EP-recensie: Luka - ‘Change Of Seasons’

Een geslaagd debuut, ongeacht het jaargetijde

Martin de Kruijter ,

Met ‘Change Of Seasons’ zet het voor 25% Haagse (en 75% Rotterdamse) viertal Luka zijn eerste stappen op weg naar een hopelijk mooie muzikale carrière. Opgenomen in een periode van een half jaar is het debuut een EP geworden met zes fraaie, sfeervolle, breekbare liedjes waar de invloeden van de band dik bovenop liggen.

Want beïnvloed door anderen is Luka zeer zeker. Een stemgeluid dat in eerste instantie doet denken aan dat van Janne Schra, maar dan de ‘light’-versie, en melodieën die zo door Agnes Obel geschreven hadden kunnen zijn. De band geeft zelf aan voornamelijk beïnvloed te zijn door Bon Iver en Fink. Die eerste hoor je duidelijk terug in de sfeer van de nummers; de intensiteit van de tweede ontbreekt daarentegen. Het tempo van de liedjes is veelal langzaam voortkabbelend, her en der aanzwellend met mooie, volle instrumentatie. Blazers, piano, hand claps en zelfs een slide-gitaar op de achtergrond. Het geheel klinkt meer dan eens als de eveneens prachtige muziek van het Amerikaanse Daughter, ook als invloed aangehaald in de bio op de website van de groep.

Wat in alle nummers opvalt is dat Luka veel meer is dan ‘een zangeres met een begeleidingsband’. De muzikaliteit van de drie heren op de achtergrond spat er werkelijk van af, al kost het wel meerdere luisterbeurten (en een blik op de 3voor12 Den Haag videoreportage) om daar achter te komen. Wat eveneens opvalt is dat het ontegenzeggelijk mooie ‘Change of seasons’ dan wel het titelnummer mag zijn, de meest voor de hand liggende single-keuze is het niet. Nummer drie ‘Golden castle’ met zijn prachtige opbouw en - na herhaald luisteren - pakkende refrein was wellicht een betere optie geweest.

Al met al is de eerste EP van Luka een zeer prettige kennismaking met een groep muzikanten die het verdient om de nodige aandacht en bijbehorend succes te krijgen. Als er al van enige teleurstelling gesproken kan worden is het omdat de koek na slechts 29 minuten alweer op is. Dit smaakt absoluut naar meer.