Glen Hansard hoedt zijn schaapjes naar de hemelpoort

Heilzaam hoogtepunt met Ier en twaalf apostelen

Lilianne Laan | Foto's: Peisam Tsang ,

Hansard speelde eerder in The Frames en The Swell Season waarin hij zijn gekwelde stemgeluid liet samenklinken met Markéta Irglová. Met haar stond hij ook in 2008 op Crossing Border. Vanavond zien we Glen solo, maar wel met al zijn vrienden. Zijn soloalbum is geliefd om de tranentrekkend oprechte liedjes en de Schouwburg houdt dan ook vanavond de zakdoeken paraat.

HET CONCERT
Glen Hansard, Crossing Border, The Royal, vrijdag 15 november 2013
 
DE MUZIEK
Liefhebbers van Damien Rice, spitst de oren: de intieme gitaar- en pianoliedjes van mede-Ier Glen Hansard zullen ongetwijfeld de snaren van je hart weten te vinden. Als afsluiter in The Royal zaal brengt Glen Hansard een twaalfkoppige groep musici mee, waaronder ook mede-Frames: strijkers, blazers alsook een echte piano en prominent aanwezige drumkit.
 
HET NUMMER
De hoogtepunten zijn verdeeld: aan de ene kant de groots opgezette nummers met briljante solomomenten van de blazers, aan de andere kant de eenvoudigste uitvoeringen: Hansard met akoestische gitaar in de spotlight. Iedereen heeft hierbij zijn uiterst persoonlijke favorieten; er klinkt regelmatig gesnik in de zaal. ‘Bird of sorrow’ krijgt een intense uitvoering met heftige, gekwelde uithalen: “A good heart will find you again”. Probeer het dan maar eens droog te houden als ooit je hart gebroken is. 
 
PLUS
In het creëren van sfeer is deze man een meester. Technisch oponthoud wordt met grapjes ondervangen; zijn roadie krijgt een ‘We’ve got Jesus on our crew!’ toegeworpen. Het meegebrachte dozijn musici is goed besteed; het trio blazers brengt gigantisch veel schwung zonder bombastisch te worden, de pianist maakt zich in de eerste vijf minuten al onmisbaar. Hansard brengt zijn musici nadrukkelijk op de voorgrond. Ze krijgen de ruimte om te soleren en krijgen even uitzinnige reacties van de zaal als de man himself. Als toegift komt het hele gezelschap onversterkt vooraan het podium staan voor een old timey samenspel. Een breekbare versie van religieuze meezinger ‘Passing through’ ontvouwt zich, waarbij de bandleden met aandoenlijk kwetsbare stemmen om beurten een couplet voor hun rekening nemen. Het refrein wordt al snel opgepikt door de zaal waardoor Christen, atheïst en anarchist gebroederlijk kerkzingend de avond eindigen. Hoe heilzaam wil je het hebben.
 
MIN
Als we dan echt iets moeten verzinnen: voor een headlinershow als deze gebeurt alles redelijk voorspelbaar. Het is niet de meest originele act, maar we krijgen gewoon waar we op hopen.

HET OORDEEL
Elk nummer komt bij Hansard recht vanuit de ziel. De heftige dynamiekwisselingen, opgezweept door de strijkers en blazers grijpen je bij de kladden, ook al zie je Hansard vanavond voor het eerst. Hij neemt in zijn anderhalf uur lange set, die ingenieus opgebouwd is zonder inzakkers, de zaal mee op een emotionele rollercoaster die de eerste Crossing Borderavond laat eindigen met een authentiek saamhorigheidsgevoel. Met recht een staande ovatie.
 
CIJFER
8,5