Haagse Pop Week 2012; vrijdag 12 oktober

Opening HPC 2.0 en Haagse Pop Week een groot succes!

Madeleine van Geuns en Thijs de Kreij | Foto’s: Peisam Tsang, Samantha Stauttener, Karin Bruinenberg, Jan Piet Hartman, Luiza Popa en Ron van Varik ,

Afgelopen vrijdagavond 12 oktober was het dan zo ver: de opening van het nieuwe gedeelte van het Haags Pop Centrum (HPC 2.0) en daarmee de start van de Haagse Pop Week 2012. Een avond vol muziek, muziekfanaten en veel bekende gezichten.

HPC directeur Rob Vondracek opent de avond. Hij bedankt alle betrokkenen bij de verbouwing met een fles wijn. Als laatste bedankt hij de wethouder van Cultuur, Marjolein de Jong die wel een hele speciale verrassing heeft voor het publiek! Ze pakt de microfoon en zingt met de band het nummer ‘Life I live’ van Q65. Na dit spetterende optreden verplaatst de opening zich naar de gang van het nieuwe gebouw. En nadat Vondracek, De Jong en Jim Bieler (de zoon van Wim Bieler, zanger van Q65) de twee grote bandfoto’s, van Q65 en The Rolling Stones tijdens het legendarische concert in het Kurhaus, op de muur hebben onthuld kan het feest officieel beginnen.

Een hele week vol met muziek tijdens de Haagse Pop Week. Zo’n week moet natuurlijk goed geopend worden, die opdracht krijgt de band Joe and the Drummer. Omdat veel mensen nog aan het nakletsen zijn bij de opening, speelt de band in de oefenruimte voor een handvol mensen. Een paar vrienden, misschien één of twee onbekenden en een recensent moeten door de bandleden bevredigd worden met hun oldschool sound. Voor de vier vrienden van deze band schiet de ambiance gelukkig niet te kort. Muziek maken doen ze graag, zo ook deze avond. Strakke beats met een lekker ritme en duidelijke zanglijnen; dit is waar Joe and the Drummer voor staat. Het doel van de band, muziek maken waarvan je kan genieten met een biertje bij de bar, is behaald. De pop/rock nummers geven je een goed gevoel en het volume blaast het publiek nog net niet van zijn kruk.

In het HPC Muziekcafé is het de band NiCad dat aftrapt. Voor zanger Kyle is het een spannende avond. Niet alleen omdat de Haagse Pop Week wordt geopend, maar ook omdat zijn kind elk moment geboren kan worden. Tijdens het optreden kijkt hij dan ook geregeld op zijn telefoon voor eventuele berichten. Die blijven gelukkig voor het aanwezige publiek uit, en kan het optreden gewoon door gaan. We worden getrakteerd op nieuw materiaal dat op het nieuwe album ‘For The Good’ zal komen te staan, waarvan vanavond meteen de deadline wordt vastgesteld; februari 2013. Geheel in stijl met de status van Kyle’s partner wordt ook nog even het nummer gespeeld dat Kyle vlak voor de verwekking van zijn kind heeft geschreven. Het kan niet op.

De gangen stromen vol en in elke zaal is wel iets te beleven. In de Ready To Play zalen is heel wat nieuw talent te vinden. Oprichters Johan Witt en Rick Jillissen stralen van oor tot oor en hebben hun handen vol met bloemen en planten om de nieuwe oefenruimtes mee te vullen. In de gang komen we drummer Stefan van den Brug tegen. Ook hij krijgt de glimlach niet meer van zijn gezicht. Ontzettend trots op het feit dat hij nu officieel zijn eigen drumschool heeft. In de ruimte kruipen meerdere leerlingen achter het drumstel, maar ook de bezoekers mogen het proberen. De drummers leren menigeen de basis van het drummen. Erg interessant en vooral leuk om mee te maken.

Om iets over negen uur ’s avonds is het de beurt aan The Light Parade om het publiek lekker te laten genieten. In het muziekcafé van het Haags Pop Centrum (HPC) was het rustig, wat in de kleine zaal een knusse sfeer brengt. Een klein publiek voor een band die het laatste jaar naam heeft gemaakt. Maar dat verandert niets voor de vijfkoppige band zelf, de indierock knalt langs de mensen heen en een muur van geluid wordt gecreëerd. Er zit veel energie in de nummers die geleid worden door de overstemmende gitaar, wat lekker samenklinkt met de keyboard en drums. De opzwepende stukken prikkelen ook de bandleden: Ronald, de toetsenist, heeft zeker een half uur op zijn plaats staan springen en ‘indiebangen’ (headbangen op de ietwat rustigere indiemuziek). Hoewel zanger Erik zich duidelijk niet lekker voelt, kan ook hij niet op zijn plaats blijven staan. De opgewonden muziek wisselen ze af met een paar rustige nummers. Het publiek heeft de muzikale kunsten van de band kunnen proeven en het smaakte naar meer.

In de zaal boven zien we een bekend gezicht achter de draaitafels; Rene Bom laat zijn kunsten horen en het feest barst los. Aan de muur zijn verschillende posters te vinden afkomstig uit Museum Rockart (Hoek van Holland). In de volgende zaal treffen we Michiel Breedveld (NOS) die net een gruntlesje krijgt. Beneden in een van de nieuwe oefenruimtes vinden we de verschillende hiphoppers van het Haagse Hiphop Centrum; van zang tot dans, de hele avond is hier veel te beleven. Terwijl wij door de gang lopen voelen ook wij ons een beetje trots, aan de muur verschillende foto’s gemaakt door de 3voor12 Den Haag fotografen.

When Logic Fails is een combinatie tussen een danceproducer, die een geheime liefde voor rock heeft, en een multi-instrumentalist. De multi-instrumentalist heeft eerder op de avond al van zich laten horen als bassist van The Light Parade. Veelzijdig is deze instrumentalist, Rob, zeker. Van de indierock tot electro dance slaat hij de tonen aan op zijn gitaar. In deze muziek is van Rob’s liefde voor rock weinig terug te vinden; When Logic Fails is meer electro dan rock. Desalniettemin vormt de elektrische gitaar de rode draad tussen de nummers. Samen met de beats van de producer en de elektrisch vervormde stemmen vormt het samen een heerlijke dance act. Deze muziek verdient meer toeschouwers dan de zeven mensen in de kleine studio 14.

Eén van de publiekstrekker vanavond is de band F met zijn fijne mix van rock, funk en pop. Eerder op de avond gaf drummer Richie nog een clinic bij de drumschool van Stefan van de Brug, in het HPC Muziekcafé laat hij nog even zien hoe hij het zelf doet met zijn band. Het is een avond vol nostalgie in het HPC, en voor de gelegenheid heeft zanger/bassist Nik hetzelfde shirt aangetrokken dat hij vijf jaar geleden bij een van de eerste optredens van F in het Muziekcafé ook al aanhad. In sneltempo krijgen we ondertussen de verschillende singles die de band de afgelopen maanden heeft uitgebracht voor onze kiezen. De nummers hebben tot nu toe wisselend succes gehad en het is wachten tot dan eindelijk dat ene doorbraaknummer er tussen zit. Het is ze meer dan gegund.

Rob Vondracek spreken we in de kantine, even weg van de drukte. Hij is ontzettend tevreden en vooral erg trots op het eindresultaat en het geslaagde feest. Hij benadrukt nogmaals hoe dankbaar hij de verschillende betrokken partijen en vrijwilligers is. Na een kort interview door de 3voor12 Den Haag videocrew verdwijnt hij weer de meute in, er zijn zoveel mensen die hem even de hand willen schudden en willen feliciteren. Het feest gaat ondertussen onvermoeid door. Pattern Cutoff weet met de vuige elektronische muziek al snel het publiek mee te krijgen. DJ’s Ramona Rascal & Gamblin' Garreth nemen het vervolgens over om het feest af te sluiten met een flinke dosis 60’s muziek. HPC 2.0 is officieel een feit en de Haagse Pop Week belooft een mooie week te worden.