LL18: Spinvis is nog steeds buitencategorie
en speelt de halve tent in tranen
Spinvis en Lowlands hebben een goed huwelijk. Weinig andere acts zouden de Heineken zo vol trekken, vroeg op de zondagmiddag. En het is dan wel dringen, zodra hij aftrapt.
Denk je eens in: je hebt het zaterdagnacht iets te bont gemaakt. Zeg maar gerust, je kop lijkt eraf geschroefd. Een paar blikjes bier toen je nog dorst had, halverwege de avond krijg je een fles wodka in je handen geduwd, vervolgens sta je met je shirt zwaaiend in de Adonis te dansen op de Pet Shop Boys en door pure overmacht drink je nog wat onnodige biertjes in de 24-uurstent. Nou, dan snap je vast wel hoe je je zondag voelt. En dan komt zo’n Spinvisshow keihard binnen.
Hoevaak je Spinvis ook zijn rondes ziet doen, het is telkens weer anders. Zijn vaste band krijgt telkens weer andere arrangementen mee. Het ‘Voordeel Van Video’ klonk zelden zo onheilspellend. Dat spervuur van vragen als ‘Slikt u nogal veel in het algemeen?’ of ‘Mist u iemand die al weg is?’ voelt opeens als een enquête in een controlestaat. Later in de set trekt hij zijn constante drang om in beweging te blijven het verst door. In een mash-up van ‘Dag 1’ en ‘Smalfilm’ legt de hele band de instrumenten neer, om met drumcomputers te freaken. ‘Dat was een experiment,’ grapt Erik de Jong. ‘En waar kan ik dat beter doen dan ergens waar niemand kijkt?’
HET MOMENT:
Iedereen stond al te tollen op zijn benen van de show, maar met ‘Trein Vuur Dageraad’ slaat Spinvis de Heineken definitief knock out. Na de show hoor je mensen vertellen hoe de tranen kwamen bij dat nummer en hoe het uiteindelijk niet meer te houden was. En dat terwijl het nou niet per se muziek is die met gestrekt op de emoties ingaat. De korte nachten helpen vast, maar na tig keer Lowlands is Spinvis gewoon wéér van de buitencategorie.
Kijk deze show hier terug en lees meer over Lowlands na via ons dossier.