Don Melody Club beloont zichzelf met kopen kopen kopen
Maar zijn cover van William Devaughn is onbetaalbaar
Soms worden cirkels vanzelf rond. Een paar jaar geleden begon The Mauskovic Dance Band-lid Donald Madjid een project voor zichzelf. In het Nederlands, meer gericht op liedjes in de Shaffy-traditie dan op grooves. Inmiddels is Mauskovic overgeschakeld op de eigen taal, kun je dansen op Don Melody Club en is hun nieuwe EP opgenomen met de hele band. ‘Met nog twee leden van Mauskovic Dance Band’, maakt Majid het plaatje compleet. ‘Zo begon Don Melody Club als een poging iets heel anders te maken, maar stuwen de twee projecten nu elkaar op.’
De debuutplaat van Don Melody Club die begin 2021 verscheen - Pure Donzin - kwam wel helemaal uit zijn koker. Het begon met dezelfde drumcomputer als Sly Stone en een Juno 60 synthesizer, een eenvoudige basis. Qua tijdgenoten voelt hij verwantschap met underground Nederpoppers als Huub Prins, de Witte Kunst en De Ambassade, in de klassieke 80s Pop In Je Moerstaal bleef zijn oor het langs hangen bij Doe Maar (‘En dan vooral Henny Vrienten’s dubs’). Maar de echte oervader is van een generatie daarvoor: Ramses Shaffy, chansonnier en charlatan. Madjid’s Shaffy liefde kwam concreet naar voren in de cover ‘Laat Me’, die op de een of andere manier prima paste naast een song over de nachtelijke avonturen van Don en zijn psychonauten. Nu is er dus een nieuwe EP aanstaande genaamd Zonder Pardon, die niet verschijnt bij Bongo Joe maar bij indiepoplabel Excelsior. ‘Hij komt in januari uit, maar voor die tijd zijn er al vier singles. De komende tijd kun je de hele EP liedje voor liedje beluisteren.’
Eerste nummer is ’T’Materiaal’, een liedje over materialisme. ‘Ik betrap mezelf regelmatig op materialistische gedachten’, zegt Madjid. ‘De neiging mezelf te belonen door iets te kopen bijvoorbeeld, of de gedachte: als ik nou maar deze drumcomputer of die compressor aanschaf wordt het echt goed. Het is een verslaving, en over dat onderwerp wilde ik graag schrijven. Het liedje is een vertaling van William Devaughn’s ‘Be Thankful For What You Got’, een soulnummer uit 1974 wat ik nogal onderschat vind. Veel mensen kennen het wel, maar hebben geen idee van wie het is. Een hit die ik graag de credits geef die hij verdient.’