A balladeer met nieuwe plaat terug de clubs in

Marinus de Goederen: “Ik maak gewoon geen instant radiohits”

Tekst: Iris van Korven / Foto’s: Paul Rosenberg. ,

Na twee goed ontvangen albums en radiohit ‘Swim with Sam’ stond a balladeer ruim twee en een half jaar terug voor het laatst als band op het podium. Onder de naam mr. a balladeer had zanger en liedjesschrijver Marinus de Goederen toen net zijn soloplaat uitgebracht en even leek het optreden in De Kleine Komedie op 1 maart 2010 het laatste in deze bezetting. Vanaf deze week staat De Goederen echter weer met band in de clubs en speelt hij zowel die radiohit met een jaarlijkse notering in de Top 2000 als werk van de nieuwe plaat I Can’t Keep Track of Each Fallen Robin.

Afgelopen zomer kondigde a balladeer een nieuw album aan, dat vervolgens op 19 oktober in eigen beheer werd uitgebracht. 'I Can’t Keep Track of Each Fallen Robin' telt twaalf liedjes en is eigenlijk een verzameling van veel eerder geschreven songmateriaal. Volgens De Goederen werd het eindelijk eens tijd een aantal van die nummers op te nemen: “Ik zat al een tijdje in mijn hoofd met een aantal nummers die tot nu toe nooit op de plaat pasten. Ik werk in thema’s en bij een nieuwe plaat komt dan toch altijd dat kill your darlings-principe om de hoek kijken.”

Drie van die nummers schreef De Goederen bijna tien jaar terug al, voor een overleden vriendin. “Een februari 2002 is haar sterfdag. Het jaar daarop heb ik een liedje voor haar geschreven. Dat had ik haar ook beloofd en uiteindelijk zijn dat er zelfs drie geworden. Ik besefte me dat het alweer tien jaar geleden was dat ze overleed en dat ik nog nooit wat met die nummers had gedaan. Ik was bang dat ik de feeling met die nummers, en misschien ook wel met haar, zou kwijtraken. Ik heb toen Reyn Ouwehand benaderd om een plaat op te nemen. Op I Can’t Keep Track of Each Fallen Robin staan echt mijn favorieten van de nummers die zo lang zijn blijven liggen. Uiteindelijk vind ik het album ook erg goed gelukt als geheel. Het is een beetje een registratie van mijn dagboek van tien jaar geleden geworden.”
 

Toch wist De Goederen van tevoren niet precies wat voor plaat het zou worden. Hij wist alleen dat hij heel graag met Reyn Ouwehand wilde werken. De Goederen had al eens wat demo’s opgenomen in zijn studio, maar werd echt enthousiast toen hij een show bijwoonde waarin Ouwehand met Michiel Flamman speelde, met wie De Goederen overigens dit voorjaar nog optrad. In een grote kerk, door Ouwehand omgebouwd tot studio, werd de plaat opgenomen. Onder meer Peter Slager (Bløf) en Martijn van Agt (Anouk, Ilse DeLange) werkten er aan mee. Het opnameproces verliep heel ongedwongen. “Vroeger wilde ik dat nummers zo klonken zoals ik ze in mijn hoofd had en dan kon ik nog wel eens in discussie gaan met de producer. Dat heb ik bij de opnames van deze plaat veel meer los kunnen laten. Ik ging heel blanco dat proces in. Vooral het vertrouwen in het liedje zelf was belangrijk. Reyn en ik gingen heel erg af op een bepaalde sfeer en stemming.”

Het opzoeken van zo’n bepaalde stemming was voor De Goederen heel erg belangrijk. Na het tweede album 'Where are you, Bambi Woods?', dat een bescheiden succes werd en later ook in Amerika werd uitgebracht, was de liedjesschrijver letterlijk zijn liefde voor muziek even kwijt, vertelt hij. “Iedereen was zich er mee aan het bemoeien en dat moest ook, maar ik raakte de focus kwijt. Ik was er alleen nog maar mee bezig of iets op de radio kon of niet, maar helder muziek maken kon ik niet meer. Toen ben ik gewoon weer liedjes gaan opnemen, zonder direct doel. Daar kwam Sorry, Kid. uit voort. Het was een donkere plaat en ik wilde ‘m per se in de winter uitbrengen, maar los daarvan was het opnameproces heel relaxed. Ik heb al mijn gedachten over wat anderen ervan zouden vinden uitgeschakeld en gewoon gemaakt wat ik wilde maken. Daarom ben ik ook zo trots op dat album. Ik wilde het eigenlijk ook gewoon onder de naam a balladeer uitbrengen, maar daar was Tijs (drummer, red.) het niet mee eens. Om die reden werd het toen onder mr. a balladeer, maar daar wilde ik eigenlijk ook zo snel mogelijk weer vanaf. We hebben er overigens nooit bewust de stekker uit getrokken. Onze gitarist Erik Meereboer had weliswaar aangegeven te willen stoppen na de tour naar aanleiding van Where are you, Bambi Woods?, maar dat was voor mij allerminst het einde van a balladeer.

A balladeer bracht nieuwe boreling I Can’t Keep Track of Each Fallen Robin uit in eigen beheer. Dat heeft niets met principes te maken, maar komt volgens De Goederen vooral voort uit financiële overwegingen. “Als ik het rekensommetje ga maken, dan komt het er al snel op neer dat ik er in eigen beheer misschien nog wat aan verdien, terwijl ik er heel weinig van terug ga zien bij een label. Het is veel werk en af en toe vervloek ik dat wel, maar ik maak gewoon geen instant radiohits en ik vind het zonde om de helft van mijn budget te besteden aan een plugger. Bovendien kun je tegenwoordig een heel eind komen met je mailinglist, Twitter en Facebook. Ik overdrijf daar misschien wel in, maar het werpt ook zijn vruchten af. Al vind ik het ook belangrijk om tijd vrij te maken voor het schrijven. Het schrijven en het maken is mijn eerste prioriteit.

Voordat De Goederen verder kan met schrijven, staat er eerst een drietal optredens op het programma. Vooral naar het spelen met de band kijkt hij erg uit. “Ik ga er wel meer een show van maken dan ik de afgelopen jaren tijdens de huiskamerconcerten heb gedaan. Er zullen zeker wat meer uptempo-nummers voorbij komen. Nu ik die band heb, wil ik ‘m immers ook gebruiken.” Ook startte De Goederen begin deze maand zijn zoektocht naar De Beste Karaokezanger van Nederland. Hij vroeg mensen hun versie van de net verschenen single ‘Karaoke Night’ in te zingen en te delen via Youtube. “Het is natuurlijk een halve grap, want ik word een beetje moe van al die wedstrijden. Maar ik heb al redelijk wat reacties gehad, ja. En ik zal zeker mensen gaan benaderen voor de show.”

Te zien: a balladeer, donderdag 15 november 2012 @ Tivoli de Helling, Utrecht.