De Haagse PopWeek 2011 hebben we inmiddels achter ons gelaten. Een mooi moment om eens terug te blikken op één van de onderdelen van de Haagse PopWeek; de Do It Yourself PopWeek. Dit is een nieuw onderdeel van de Haagse PopWeek waarbij bands zelf een avond organiseren. We spraken met initiatiefnemer Bart Lybeert (HPC) en deelnemer Arash Banaei.
Het idee van een Do It Yourself PopWeek kwam van Bart Lybeert, educatiemedewerker van het Haags Pop Centrum. “Wat mij heel erg opviel aan de Haagse muziekscene, is dat er heel veel instellingen zijn die het werk van bands uit handen nemen. Toen vroeg ik mij af of dat wel de goede manier is om bands iets te leren. Leren ze dan wel hun eigen optredens organiseren?” Volgens Bart komen bands daar niet eens meer aan toe. “Er zijn zoveel avonden waar bands zonder enige moeite kunnen spelen, waardoor ze dat hele denkproces overslaan. Dat wil ik eigenlijk teruggeven aan de bands, dat ze zelf leren hoe het is om een eigen optreden te organiseren. Met alles wat daarbij komt kijken.” De bands worden daarbij begeleid door het HPC. “Het HPC stelt ook een budget beschikbaar en neemt de avonden mee onder de paraplu van de Haagse PopWeek. Zo worden de bands niet helemaal in het diepe gegooid.”
Bart heeft daarbij een duidelijk doel voor ogen met het project. “Ik wil Haagse bands zelfvoorzienend maken. Dat ze in andere steden, met hetzelfde gemak als in Den Haag, hun eigen optredens kunnen organiseren. Dit is een goede manier om bands ook de stad uit te krijgen.” Arash Banaei was tijdens de Haagse PopWeek deelnemer aan het project. Als manager van metalband Variscythe en singer-songwriter Jana organiseerde hij, samen met deze twee acts, twee avonden tijdens de Haagse PopWeek. “Ik heb bij het HPC aangeklopt om iets tijdens de Haagse PopWeek te organiseren. Ik wilde graag weten hoe zo’n festival in z’n werk gaat en hierbij betrokken zijn. Dit project was daarvoor de ideale kans.”
Arash heeft ook veel gehad aan de begeleiding vanuit het HPC. “Als ik alleen een budget had gekregen maar geen verdere begeleiding, had ik zeker op verschillende momenten in paniek geraakt. Als het mij even teveel werd kon ik altijd om advies vragen.” Behalve de productie, namen Arash, Variscythe en Jana ook een groot deel van de promotie voor hun rekening. Zo werden er bijvoorbeeld flyers en promofilmpjes gemaakt (zie onder). De DIY PopWeek was niet alleen vanuit educatief oogpunt erg interessant, maar had ook een ander bijkomend voordeel. Bart: “Relatief kost dit heel weinig tijd, de productie wordt namelijk gedaan door de bands zelf. Hierdoor hebben wij weer veel meer tijd voor andere zaken.”
Voor volgend jaar wil Bart het project flink uitbreiden. “Dit jaar was een soort testcase. Nu kan ik laten zien dat het productioneel heel veel tijd scheelt. Dat is dus ook voor het HPC erg interessant. Wel zou ik er volgend jaar eerder mee willen beginnen, ook om zo meer bands aan het project mee te laten werken.”