Prinsenkind: "Sorry mam"

Nik en Sander over hun EP 'Koninklijke Herrie'

Willemijn de Koning | Foto’s: Ramond Jaggessar ,

Vandaag wordt de eerste EP van Prinsenkind gereleased: ‘Koninklijke Herrie’. Reden genoeg voor een interview met Nik van den Berg (alias Prinsenkind) en San Holo (Sander van Dijck) die met rauwe raps, snoeiharde beats en vuige sounds debuteren in de hiphopscene.

Nik is bij de meesten bekend als bandlid van F, de Haagse rock/funk/hiphopband die het de laatste tijd wel erg goed doet. Daarom komt dit hiphopproject voor velen uit de lucht vallen, maar zo ziet Nik het totaal niet. "Ik ben stiekem al een jaartje bezig met rappen op mijn zolderkamertje, maar heb er nooit serieus iets mee gedaan. Rap is ook muziek en daarmee ben ik bekend, dus is het niet zo'n grote stap om een beetje te gaan rappen." Rap is voor Nik altijd al een comfortabele manier geweest om dingen te zeggen. "Er zit iets in hiphop dat zo direct is, zeker in Nederlandstalige rap, dat je kunt spreken met een bepaalde boodschap. Dus als je iets moet vertellen, is rapmuziek daarvoor de beste plek."
 
En toen Nik Sander toevallig tegenkwam en zijn beats hoorde, was het startsein voor de EP ‘Koninklijke Herrie’ gegeven. Sander, in de muziek bekend onder de naam San Holo, is ook pas bezig. "Ik maak eigenlijk pas sinds driekwart jaar beats. Het blijkt dat mensen dat heel tof vinden. Nu hebben we een EP uit. Toen ik Nik tegenkwam had ik zin om iets totaal anders te doen; ik vind hiphop wel gaaf." De plaat bevat behalve hiphop ook dubstep en garage. "Ja", legt Sander uit, "maar of het nou een hiphop- of dubstepbeat is, het blijft hiphop. Het rolde er gewoon zo uit. Je gaat wel een creatief proces in, maar het is niet zo dat je met voorbedachte rade een dubstepbeat gaat maken.”
 
Het creatieve proces ging voor de heren iets sneller dan Nik bijvoorbeeld gewend is met F. "Je bent met minder mensen en het produceren is elektronisch, dus het is een snellere manier van werken. Je hoeft geen rekening te houden met een zeikende drummer of bassist, die een bepaalde sound van je wil." Daar is Sander het niet helemaal mee eens. "Ik ben er soms wel dagen mee bezig om een beat te produceren. Ik ben ook bassist, en dan speel je een liedje en ben je klaar."
 
Ter promotie van de EP komt de single 'Schiet op' uit met bijbehorende videoclip. "Dingen gaan kapot in die clip. Het is echt totaal uit de hand gelopen. Ik ben er fucking tevreden over." ‘Schiet op’ is een nummer met een harde sound. "’Schiet op’ heeft echt de hardste beat van de hele EP. We praten ook niet echt over singles, maar over de EP, want die heeft allerlei kanten. De vijf nummers hebben niet één kleur. Nou ja, ónze kleur. Er zit wel een bepaalde lijn in... Maar het is niet heel de tijd alleen maar knallen. Ik denk gewoon dat we alle hoeken en gaten van hiphop hebben bezocht. We zijn gewoon gaan kijken wat voor muziek we konden maken. Je moet me niet vragen de EP echt te beschrijven, want ik weet niets van hiphop." Ook over zijn teksten wil Sander het niet hebben. "Achter elk nummer zit iets, maar ik wil dat niet uit gaan leggen of zo. Luister en kijk wat je ervan vindt. Als ik het nú ga uitleggen, verpest ik het voor veel mensen die er een eigen interpretatie aan willen geven."
 

De heren hebben geen idee wat de reacties zullen zijn op hun EP. "Ik vraag me af of mensen het niet gênant gaan vinden. Mijn moeder zal het kut vinden, dus dan zal het wel goed zijn. Sorry mam." Maar hoe de EP gaat vallen, maakt de heren eigenlijk niet zoveel uit. "Ik heb er zoveel plezier in gehad. Als het niet succesvol is, dan gaan we gewoon door. Het bevalt me zo goed." De release van de EP gaat echter helaas niet gepaard met een feestje. "Als we dat zouden doen, dan komen alleen je vrienden en familie kijken... nee, dat gaan we dus niet doen." Maar als ze benaderd worden door clubs of cafés, zeggen ze geen nee. "Ik heb wel zin om het live te spelen, ik denk dat het beukt."