kantoor en veel vaker dan één keer per jaar knetteren.”
Yesterdays TodaysArt
Vaste bezoekers van Todays Art weten dat het festival draait om de ontdekkingstocht. Op een aantal gevestigde namen worden tickets verkocht, maar de verrassingen zitten in de installaties en bijzondere voorstellingen van onbekende kunstenaars. Terwijl in 2010 het Atrium van het Haagse stadhuis vol staat voor de Detroit-techno van Jeff Mills, valt in een galerie in de buurt te genieten van de vier minuten stilte van John Cage. En wie vorig jaar de tijd nam om urenlang door het oude ministerie van Binnenlandse Zaken te slenterde kon zich vergapen aan een uitzicht over de stad, skylines van papier-maché of sculpturen gemaakt van schijfkouters en ander oud metaal. Maar het hoogtepunt van TodaysArt moet volgens van Winden nog komen: “Misschien dit jaar wel.”