Vatican Shadow deelt zijn favoriete vliegveldmuziek en Berghainknaller
Deze duistere tracks draait de Amerikaanse dj het liefst op de dansvloer
Al tien jaar maakt Dominick Fernow experimentele clubmuziek. Soms messcherpe techno onder de naam Vatican Shadow, soms industriële herrie met ijzingwekkend geschreeuw als Prurient. Daarmee draait hij evengoed in de Berlijnse technotempel Berghain en op de grote stages van Dekmantel als op arty avantgarde festivals als Le Guess Who. Op zijn vandaag verschenen album Persian Pillars Of The Gasoline Era onderzoekt hij onderwerpen als de war on terror en Operation Desert Storm aan via duistere en onheilspellende muziek. Uit deze tracks haalde hij zelf zijn inspiratie.
Een track uit het Midden Oosten dat je het meest inspireert:
NP-31 1127 • Tqaseem Mqamat El Haram 2016-2019 (LP)
‘Dit is een album op het label Nashazphone. Het label is heel cool als je van sounddesign, soundtracks en wat meer leftfield elektronica houdt. Het is echt iets wat je luistert op het vliegveld of als je ‘s avonds laat in je auto ergens heen rijdt. Voor mij voelt het alsof ik door een vreemd landschap rijd als ik deze track luister.’
Door deze track wilde je dj worden:
Planetary Assault Systems - Bell Blocker (Silent Servant remix)
‘Toen ik net in L.A. woonde leerde ik Juan Mendez kennen. Hij had als Silent Servant net deze track voor Planetary Assault Systems gemixt. Het idee dat de muziek gemaakt was door machines en dat het maar door kan gaan zonder dat het vervelend wordt, vond ik geweldig. Dat veranderde mijn kijk op techno en elektronische muziek enorm.’
Deze 90s rock track vind je nog steeds te gek:
Godflesh - Crush My Soul
‘Op deze track komen postpunk en dance voor mijn gevoel heel goed samen. Godflesh was een metalband, maar frontman Justin K. Broadrick was een mega fan van techno en drum and bass, dus ze gebruikten drumcomputers in plaats van een drumstel. Het wordt vaak neergezet als postpunk, maar ik zie het als dance.’
Dit nummer zou je nu het liefst peak time in een dj set willen draaien:
Pablo Bozzi - Last Vision (BITE)
‘Dit is misschien geen typische peak time track, maar het voelt voor mij als een opluchting als ik deze draai. Het geeft me echt zo’n 80s gevoel en het doet me denken aan Soft Cell of de muziek van John Carpenter. Als je dit op het goede moment mixt met veel noise in de context van snoeiharde 4/4 Berghain techno is dit voor mij de perfecte peaktime track.’
Een recente track die je heel vet vindt:
DJ Deep - Fluorescent (Childhood)
‘Dit is een track van het nieuwe label Childhood. DJ Deep weet heel goed wat het belangrijkste is aan een goed feestje, namelijk de vibe. Deze track is functioneel, het is diep en het staat op zichzelf.’