EP-recensie: Tears & Marble - ‘Romance’

Zwoele electrotrip met duistere twists

Frank Veldkamp ,

Met een cover van ‘What is love’ van Haddaway laat het Haagse Tears & Marble eind 2013 voor het eerst van zich horen. De oorspronkelijk als ballad geschreven eurohousehit is door het duo teruggebracht tot een dromerige electrotrip, die alleen al op YouTube 160.000 luisteraars trekt. Zangeres Bella Hay en producer Cris Kuhlen (voorheen de helft van italoduo Topless) laten op de EP ‘Romance’ in vijf tracks horen wat ze nog meer in huis hebben.

Inderdaad, ‘What is love’ staat er niet op en dat is een verstandige keuze. Muzikaal heeft het duo sinds haar debuut duidelijk gewerkt aan het verdiepen en verfijnen van een eigen stijl en daarmee heeft ‘Romance’ een zeer eigen karakter gekregen. De zwoele praatzang van Bella en de gedetailleerde geluidssculpturen van Cris doen denken aan Grimes, Suuns en Lykke Li, zonder aan eigen identiteit in te boeten. Wat op het eerste gehoor mooi en schattig klinkt, blijkt een verontrustende ondertoon te bevatten. Tears & Marble is daarin een stuk subtieler dan in de cold- en darkwave uit de jaren tachtig, waar het duo muzikaal mee flirt, gebruikelijk is.

Zowel tekstueel (‘We don’t like you’), muzikaal (instrumentale afsluiter ‘Hope’) als in de details (het achtergrondgefluister op ‘Blood & gold’) is het duo niet zo lief als het lijkt en dat maakt luisteren naar de EP een verontrustende maar vooral boeiende trip waarin veel te ontdekken valt. De versnelde beat die constant op de loer ligt wordt nergens ingezet en daarmee ontbreekt op ‘Romance’ de climax - Tears & Marble houdt op die manier de spanning er in en doet je verlangen naar meer.

De EP ‘Romance’ van Tears & Marble is vandaag de hele dag gratis te downloaden.