ESNS25: Devon Rexi is te afstandelijk voor de casual luisteraar
De experimentele dubby wave is interessant, maar eist teveel
Ze staan netjes in een halve cirkel opgesteld, de vijf leden van Devon Rexi, met midden achteraan zangeres/bassiste Nushin Naini. Wellicht dat het een boodschap is over gelijkwaardigheid binnen de band, maar het heeft voor het publiek ook iets afstandelijks. Dat afstandelijke past ook best bij de experimentele psychedelische dansmuziek met dubinvloeden en zang in het Farsi. Devon Rexi zegt: kijk niet naar ons, sluit je ogen en drijf weg op de bassen.
Kijken hoeft ook niet echt natuurlijk als er zo veel te horen valt. De drums-percussie tandem aan de basis van de muziek stuwt heerlijk voort en de misselijkmakend harde basgitaar ligt daar dik bovenop. Daaroverheen: allerhande samples, gitaarloopjes en galmende vocalen. Alles is even groovy en bezwerend als chaotisch en desoriënterend.
Voor een welwillend publiek zou dit uitmuntend tot zijn recht kunnen komen in een donkere, dampende kelder of midden in de nacht in een bos dat is verlicht met vloeistofdia’s, maar hier onder het Groninger systeemplafond jaagt het de passerende concertbezoeker van ESNS genadeloos weg.
Het oordeel: wat is het ontzettend jammer dat Devon Rexi met hun afstandelijke houding de meeste bezoekers wegjaagt van hun zeer interessante, compromisloze muziek.
Het nummer: 'Biya Ba Man Biya' komt het dichtst bij een uitnodiging om met de band mee te komen op muzikale reis.
Meer ESNS? Check hier de ESNS livesessies en kijk de live tv-uitzending op zaterdag 18 januari om 22:15 uur op NPO 3 (daarna via NPO Start).