Nog altijd feest met De Kraaien

Haagse vogels mét live band bij YoungTheHague

Marco Vlot ,

Voorbijgangers op de Prinsegracht keken misschien raar op van al die gemaskerde mensen die Paard van Troje betraden. Wat ze niet wisten, is dat YoungTheHague op deze vrijdag de 13e een gemaskerd bal organiseerde met niemand minder dan de Haagse garantie voor feest: De Kraaien.

Bij binnenkomst worden de bezoekers in de foyer van het Paard opgewacht door een strijkerstrio dat, natuurlijk gemaskerd, een stukje Eine Kleine Nachtmusik en andere klassieke klassiekers ten gehore brengt. Ondertussen stromen de bezoekers binnen met een rijk arsenaal aan exotische maskers, van Venetiaans tot kraai tot gasmasker. De sfeer van een bal is al gezet. Zou Assepoester zich destijds ook zo gevoeld hebben?

In de grote zaal is het gedaan met de lieflijke muziek. De dj's draaien een breed arsenaal aan dansmuziek, van hiphop tot house, en het publiek is volop in beweging. De zaal is mooi versierd en om de feestvreugde te vergroten verschijnen er af en toe danseressen die op palen of in hangende hoepels diverse acrobatische capriolen uithalen. Natuurlijk is dit nog maar het begin, want om 00.00 uur verschijnt Dennis Weening op het podium om de hoofdact van vanavond aan te kondigen. Iedereen in het publiek krijgt een shot kraaienbloed, wat verdacht veel naar Jagermeister smaakt, en met een gezamenlijke toast betreden De Kraaien het podium.

Gewoon met een dj de nummertjes spelen is voor De Kraaien niet genoeg. Het optreden van de heren is dan ook een visueel spektakel met een overdaad aan danseressen, meer of minder gekleed, medekraaien die het publiek opzwepen en bij de laatste paar nummers zelfs een live band. Met hun tamelijk morbide maskers weten zij onder andere de grote hit ‘Ik vind je lekker’ van nog meer power te voorzien. In het middelpunt van dit alles strooien Prins Clit in Paanham en Bernd Ganzebev vol swag hun teksten over het publiek uit. De sfeer op het podium is uitgelaten, en getuige de moshpit er voor is dat in de zaal ook het geval.

De Kraaien zijn een tijdje wat minder actief geweest, maar het is duidelijk dat ze nog steeds een goed feestje weten te bouwen. Binnenkort komt de nieuwe single, ‘Ik wil met je seXen’, uit, dus met een beetje geluk zijn ze daarna weer helemaal terug in de spotlights. Ondertussen zal Valentijnsdag voor een groot deel van de bezoekers van het YTH Kraaienbal Extravaganza zijn begonnen met een flinke kater, maar wel met een herinnering aan een geslaagde avond.