Zeg ken jij de orgelman
Singersongwriters en bands luister je als het even kan liever dicht op de huid en in een oude fabriek of een kerk. Het lijkt er op dat alle mogelijke locaties hiervoor in de stad inmiddels wel gebruikt en bekend zijn. Dan is er Hart Op De Tong, een christelijke club cultuurliefhebbers die vanuit haar prachtkerk aan de Keizersgracht bekende acts verleidt het oeuvre te arrangeren tot een kant-en-klare kerkorgelset. Tussendoor worden de songteksten uitgediept in een interview met huistheoloog en publiek. Spinvis, de vierde gast in de reeks, heeft er zin in. Alle nummers zijn geschikt gemaakt voor de kerkelijke setting, de vaste kerkorganist kan aan de bak.
25 jaar op een duikplank
"We nemen jullie vanavond mee in de tekstuele wereld van Spinvis, op zijn zoektocht naar geluk in dit moeiliijke leven". Een intro van theoloog Tom de Haan vanaf het magische altaar vormt de ideale bodem voor opener Dagen van Gras, Dagen van Stro. De kerkbanken zitten vol met volgelingen die zin voor zin smullen. Na jaren jutten naar woorden gooit Spinvis (Erik de Jong) zijn emmertje sinds 1998 gulzig leeg. "Ik heb 25 jaar, dat zijn een hele hoop secondes, op de duikplank gestaan. Nu ik ben gesprongen heb ik nog geen moment spijt gehad. Ik ben in lief water terecht gekomen en voel me gekend. Het is merkbaar dat veel mensen echt wat aan mijn nummers hebben".
Zingen en zingeven met Spinvis
"Sommige dingen worden wilder, sommige dingen worden milder"
Het lijkt er op dat de kerken weer een beetje voller stromen. Spinvis speelt met ziel de Keizersgrachtkerk vol en legt zijn hart op de tong in het bijzijn van zo'n 250 gelovigen (en een paar minder gelovigen). Op steenworp van het DeLaMar Theater waar de film Alles Is Familie in première gaat, worden de beste familieverhalen verteld door Spinvis.
Vader worden
De Jong geniet er vooral van hoe mensen er niet in slagen hun gevoelens juist te verwoorden en gebruikt in zijn liedjes daarom veel terloopse zinnen en imperfecte woordjes. "Dat is niet een irritant trucje van me, het is een universele worsteling met gevoelens. Ik besef dat ik met muziek ben begonnen net voor de geboorte van mijn zoon. Onder druk ga je efficiënte keuzes maken en spring je dus beter om met de tijd. In de loop der jaren worden sommige dingen wilder en sommige dingen worden milder. Ik hou er van. Nu is alles goed".
Uit het publiek komt daardoor een vraag van een geprikkelde aspirant vader. "Hoe kan ik in godsnaam een goede vader worden?" Spinvis heeft een hoopgevende gedachte: "Het is spectaculair wat je allemaal kan als het moet. Er gaan ineens een hoop luikjes open. Mijn zoon is nu 20. Als het eenmaal zover is bij jou hoor je je eigen vader praten en gaat hem ook beter begrijpen: 'Het is hier geen hotel. Er in, of eruit!'
Als heidense ketter heeft Spinvis plezier in de avond en zet vooral zijn collega's in het zonnetje die in deze setting accelereren. Vaste celliste Saartje van Camp is op dreef en draagt een door Spinvis bewerkte versie van het 13de eeuwse gedicht De Mystika op van Hadewijch. "Toen ik iedere keer als er van God werd gesproken verving door de woorden liefde, hoop en eenzaamheid, ontstond er een compleet op zichzelfstaand en prachtig verhaal", aldus De Jong. Zo'n 10 meter hoger op het tweede balkon vormen Marcel van As en Cor van Ingen genoeg trillingen voor een heel kerkkoor. Spinvis' vaste toetsenist Lucas Oldeman, die de songs vetaalde voor orgel, kirt als een blij kind op het bankje naast de organist.
Wie durft?
Het mag gezegd worden, het orgel is een onderschat en verloren instrument, dat in de bewerking van Oldeman moeiteloos registers opentrekt die in deze backline ontbreken. Bassen en boventonen in nummers als Astronaut en Aan De Oevers Van De Tijd worden moeiteloos overgenomen door het eeuwenoude instrument. Naast de akoestische setting verheffen het arrangement en de lokatie het evenement bij vlagen tot een bijna religieuze ervaring. Spinvis boodschap wint vanavond zichtbaar zieltjes, al is het onder een select gezelschap. Maar iedere gelovige is er één toch? Zeker in een tijd waarin de kerken leegstromen. Na de eerdere flirts van rapper Typhoon en vocaliste Giovanca, die zich beperkte tot een enkel nummer samenspel met het ingebouwde blaasmonster, draait Spinvis de duimschroeven aan. Welke volgende artiest durft de one-night-stand met de Keizersgrachtkerk aan en vertolkt zijn oeuvre met het orgel?
"Zou jij Eefje de Visser boeken?"
Na het hart vloeit in de foyer ook het bier over de tong. "Zou jij Eefje de Visser boeken?", vraagt Joachim Vreeman van de organisatie. "We weten niet of ze wel bekend genoeg is. Handsome Poets en Wende Snijders staan in ieder geval al vast voor volgend seizoen". Echte do's en dont's of voorkeuren zijn er niet. Het concept staat in de kinderschoenen en wordt vooral gedragen door het eigen netwerk. Weinig pottenkijkers dus om de pret echt te bederven en dat is zolang dat kan best fijn, spannend en ontwapenend.