Steeds meer jongeren kopen geluidsdempende oordoppen

'De verhalen van bekende Nederlanders met tinnitus zetten jongeren aan het denken'

Steeds meer jongeren kopen oordopjes om het risico op gehoorschade in te perken, zo meldt het Parool. Het afgelopen half jaar is de verkoop van oordoppen ruim anderhalf keer zo hoog als in diezelfde periode in 2019. Dat blijkt uit data van onderzoeksbureau Nielsen IQ, dat data van audiciens en leveranciers van gehoorbescherming analyseerde. Bovendien kiezen jongeren steeds vaker voor kwalitatieve, op maat gemaakte oordoppen.Carmen de Jonge, voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Audicienbedrijven (NVAB), schrijft dat toe aan een groeiend bewustzijn van de risico's van hard geluid. 'Het taboe bij jongeren gaat er langzaam vanaf. De verhalen in de krant van bekende Nederlanders die tinnitus hebben zetten jongeren aan het denken. Ze snappen nu dat de simpele 'schuimpjes' niet afdoende zijn.'

Precies zulke verhalen kon je afgelopen december lezen op 3voor12, toen o.a. Milo Driessen van Goldband, mediacomponist Stephen Emmer en dj Joost van Bellen uitvoerig vertelden over die kwellende piep in hun oren waar ze permanent aan vast zitten. Diezelfde maand adviseerde de Gezondheidsraad al om het maximum volume in de concertzalen, clubs en op de festivals verlagen. Dat ligt momenteel op 103 dB(A). De Gezondheidsraad stelt een verlaging van 3 decibel voor, maar de muziekwereld is daar minder enthousiast over. Hier lees je meer over de voorgestelde geluidsnorm, en wat zo'n verlaging precies betekent.

Over die norm gingen de poppodia en evenementenorganisaties afgelopen week in gesprek met de staatssecretatis van Volksgezondheid, Maarten van Ooijen. In april wordt de uiteindelijke beslissing verwacht.

#news
Laatste nieuws en artikelen van 3voor12