Rapper Typhoon heeft SuperMarkt-publiek in zijn zak

Avond met diepgaande raps en feestelijke intermezzo’s

Willemijn de Koning | Foto's: Kees van der Niet ,

Hij stond al op festivals als North Sea Jazz en Lowlands, maar nog nooit heeft muzikant Typhoon de SuperMarkt verblijdt met zijn inmiddels legendarische optredens. Daar kwam vrijdagavond 14 november verandering in, toen de man achter het album ‘Lobi da Basi’ het bekende Haagse poppodium betrad. De SuperMarkt stond tot de nok toe vol met hipsters, studenten, stelletjes, einzelgangers, hiphoppers en lieve kleine meisjes. Typhoon heeft ze één voor één een topavond bezorgd.

De rapper verwelkomt zijn publiek met het nummer ‘We zijn er’ dat meteen al meegezongen wordt door de voorste rijen. Daarna is het een wel afgewogen afwisseling van diepgaande raps en feestelijke intermezzo’s. Zijn teksten zijn altijd weloverwogen en verfrissend, maar toch weet hij deze verschillend in te kleden. De ene keer met zijn blazers zachtjes op de achtergrond, de andere keer gevoed door het volle samenspel van zijn gehele live band. Hij laat zijn toetsenist zelfs losgaan op een Hayman, drums die normaal gebruikt worden door een brassband, wat de laatste heupen achterin ook aan het bewegen krijgen.

Voordat de zaal te heet wordt, brengt Typhoon de dansende massa steeds weer tot rust met zijn rake woorden en perfect samengespeelde klanken van zijn band. Net als de harten weer rustiger kloppen, voert de rasartiest het tempo plots weer op en beginnen zijn blote voeten alweer snel op het podium te bewegen.

Typhoon varieert niet alleen in energie en tempo van zijn nummers. Naast actuele tracks van zijn recentste en populairste album, grijpt hij ook terug naar zijn werk uit 2007 met ‘Zo niet mij’. De SuperMarkt-bezoekers vinden het allemaal even mooi: de rapper heeft ze in zijn zak. Als hij zijn teksten inzet, maken de meeste deze af zonder dat hij dat vraagt. Hij hoeft alleen aan te geven dat hij het nummer ‘Hemel valt’ opdraagt aan zijn bassist omdat hij zijn vader verloren is en het publiek verwarmd hem al met applaus en een met de handen gevormd hartje. Hij moet zijn eigen fans af en toe zelfs tot bedaren brengen als er halverwege de avond pits ontstaan vooraan het podium.

De hoogtepunten van de avond zijn vooral te vinden in zijn hits als ‘Bumaye’, waarbij de relingen van het balkon op de eerste verdieping hevig heen en weer bewegen, en zijn hit ‘Zandloper’ dat hij en zijn band maar liefst een kwartier lang spannend weten te houden. Hoewel deze uitsmijter de avond mooi zou afsluiten, kiest de rapper ervoor de zaal daarna tot stilte te manen. Hij brengt nog een paar bars a capella ten gehore en maakt het publiek met een laatste lied klaar voor een goede nachtrust, zodat ze morgen wakker kunnen worden en terug kunnen kijken op een hele mooie avond.