Met je tweelingbroer op het podium
“Ik schrijf de muziek. Soms op de piano, soms op de computer, soms gewoon op papier. Als ik nummers heb geschreven gaan we de studio in en zetten we gezamenlijk de puntjes op de i.” In de eerste instantie is George Barnett gaan drummen omdat hij zijn broer wilde begeleiden. Die doelstelling is eigenlijk nooit veranderd, vertelt Jack: “Hij speelt niet zoals de meeste drummers. Andermans muziek interesseert hem weinig, hij wil alleen werken met de muziek die ik heb geschreven. Van kinds af aan al, eigenlijk best gaaf!”
Hoe groot is de kans op een tweeling? Hoe groot is daarnaast de kans dat je als tweeling zijnde samen gaat werken? Hoe groot is de kans dat je als artiest internationaal bekend wordt met je muziek? Drie vragen met een duidelijk antwoord. De kans is in alle gevallen vrij klein, maar het universum stond welwillend tegenover de broertjes Barnett. “Hoe het is om te werken met je tweelingbroer? Een nachtmerrie. Ik zou het niemand aanraden. Nee hoor, grapje: Het werkt.”
Field of Reeds
“Ik ben er erg blij mee. De combinatie van de verschillende instrumenten die we voor dit album hebben gebruikt, vind ik heel goed.” Jack heeft het over de dubbele bas en lage noten van de piano die het laatste album haar eigen karakter geven. Ook vertelt hij dat er in dit album veel meer gebruik is gemaakt van melodie en harmonie. Met ‘Field of Reeds’ heeft These New Puritans getracht wat afstand te nemen van de abstracte, obscure nummers die je tegenkomt op de eerste twee albums. “Toch zijn er dingen die bij elke plaat terugkomen. Bepaalde gevoelens, bijvoorbeeld die je had toen je klein was, ‘overriden’ al het andere.