De zwarte humor van Electric Six

Voorprogramma en hoofdact zorgen voor hilariteit op regenachtige zondagavond

Niels van den Bergh | Foto's: Kees van der Niet ,

Nadat debuutplaat ‘Fire’ insloeg als een bom werd het akelig stil rondom de Detroitse punk-funk- glamrockband Electric Six. Bij het grote publiek zullen de nummers `Dance commander’, `Gay bar’ en ‘Danger! High voltage’ echter niet snel in de vergetelheid raken, mede door de bijbehorende bizarre en komische videoclips. Wat bij menigeen echter niet bekend zal zijn, is dat de band inmiddels al tien(!) albums op zijn naam heeft staan. In het kader van de onlangs verschenen langspeler ‘Human Zoo’ touren de heren momenteel door West-Europa met hun Some Girls Do It For The Love-tour. Is deze voormalige eendagsvlieg een serieuze blijver geworden of teren ze voornamelijk op het succes van het eerste album? Reden genoeg om op een regenachtige zondagavond een kijkje te gaan nemen bij hun optreden in Den Haags bekendste poptempel.

Terwijl de vloer van de grote zaal langzaam vol druppelt, betreden vanuit de coulissen twee stevige figuren het podium. Het blijken niemand minder dan Andy D en zijn vrouw Anna Vision van Andy D Project te zijn. Als de frontman vervolgens z’n iPhone aansluit op de geluidsinstallatie en zijn muziek aanzet, gaan de wenkbrauwen van de aanwezigen nog net iets verder omhoog. Waar hebben we hier nou eigenlijk mee te maken? Is het een kinderachtige act die is blijven hangen in het tijdperk van Milli Vanilli meets Beastie Boys? Of doet Andy een serieuze poging om met zijn schuddende bierpens en versleten housebroek zieltjes te winnen in de randstad? Hoe dan ook, het publiek vermaakt zich nu al kostelijk en de toon voor de rest van de avond is feitelijk al gezet. Met een Freddy Mercury-achtige pornosnor en een even zo fout haarmatje laat de zanger/rapper vervolgens een half uur lang zijn meest tenenkrommende dansmoves zien. Vrouwlief blijkt zich echter niet te storen aan de gênante performance van haar man, zelf staat zij namelijk ietwat zouteloos mee te swingen en lijkt met haar gedachten op een totaal andere planeet te zijn. Met een redelijk applaus als dank voor de bewezen diensten, verlaat het stel het podium om ruimte te maken voor de hoofdact van de avond.

Na een kleine onderbreking staat vervolgens de hoofdact van de avond gereed voor haar eerste optreden in Paard van Troje. Onder leiding van zanger Dick Valentine, die nog even snel een leren handschoen aandoet, trapt Electric Six af met `Karate lips’ afkomstig van hun nieuwste album `Human Zoo’. Veel nieuw materiaal krijgen we vanavond echter niet te horen. Enkel ‘It’s horseshit!’ wordt nog gespeeld. “Because our record company told us so!”, aldus de frontman. Voor het publiek maakt het niets uit, de liefhebbers zijn dan ook vooral gekomen om los te gaan op de bekendste nummers. Zodra gitarist Johnny Na$hinal het intro van `Gay bar’ speelt, is de eerste mosh pit al snel een feit.

De band lijkt vanavond niet erg zijn best te willen doen om een grote indruk achter te laten. Het is voornamelijk frontman Dick die de kar trekt met zijn cynische houdingen en grappige oneliners; “Where else do you see shit like this?”(wijzend naar de band). Geheel onverwacht is dat niet, aangezien hij en toetsenist Tait Nucleus als enige bandleden van de oorspronkelijke bezetting zijn overgebleven. De zanger trekt vanavond een heel arsenaal aan grappen en grollen openen om de lachers op zijn hand te krijgen. Zo wordt het zesde nummer als een gratis cadeautje van de band aangekondigd  en krijgen we te horen dat de band met al hun verdiende geld een voetbalclub uit de vierde divisie van Luxemburg heeft gekocht.

Los van de humor staat het optreden van Electric Six wel degelijk als een huis. De band brengt in een rap tempo twintig nummers ten gehore en is tevens niet vies van enige improvisatie. Tijdens een break in `Future in future’ wordt het herkenbare deuntje van Hot Butter’s `Popcorn’ er feilloos tussen gepropt. Eén van de hoogtepunten van de avond is echter het nummer `Adam Levine’. Zoals de titel al doet vermoeden wordt zonder enige rancune de zanger van Maroon 5 genadeloos naar de hel toe gewenst. Met de aankondiging “We came to the end of an another succesful show” trekt zanger Dick al zijn conclusies alvorens het subtiele `Buy the drugs’ wordt gespeeld.  De echte afsluiter van vanavond blijkt echter de hitsingle `Dance commander’ te zijn. Met gitaarriffs die doen denken aan Nirvana, zet de band het matig gevulde Paard van Troje nog eenmaal aan tot een stevige moshpit. Al met al weet Electric Six geen memorabele show neer te zetten, maar wel eentje die goed genoeg is om met een grote glimlach en dito knipoog het weekend af te sluiten.