Jenny Hval eindigt als een donkere versie van Alice in Wonderland

Hval en band zetten een optreden neer dat staat

Tessa Bentvelsen | Foto's: Stephan Kaffa ,

Schrijver en muzikant Jenny Hval is als een rare droom. Vreemde stemmetjes, gepraat in plaats van zingen en muziek die je nergens mee kunt vergelijken. Ruige gitaren worden afgewisseld met zoete deuntjes.

HET CONCERT
Jenny Hval, Crossing Border, Black Coffee House, vrijdag 15 november 2013

DE MUZIEK
Het begint als een zweverige droom en eindigt in een grauwe en donkere versie van Alice in Wonderland. De karakteristieke stem van zangeres Jenny Hval combineert perfect met de experimentele muziek die haar bandleden Håvard Volden en Kyrre Laastad maken. Het is haast niet te vergelijken met enige andere eerder gemaakte muziek. Een vrouwelijke Nick Cave gemengd met Kate Bush en rare stemmetjes.

HET NUMMER
Na al het experimentele goede, komt ineens een sexy popdeuntje tevoorschijn. Het nummer ‘Why this, not that?’ is nog nieuw en officieel nog niet uit, maar het steekt in een positieve manier af tegen de rest. De herkenbare stem van zangeres Jenny gaat dit keer dieper en het gevoel is stukken emotioneler dan de nummers voorheen.

PLUS
Hval en band zijn nergens mee te vergelijken. In sommige gevallen kan dit negatief zijn, maar in Hval’s geval is het verre van een ramp. Bij ieder nummer kruipt Hval in haar eigen wereldje: ogen dicht en haast brabbelend alsof er niemand om haar heen is.

MIN
Het geluid dat uit de andere zalen van het NTG komt, overheerst soms de wat stillere en fragielere muziek van Jenny Hval. Hval zegt op een gegeven moment zelfs: “I think we have two drummers tonight but one is in the other room. We try to get the synced.” Daarnaast kan de sfeer in de zaal ook wel wat beter. Als Hval haar droge humor tussen de nummers door gooit, wordt het door een enkeling opgepikt in de zaal.

HET OORDEEL
Het oordeel over Jenny Hval is het beste te beschrijven naar aanleiding van een reactie van een vrouw uit het publiek: “Toen ik hier net kwam, dacht ik: wat is dit? Maar hoe langer ik ernaar keek, hoe meer ik erin gezogen werd. Wat mooi was dit!” Een betere omschrijving is er niet. Hval en band zetten een optreden neer dat staat. Alleen mag de sfeer in het publiek wat beter maar dat is niet iets dat aan de band ligt.

CIJFER
8