A Cure For Gravity presenteert debuutalbum

Dansbare pop overtuigt publiek

Jorgen van de Burgt | Foto’s: Robin Bakker ,

In een volle SuperMarkt in Den Haag presenteerde A Cure For Gravity op zaterdag 6 oktober haar debuutalbum ‘Side Effects’. Het was een avond waarop de jaren’ 80 weer even leken op te leven. A Cure For Gravity pakte het publiek in met haar dansbare synthpop, en kreeg iedereen uiteindelijk aan het dansen.

Bij binnenkomst is de zaal van SuperMarkt Den Haag nog akelig leeg, en lijkt het weinige publiek voornamelijk te bestaan uit de vrienden en familie van de bandleden. De limited edition van ‘Side Effects’ die op de avond gekocht kan worden, is door de bandleden zelf gezeefdrukt, en dat bleek wat meer werk dan gedacht waardoor ze pas net voor het optreden alle 500 stuks af hadden. Gelukkig staat de zaal vol als de band met een half uur vertraging het podium op gaat. ACFG bestaat uit vijf mannen, die ogenschijnlijk allemaal rond de puberteit waren toen de jaren ‘80 synthpop zijn hoogtijdagen vierde. Het is het dan ook niet gek dat de muziek die ze ons nu voorschotelen meer dan een kleine knipoog naar de eighties is.
 
De band combineert knap het klassieke instrumentarium van drums, gitaar en bas, met elektronica. Het samenspel is erg strak, en het geluid staat goed gemixt. Toch is de band aan het begin zichtbaar zenuwachtig voor dit optreden. Vroeg in de set glipt bijvoorbeeld de microfoon uit de handen van de zanger, maar hij herpakt zich snel. Hoe verder in de set, hoe meer lol het vijftal duidelijk in het optreden krijgt. De stemming op het podium vertaalt zich ook naar het publiek. De voetjes gaan eerst nog wat twijfelend van de vloer, maar hoe later op de avond hoe meer zij zich echt aan de muziek en de band over geven. Niet heel gek trouwens, want ‘Side Effects’ is een super dansbare plaat geworden.
 
Jammer genoeg hoor je wel na een paar nummers dat de ritmes erg veel op elkaar lijken. Iets meer afwisseling zou welkom zijn. Maar het deert de toeschouwers niet, en het feestje gaat lekker los. Om de roots van de muziek nog even wat te onderstrepen, krijgen we tegen het einde van het optreden nog een stukje zaalparticipatie, waarbij een berg neonstaafjes het publiek in worden geknikkerd. Getooid met neonstaafjes, soms op dubieuze plekken, krijgen we de meezinger van de avond: een cover van het nummer ‘Hello’ van Martin Solveig. Slim om het publiek, dat natuurlijk nog niet bekend is met het nieuwe materiaal, op die manier mee te laten zingen.
 
A Cure For Gravity laat in een strakke set met heel veel energie zien uit allemaal virtuoze muzikanten te bestaan, die pakkende, dansbare nummers kunnen schrijven. Misschien door de zenuwen, of het nieuwe materiaal, maar er lijkt nog iets te missen in de podiumpresentatie. Iets meer aandacht op dat vlak zou het geheel nog wat op kunnen liften. Het is maar een klein commentaar dat zichzelf ongetwijfeld snel zelf op zal lossen. Alle vijf de bandleden houden de aandacht van het publiek gedurende het hele optreden vast, en iedereen danst aan het einde lekker mee. Deze presentatie belooft in ieder geval veel goeds voor de toekomst.