BKS19: Stereolab kan eindelijk veel likes krijgen

Indie darlings uit de nineties vieren reünie met scherpe greatest hits-set

Tien jaar heeft Stereolab niet bestaan, maar nu, in 2019, is de reünie van start gegaan en het wordt meteen duidelijk hoe herkenbaar het geluid is. En niet onbelangrijk, het klinkt meteen fantastisch, de elektronische indiepop met krautrock-invloeden maar ook wat jazz, funk, pop en de nodige zorgeloosheid. De Franse zang van Laetitia Sadier heeft niets aan helderheid ingeboet. Dat kan dus in ieder geval worden afgevinkt: Stereolab kan het nog steeds.

Stereolab viert de hoogtijdagen in de jaren ’90 en is een productieve indie darling. Het medeleven is dan ook groot wanneer in 2002 een drama voltrekt als gitariste en tweede zangeres Mary Hanson op haar fiets door een truck wordt aangereden en komt te overlijden. Moedig gaat de band nog een paar jaar door om drie albums later de carrière af te sluiten. Tot nu.

Het zijn allesbehalve rocksterren, de leden van Stereolab. Het zijn eerder mensen die bij een overheidsinstantie zeggen dat je formulier 152b moet invullen. Het is ook geen beweeglijke band. Toch is de intensiteit aanwezig. Gewoonlijk heeft Stereolab regelmatig een loungy kant, maar de drummer gaat eraan voorbij en blijft drijven als een onrustige opzichter. De orgeltjes beginnen er fel door te gieren. De melodieuze nummers krijgen extra levenslust. Stereolab heeft voor een greatest hits-set gekozen, wat als indieband natuurlijk anders is dan voor, laten we zeggen, Queen, maar toch: het somt prima op hoeveel sterke liedjes Stereolab in die jaren bij elkaar heeft geschreven.

HET MOMENT
Als tweede ‘Brakhage’ spelen en meteen ‘French Disco’ er achteraan: heel fijn. Maar door de donderslavo’s van afsluiter ‘Lo Boob Oscilator' weten we het helemaal zeker: een vinkje bij 'reünie geslaagd'.

Voor meer Best Kept Secret 2019 check je ons uitgebreide dossier

#news
Laatste nieuws en artikelen van 3voor12