De vele gezichten van Villagers

Van folk tot electro, rock 'n roll, klassiek en pop

Ramon Keyzer | Foto's: Jan Rijk ,

In 2010 was Villagers één van de absolute hoogtepunten en ontdekkingen van Crossing Border. Toen speelde de grote kleine man uit Ierland zijn folkpopliedjes in de Duitse Kerk, nu is het hoofdpodium, The Royal, een uur voor hem gereserveerd. Met tweede album ‘{Awayland}’ op zak speelt Conor O'Brien ditmaal met het klassieke gezelschap Stargaze. Genoeg ingrediënten voor een bijzonder, intens en uniek optreden.

HET CONCERT
Villagers feat. Stargaze, Crossing Border, The Royal, vrijdag 15 november 2013

DE MUZIEK
Debuut plaat ‘Becoming A Jackal’ uit 2010 stond nog vol breekbare intense folkpopsongs. Op het dit jaar verschenen ‘{Awayland}’ is dat geluid er nog steeds maar aangevuld met een flinke dosis elektronica. In het statige The Royal in de Koninklijke Schouwburg staat Villagers vandaag niet alleen. Het klassieke gezelschap Stargaze begeleidt Conor en zijn band. Een perfecte samenstelling op een perfecte locatie. De diversiteit is groot vanavond. Conor begint met een instrumentaal nummer op akoestische gitaar en begeleid door de strijkers van Stargaze. Daarna volgen prachtig gearrangeerde versies van nummers die met klassieke begeleiding weer een andere lading krijgen, misschien nog wel intenser dan ze al van oorsprong zijn.

Wanneer Stargaze het podium verlaat is er heel even een klein gevoel van teleurstelling. Maar dan weet hij ook solo met slechts een gitaar en kraakheldere stem keihard binnen te komen en is dat gevoel allang weer weg. Even later staat hij er weer met zijn band en weet hij zelfs te rocken. "This is as rock 'n roll as we get." Het publiek wordt getrakteerd op een perfecte mix van zijn twee platen plus twee nieuwe nummers. Bekende en minder bekende liedjes en als afsluiter een nieuw nummer en in gebroken Nederlands; ' dankjewel'.

HET NUMMER
Om vanavond één nummer te kiezen die er bovenuit steekt is met dit op constant hoog niveau opererende Villagers bijna niet te doen. Het ingetogen ‘Meaning of the ritual’ met Stagaze, of toch het solo uitgevoerde ‘That day’. De prachtige samenzang in de uitgeklede versie van ‘The lighthouse’, of het nieuwe nummer ‘Occupy your mind’ waar de band zowaar stuwende electro laat horen. Het maniakale ‘The waves’ of het nieuwe nummer aan het eind wat bijna als traditioneel Villagers klinkt.

Nee, als er dan toch een keus gemaakt moet worden is het toch wel ‘Earthly pleasures’. Van oorsprong een gestoord nummer met veel elektronica dat volledig ontspoort. Vanavond gebracht door Villagers met Stargaze en ontdaan van alle elektronica wat voor het nummer op plaat juist zeer kenmerkend is en de identiteit van het nummer bepaalt. Desondanks blijft het nummer volledig overeind en nemen de klassiek geschoolde blazers en strijkers de rol van de elektronica over. Een totaal andere versie waarbij het nummer misschien nog wel sterker overkomt.

PLUS
De voor Stargaze gearrangeerde nummers geven een geheel andere dynamiek en intensiteit aan de liedjes. Afgewisseld met solo uitvoeringen, alleen de band of juist alles weer samen. De varatie, de sfeer, de loepzuivere stem van Conor O'Brien die door merg en been gaat, alles klopt.

MIN
Als je dan toch iets moet noemen, Stargaze had vanavond wel een iets grotere rol kunnen krijgen.

HET OORDEEL
Villagers verzorgt met Stargaze een uniek en zeer gevarieerd concert en laat in de nieuwe nummers horen nog lang niet uitontwikkeld te zijn. Absoluut hoogtepunt van deze vrijdagavond van de 21e editie van Crossing Border.

CIJFER
9+