Anders woont inmiddels niet meer in het Red Light District van Kopenhagen, waar hij voorheen vertoefde. Zijn huis staat nu een stuk dichter bij de zee, maar die nieuwe omgeving is niet de reden dat de nieuwe plaat ook wat minder hardcore is, vindt hij zelf. “Om eerlijk te zijn, denk ik dat ik op de Noordpool zou kunnen zijn en de muziek nog steeds hetzelfde zou klinken. Ik denk dat het meer van binnen mijzelf komt, in plaats van waar ik ben.” Zijn inspiratiebronnen lopen uiteen van Ricky Gervais tot David Lynch, en van Velvet Underground tot Depeche Mode. “Maar ook dagelijkse dingen als een wandeling door de stad of het kijken naar de zee. Vooral in de winter geven de grote open ruimtes en de rust hier in Denemarken mij altijd inspiratie.”
De hokjesgeest van de muziekpers irriteert Anders mateloos. “Ik wil eigenlijk niet dat je te veel denkt over welke stijl het is. Je moet gewoon genieten van de muziek.” Als producer kleeft bovendien het dj-imago onterecht aan hem, vindt hij. “Voor het eerste Trentemøller album tourden we met een drummer, een gitarist en ik. Ik denk dat veel mensen niet weten dat ik al vanaf het begin in bands speel. Het is een stuk leuker om mijn eigen muziek te spelen, in plaats van alleen andermans muziek als een dj.” De multi-instrumentalist benadert muziek daardoor ook op een meer klassieke manier. Het zoeken naar zijn eigen geluid is duidelijk iets dat Anders graag doet. “Eigenlijk doe ik wat een geluid van mij verlangt. Als een track een mechanische groove heeft, dan pak ik natuurlijk mijn drumcomputer om een soort electro drums te programmeren. Organische geluiden zoals van mijn gitaar pas ik net zo lang aan totdat het niet meer het traditionele geluid heeft van die gitaar.”
Trentemøller covert zichzelf live
“I could be making music on the North Pole and it would still sound the same”
Op woensdag 5 maart speelt Anders Trentemøller met zijn band in Paard van Troje. De Deen is de drijvende kracht achter deze grote naam die indie en dance combineert. Eind 2013 bracht hij zijn derde plaat uit, waarmee hij voor de derde keer met een heel ander geluid op de proppen kwam. Misschien door zijn afschuw voor de hokjesgeest onder muziekjournalisten, of door de samenwerking met vele gastartiesten op deze plaat met de titel ‘Lost’. Voor het antwoord op deze en andere vragen belden we hem.
Die zoektocht naar een bepaald geluid levert interessante dingen op, vaak onverwacht. “Ik heb een heel duidelijk idee van hoe het zou moeten klinken in mijn hoofd. Dat is soms frustrerend, omdat het echt moeilijk na te maken is. Vaak eindigt zo’n idee als iets totaal anders. Dat is prima, ergens beginnen en per ongeluk iets nieuws ontdekken.” Hij is daarom ook niet meer bezig om alles perfect te doen. “Fouten kunnen erg krachtig zijn. In het begin was ik bang om fouten te maken. Maar fouten zijn menselijk en door dat te mengen met koude, elektronische geluiden krijg je mooie combinaties.”
Al vanaf zijn vijfde levensjaar speelde hij op de piano van zijn ouders mee met de muziek op de radio. Muzikant worden, is dan ook altijd zijn grootste droom geweest. Toch is het succes dat hij nu heeft nooit een doel geweest. “Ik had nooit echt nagedacht over de mogelijkheid om van mijn muziek te kunnen leven. Zelfs als nu niemand meer mijn muziek wil luisteren, zou ik het nog blijven maken voor mezelf. Het is therapeutisch om je gevoelens te uiten door middel van muziek. Het is belangrijk om echt vrij te zijn om rond te zwerven in je gedachten. Daarom heb ik gekozen voor de titel ‘Lost’. Verloren zijn in de muziek of verloren zijn in de liefde is prachtig. Voor mij is het positief om alles om me heen te kunnen vergeten.”
Oud bandmaat DJ T.O.M. is deze tour de support voor Trentemøller. Zijn eerste track klinkt al net zo donker en melancholisch als Trentemøller. Stoppen ze soms iets in het water in Denemarken? “Normaal gesproken ben ik een gelukkige jongen, ik huil mezelf niet in slaap. Elke ochtend als ik wakker word, kijk ik er echt naar uit om in mijn studio aan nieuwe dingen te gaan werken. Maar ik denk dat de donkere kant van het leven meer lagen heeft, en dat vind ik mooier dan een blij geluid. Dat is te eendimensionaal. En veel van kunstenaars die ik heb beluisterd, zoals Nick Cave, The Cure, Joy Division en The Smiths, hebben ook allemaal dat melancholische geluid.
Zijn band speelt tijdens de tour een grote rol, maar toch is Anders in zijn studio het liefst alleen. “Ik speel alle instrumenten en ik doe de productie. Dat is de enige manier waarop ik het krijg zoals ik het wil hebben. Volledige controle. Maar weet je, na veertien maanden van isolatie is het ook echt geweldig om met de band te proberen die nummers naar het podium te brengen. Ik zou niet kunnen kiezen. Het één kan niet zonder het ander bestaan.”
Het vertalen van de tracks van de studio naar het podium is vaak makkelijker gezegd dan gedaan. “Ja, soms voelt het bijna alsof je je eigen liedjes covert.” Die vertaling is vaak uit nood geboren. “Op één van de nummers op het album gebruik ik vijf Moog synthesizers over elkaar, en misschien zeven gitaren. Live is het niet haalbaar om zeven gitaristen op het podium te hebben.” Samen met Marie Fisker, die ook op het album te vinden is, maakt Anders daarom een live-versie. “Marie en ik zoeken samen naar de meest fundamentele elementen van elk nummer. Daardoor klinkt het live zo anders dan het album.”
Het optreden van de band op het hoofdpodium op Roskilde in 2011 is beroemd omdat Anders er meer geld in investeerde dan zijn eigen gage. Wat kunnen we deze tour van hem verwachten? “Roskilde was echt iets bijzonders, waar ik lang van had gedroomd. We hadden dertig performers op het podium en een heleboel videoschermen. Dat visuele aspect vind ik een belangrijk onderdeel van Trentemøller live. Het meeslepen van al die zaken maakt ons weliswaar minder flexibel, maar ik geef mensen liever het hele pakket dan de helft, weet je.”
Trentemøller staat op woensdag 5 maart in de grote zaal van Paard van Troje met T.O.M. als supportact. De aanvang is 20.00 uur (19.30 uur deuren open) en de entree is 20 euro.