PP18: Sevn Alias is zijn honger kwijt
Rapper trapt het gaspedaal half in
Twee jaar geleden stond Sevn Alias ook op Pinkpop, samen met Broederliefde. Wie erbij was mag zijn vinger opsteken, maar het was ergens tegenover de headliner op het kleinste podium. Toch was die show een succes, en omdat ie in de tussentijd dikke hits scoorde is deze terugkomst niet gek.
Maar waar zijn streams omhoog schoten, bleef zijn liveshow steken. Sterker nog: waar we Sevn leerden kennen als een talent met vuur, zien we nu een introverte, depressief ogende rapper die zich geen raad weet met zo’n grote tent. Zijn openingstracks zijn ronduit down, zelfs bijval van blow-vriend Kevin kan het vuur niet doen oplaaien.
Sevn laat veel over aan de ‘geest’ van zichzelf die over de tracks hangt, oftewel zijn backing track. Je ziet dat vaker bij rappers als hij. Sevn heeft een karakteristieke donkere stem, die diep in de producties hangt. Dat kun je live moeilijk vertalen naar iets energieks. Soms rapt hij weliswaar snel, maar op de een of andere manier weet ie het niet vlammend over te brengen. Tussen de songs door probeert hij zijn publiek steeds opnieuw toe te spreken, en elke keer blijft zijn hoofd leeg. Helemaal. Leeg.
Halverwege lijkt de knop om te gaan, als de donkere trapbeats plaats maken voor een Caribische swing. Zou dat het zijn? Zou ie de opbouw van zijn set niet voor elkaar hebben en al het vuur voor de tweede helft bewaard hebben? Een groot deel van het publiek wacht het niet af, en is ook niet onder de indruk als Sevn zijn nieuwe label 1OAK nog even hypet. Een van onze favoriete rappers is zijn podiumhonger kwijt, en dat is een heel groot probleem.
HET MOMENT
In de blessuretijd zet Sevn Alias dan toch nog zijn troeven in: ‘Gass’ en ‘Patsergedrag’, de enige tracks die op respons kunnen rekenen van het jonge publiek. Toch een goed einde, maar nee, zij zullen zich deze show ook anders voorgesteld hebben. Pinkpop had beter Kraantje Pappie terug kunnen vragen. Die had de tent aan flarden gespeeld.
Volg Pinkpop op de voet in het dossier