Heuglijk nieuws voor fans van het Amsterdamse festival Appelsap. Het hiphop evenement keert terug onder de naam Mad City. In eerste instantie als feest in club Lofi, maar met de ambitie om opnieuw toe te treden tot de festivalmarkt. Koos Groenendijk en Marvin Lo-Ning-Hing over hun ambities op de ‘culture’ terug te brengen en over hoe Appelsap vermalen werd in het spel om de grote knikkers.

Met een flinke dosis bewondering en jaloezie liep Koos Groenendijk afgelopen weekend op DGTL rond. Hij zag duizenden bezoekers samenkomen voor een Nederlandse dj als KI/KI, hij zag de hele dag geen artiest te laat komen en hij besefte: dit is bepaald niet het enige dance festival waar het er zo aan toe gaat. En wij dan, de hiphopscene? Encore Festival bestaat niet meer, WOO HAH! werd opgeslokt door het grote Amerikaanse Rolling Loud, verhuisde naar een nieuwe locatie in Rotterdam en houdt na één editie daar al op te bestaan. In heel het land zijn eigenlijk maar twee serieuze hiphopfestivals waar de scene terecht kan: het nieuwe niche evenement Het Moment in Tilburg en het clubgerichte Vunzige Deuntjes in Amsterdam. Er moet toch ruimte zijn voor een festival van pak hem beet 15.000 bezoekers in Amsterdam?

Enter Mad City, de nieuwe naam van Appelsap. Het nieuwe concept wordt zaterdag 4 mei ten doop gehouden in de Amsterdamse club Lofi, met achter de schermen de oude garde maar ook een nieuwe lichting jonge hiphopliefhebbers. Een van hen is Marvin Lo-Ning-Hing, 24 jaar en opgegroeid met Appelsap. ‘Ik had een oudere broer, en ik volgde hem overal. Toen ik vijf was luisterde ik al naar mixtapes van Nederlandse artiesten. Ik heb Appelsap zelf mee kunnen maken, gelukkig. Een paar jaar terug kwam ik Rogier Smalhout tegen in Garage Noord, en we hadden een gesprek over wat we missen in Amsterdam. Er zijn niet genoeg plekken waar de community samen kan komen om sicke dingen te doen.’

Dat community gevoel staat voorop bij Mad City, en het moet een breed gevoel van ‘culture’ herbergen. Niet alleen moderne turn-up trap uit Amerika waar vooral jonge kids hard op gaan, maar ook old school hiphop, nieuw talent uit Engeland, elektronische muziek en een Caribische exponent. Precies zoals dat voorheen op Appelsap ook ging. Net als destijds wil de organisatie niet voor de grootste artiesten gaan, maar voor the next best thing. Grote namen als Skepta, Travis Scott en Kendrick Lamar speelden ook ooit op Appelsap, maar vóór hun grote doorbraak. 

Koos Groenendijk: ‘Appelsap is op een gegeven moment te veel meegegaan in de rat race om grote namen. Ik weet nog dat Maarten van Vugt (Mojo) me op Eurosonic vertelde over het nieuwe festival WOO HAH! Hij zei: je hoeft daar echt niet bang voor te zijn, want we gaan echt een ander ding doen. En in eerste instantie ging het ook heel goed. Je was of een Appelsap fan of je was een WOO HAH! fan. Maar de jaren daarna moesten wij wel echt het onderspit moeten delven wat betreft de gigantische bedragen die werden neergelegd. Het heeft de markt geen goed gedaan, want buitenlandse agenten zijn niet bezig met community of de cultuur. Hiphop als cultuur is in veel opzichten zelfdestructief, ook door altijd af te geven op de vorige generatie. Aan de andere kant: dat houdt het wel fris.’

Maar even hoor, als het smaakt en ruikt als Appelsap, waarom heet het dan niet gewoon Appelsap? Dat heeft alles te maken met het einde van het festival. De naam is simpelweg niet meer van het oude team, dat naast Koos bestaat uit Rogier Smalhout en Wiecher Troost. ‘Op een gegeven moment waren we op zoek naar een partner. We hebben gesproken met Mojo en Friendly Fire, maar dat was niet het juiste dekseltje op het potje. We zijn bij ID&T langs geweest, voor de Superstruct overname, maar daar voelden we ons niet senang bij omdat al duidelijk was dat ze bezig waren te verkopen. Op een gegeven moment zei Kees de Koning: is het niet iets voor Topbillin’?’

Zo gezegd, zo gedaan, Appelsap werd eerst gedeeltelijk en daarna helemaal overgenomen door boekingskantoor Topbillin’, met zijn staat van dienst in de hiphopwereld inderdaad een logische kandidaat, alleen belandde Appelsap even later alsnog in de dynamiek van een overname, waardoor niet meer echt geïnvesteerd werd en groeiambities niet waargemaakt konden worden. In 2019 viel het doek voor het oudste Nederlandse hiphopfestival. ‘Wij waren met zijn drietjes kapot gestreden, en van de ambities bij het sluiten van de deal was niets terecht gekomen.’ Die bittere smaak moet in eerste instantie dus weggespoeld worden met club events in Lofi, maar Mad City hoopt snel op te schalen en een felbegeerde plek te veroveren in de bomvolle Amsterdamse festivalkalender.