ADE22: bombast-orkest van Worakls werkt wél

Franse producer pakt DGTL in met electro-filmmuziek zonder film

Menig dj/producer is gestruikeld over de strijkstok. We zagen de afgelopen jaren op ADE - en daarbuiten - heel wat elektronische helden die het aandurfden om met orkest te werken. Enne, meestal gaat dat moeizaam. Neem Suzanne Ciani op de openingsavond van ADE gisteren, dat een grillige samenwerking met Metropole Orkest aanging.

De show van Worakls met orkest, gepresenteerd door DGTL, is wezenlijk anders. Die Franse dude – die een label begon met Joachim Pastor en in dezelfde hoek van melodieuze softhouse zit – laat namelijk niet zomaar een orkest zijn deep- en progressive house naspelen. Nee, hij componeerde een hele plaat speciaal voor de gelegenheid. Ok, het schuurt eerder aan tegen de Harry Potter-soundtrack dan Mozart en af en toe nemen kitsch en bombast nogal de overhand, maar de arrangementen werken dus wél. In de beste nummers kan het orkest opbouwen, opbouwen, opbouwen, totdat opeens alles wordt leeggetrokken en een diepe kick het overneemt. Ze zitten elkaar nergens in de weg, vullen aan en tillen elkaar omhoog. En ja, het is ook echt een show: de cellist fungeert ook als rockster. De eerste violiste pakt haar dramatische momentje in de spotlight. Worakls speelt met gepijnigd gezicht een flinke riedel klassieke piano, om een moment later met grootse gebaren het orkest omhoog te stuwen als echte wannabe-dirigent (orkest kijkt stoïcijns op de bladmuziek) en dan weer zijn armen in de lucht te gooien. Het resultaat: telkens weer een joelend publiek. Soms met open mond toekijken. Dan weer met sterretjes in de ogen en de armpjes omhoog dansen. 

Het is een succesvolle opening voor DGTL, de Amsterdamse dance-organisator die op het festival in april al steviger inzette op live-acts en nu voor het eerst ook twee losse concerten opzet tijdens ADE (morgenavond ook nog met Ben Böhmer). Het is hartstikke uitverkocht, het publiek krijgt eens iets anders voorgeschoteld en zo kan het festival ook doorontwikkelen. Nog wel wat kleine kinderziektes uitstrijken hier in de NDSM-loods: de zichtlijnen aan de zijkant zijn niet al te best, dus een behoorlijk gedeelte van het publiek ziet het niet wanneer de spotlight even naar de hoorn gaat voor een korte, sierlijke solo.

Volg ADE22 via ons dossier. VPRO 3voor12, NTR en Powned zenden de komende dagen via 3FM uit vanaf Amsterdam Dance Event. 

#news
Laatste nieuws en artikelen van 3voor12