Wie enige tijd in het 120 vierkante meter grote studiocomplex verblijft kan niet anders concluderen dan dat het maar om één ding draait bij Ernst, Bas en Tijmen van Wageningen: passie. “Als onderneming is een studio misschien wel het domste wat je kan opzetten”, weet Bas. “Je zal er nooit rijk van worden en we zijn dan ook totaal niet zakelijk kan ik je vertellen. We hebben het al die jaren draaiende gehouden op een grenzeloze liefde voor muziek.”
Het begon allemaal op de zolderkamer van de familie waar honderden demo’s van tientallen bands werden opgenomen. In 2001, enkele jaren na het eerste begin, werd het tijd om groter te gaan denken. In een kelder aan de Bilderdijkstraat kon een kleine ruimte gehuurd worden. “Het was echt enorm klein”, legt vader Ernst uit. “We hadden alleen een control room van een paar vierkante meter. Dat is ook wel een beetje de grap van het geheel. Toen wij begonnen hadden we geen idee dat het uiteindelijk zou leiden tot de studio die het nu is.” Nadat diverse andere creatieve bedrijven uit de kelder vertrokken, kwam er voor het drietal ruimte vrij om een studio uit te breiden naar een studiowalhalla.
Toch zit de grootste ontwikkeling in de studio niet in de ruimte, maar in iets heel anders, aldus Ernst. “De muziekindustrie heeft de afgelopen jaren een grote verandering doorgemaakt. Er wordt minder muziek verkocht waardoor platenmaatschappijen niet meer durven te investeren in bands.” Reden dus voor Ernst en zijn zoons om een helpende hand te bieden. “Wat wij al die jaren hebben geprobeerd is om van scratch een top plaat te maken. Jonge bands helpen met hun sound en ontwikkeling. Door onze ervaring kunnen we jonge bands snel wegwijs maken in de studio, we hebben ook een verzameling instrumenten en versterkers die voor iedereen beschikbaar zijn die komt opnemen."
Volgens Bas, sinds 1999 bassist bij DI-RECT, heeft er de afgelopen 10 jaar een enorme technische ontwikkeling plaatsgevonden. “Je kan vanuit deze kelder sessies de hele wereld over sturen. Als ik bijvoorbeeld een paar dagen in een studio in Engeland zit, zoals onlangs bijvoorbeeld tijdens het mixen van het laatste DI-RECT album. Dan kan mijn vader of broertje in de Basement tegelijkertijd aan dezelfde sessie werken, en mij overdubs van Marcel of Spike toesturen, dat is echt te gek. Vanwege de vele trips en opnamesessies met DI-RECT heeft Bas menig studio van binnen gezien. “De ervaringen die ik op verschillende plekken heb kunnen opdoen, heb ik meegenomen naar de Basement en verwerkt in de manier waarop we hier werken. Zelf heb ik een appartement hierboven, dus ik hoef alleen maar de trap af om aan de slag te gaan, bijzonder comfortabel. Het is een fijn vertrekpunt.”
Hoogtepunten in tien jaar Basement zijn er voor Bas en zijn vader genoeg. “’Time Will Heal Our Senses’, het meest recente DI-RECT album, was zeker een hoogtepunt. Maar ook het laatste album van Sabrina Starke.” De zangeres vroeg Bas om haar album te mixen. “Ze kwam op een gegeven moment naar mij toe met de vraag of ik dat wilde doen. Dat is natuurlijk fantastisch. Het was de allereerste keer dat ik een door een andere producer (Pete Wallace) geproduceerd album mixte.” Voor vader Ernst was ‘Time Will Heal Our Senses’ hét absolute hoogtepunt in tien jaar studiowerk. “Het was het eerste DI-RECT album waar ik in zijn geheel bij betrokken was”, legt hij uit. “Vanaf het allereerste begin bij zo’n project betrokken te zijn is fantastisch. Maar ook talloze sessie met jonge bands als destijds Moore of Lianan Shee zullen me altijd bij blijven”
Volgens Bas, sinds 1999 bassist bij DI-RECT, heeft er de afgelopen 10 jaar een enorme technische ontwikkeling plaatsgevonden. “Je kan vanuit deze kelder sessies de hele wereld over sturen. Als ik bijvoorbeeld een paar dagen in een studio in Engeland zit, zoals onlangs bijvoorbeeld tijdens het mixen van het laatste DI-RECT album. Dan kan mijn vader of broertje in de Basement tegelijkertijd aan dezelfde sessie werken, en mij overdubs van Marcel of Spike toesturen, dat is echt te gek. Vanwege de vele trips en opnamesessies met DI-RECT heeft Bas menig studio van binnen gezien. “De ervaringen die ik op verschillende plekken heb kunnen opdoen, heb ik meegenomen naar de Basement en verwerkt in de manier waarop we hier werken. Zelf heb ik een appartement hierboven, dus ik hoef alleen maar de trap af om aan de slag te gaan, bijzonder comfortabel. Het is een fijn vertrekpunt.”
Hoogtepunten in tien jaar Basement zijn er voor Bas en zijn vader genoeg. “’Time Will Heal Our Senses’, het meest recente DI-RECT album, was zeker een hoogtepunt. Maar ook het laatste album van Sabrina Starke.” De zangeres vroeg Bas om haar album te mixen. “Ze kwam op een gegeven moment naar mij toe met de vraag of ik dat wilde doen. Dat is natuurlijk fantastisch. Het was de allereerste keer dat ik een door een andere producer (Pete Wallace) geproduceerd album mixte.” Voor vader Ernst was ‘Time Will Heal Our Senses’ hét absolute hoogtepunt in tien jaar studiowerk. “Het was het eerste DI-RECT album waar ik in zijn geheel bij betrokken was”, legt hij uit. “Vanaf het allereerste begin bij zo’n project betrokken te zijn is fantastisch. Maar ook talloze sessie met jonge bands als destijds Moore of Lianan Shee zullen me altijd bij blijven”
Recentelijk boekte de studio ook echt persoonlijk succes. De hitsingle ‘Hold the line’ van Soul Sister Dance Revolution werd geproduceerd en gemixt, door Bas en uitgebracht als eerste release op zijn eigen label Homebass, een nieuwe stap.“Dat zijn ook hele vette projecten natuurlijk”, vertelt Bas. “Je trekt bij wijze van spreken zo’n band uit de kroeg en dat wordt dan opgepikt door 3FM. Dat geeft veel voldoening, zeker.”